اللهیار ترکمن: چالش اصلی در آموزش و پرورش تعریف مسیر توسعه است

نگاه به آموزش و پرورش نباید سیاسی باشد

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت شکل‌گیری دکترین توسعه در وزارت آموزش و پرورش گفت: چالش اصلی در آموزش و پرورش تعریف و تبیین مسیر توسعه است.

کد مطلب: ۸۹۰۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اللهیار ترکمن: چالش اصلی در آموزش و پرورش تعریف مسیر توسعه است

علی الهیار ترکمن در اولین نشست هیات اندیشه‌ورز معاونان توسعه مدیریت و پشتیبانی که در سالن همایش‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران برگزارشد با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای احیای آموزش و پرورش گفت: در دنیا توسعه آموزش و پرورش باعث توسعه در دیگر نهاد‌ها و حوزه‌ها می‌شود.

نبود دکترین توسعه از نظر کیفی و کمی در آموزش و پرورش باعث بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده است و علت اینکه به دکترین مشخص نرسیده‌ایم این است که آموزش و پرورش در ایران قربانی اهمیت خود شده است.

او با اشاره به کار‌ها و فعالیت‌های مثبت که در شهرستان‌های استان تهران انجام می‌شود، گفت: لازم است فعالیت‌ها بر اساس راهکار‌های علمی و دقیق و مبتنی بر توان اجرایی و ظرفیت موجود صورت بگیرد تا زمینه را برای عملکرد بهتر مجموعه فراهم کند.

اللهیار گفت: نبود دکترین توسعه از نظر کیفی و کمی در آموزش و پرورش باعث بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده است و علت اینکه به دکترین مشخص نرسیده‌ایم این است که آموزش و پرورش در ایران قربانی اهمیت خود شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با بررسی روند گذشته آموزش و پرورش در کشور از زمان امیر‌کبیر و بعد از آن از زمان شکل‌گیری وزارت فرهنگ به این موضوع می‌رسیم که علیرغم همه فعالیت‌ها در این حوزه به دکترین مشخصی برای توسعه آموزش و پرورش نرسیده‌ایم و این بیانگر این است که کارشناسان ما نگاه‌های عمیق و توسعه‌گرانه‌ای نداشته و همه نگاهه‌ها در این حوزه مقطعی و لحظه‌ای بوده است.

او آموزش و پرورش و جایگاهش را در پیشرفت کشورها، مهم ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه در کشور ما مداخلات بیرونی و قوانین زیاد و ضد و نقیض مانع پیشرفت شده است و متاسفانه همه‌ نگاه‌ها به سمت آموزش عالی است، افزود: باید مسیر توسعه آموزش در کشور مشخص شود تا اهمیت آموزش و پرورش به کاربرد‌های اجرایی تبدیل شود و از این طریق پیشرفت صورت بگیرد.

اللهیار خاطرنشان کرد: توسعه ارکانی دارد که در آموزش و پرورش یکی از ارکان آن اصول یاد‌دهی، یادگیری و دیگری توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای بالا بردن کیفیت آموزش است‌.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکل تعدد قوانین و قانون‌زدگی در ایران گفت: باید قوانین با‌ توان اجرایی‌ هم‌ساز و هم‌سو باشد، ناقض یکدیگر نباشند و عزم جدی و ملی از سوی همه‌ی نهادهای کشور برای رفع مشکلات و حرکت به سمت پیشرفت صورت بگیرد و برای رسیدن به این هدف آموزش و پرورش باید قانون خاص داشته باشد که بتواند این ابرسیستم را اداره کند.

اللهیار گفت: شکل دادن گفتمان توسعه در آموزش و پرورش باعث می‌شود بتوانیم هزینه‌ها را به سرمایه‌‌ و آورده‌ها را به خروجی تبدیل کنیم.

شکل دادن گفتمان توسعه در آموزش و پرورش باعث می‌شود بتوانیم هزینه‌ها را به سرمایه‌‌ و آورده‌ها را به خروجی تبدیل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌ریزی درسی مصوب آموزش و پرورش که منشاء همه برنامه‌ریزی‌ها است اشاره کرد و گفت: برنامه‌های درسی باید گاهی از چند زاویه تحلیل و بازنگری شوند.

او در پایان یادآور شد: بار برنامه‌ریزی درسی در ایران خیلی زیاد است و این بار نرخ نیاز ما به منابع را مشخص می‌کند، تحلیل بار برنامه‌ریزی درسی نه به منظور صرفه‌جویی بلکه به منظور مدیریت و استفاده صحیح از منابع مالی و انسانی لازمه پیشرفت در این حوزه است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار