پرداخت عوارض آلودگی ناشی از صنایع نفتی عسلویه به فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با ابراز گلایه از اجرای طرحهای سرنوشت ساز در استان بدون ارزیابی محیط زیستی از نبود قانون مدون و محکم برای برخورد با طرحهای فاقد ارزیابی زیست محیطی در کشور خبر داد و افزود: تبود این قانون مسئله ای است که امروز شاهد طرحهایی هستیم که موجب ایجاد تهدیدها و خطرات گسترده ای برای محیط زیست شده است.

کد مطلب: ۸۸۶۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت عوارض آلودگی ناشی از صنایع نفتی  عسلویه به فارس

سعید محمودی صبح امروز در جمع خبرنگاران از پیگیری جدی این سازمان و نمایندگان مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی برای دریافت عوارض آلودگی استان بوشهر بر فارس خبر داد و افزود: برای نخستین بار محیط زیست موفق شد عوارض آلودگی استان بوشهر و مناطق عسلویه و پارس جنوبی را دریافت نماید و از این به بعد ۲۵ درصد عوارض آلودگی بوشهر به فارس پرداخت می شود.

وی ادامه داد: این نخستین بار است که میزان آلودگی بین استانی مشخص و عوارض آن دریافت می شود و چون شدت اثر این مسئله بر روی شهرستان‌های لامرد و مُهر بیشتر است این مبلغ به این دو شهرستان پرداخت می‎شود.

او افزود: تعیین سهم القدر آلودگی و تاثیر زیست محیطی صنایع آلاینده استان بوشهر انجام شده و عوارض مربوط به آلودگی زیست محیطی آن مشخص شده و قطعا در خصوص سایر عوارض از جمله درمان و اشتغال نیز جای پیگیری وجود دارد که مراجع ذیصلاح میتوانند پیگیر امر باشند.

هیچ عزمی برای خروج کارخانه پشم شیشه از داخل شهر وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتقال 3 کارخانه ریشمک، سیمان فارس و پشم شیشه از خروج کامل کارخانه ریشمک خبر داد و افزود: کارخانه سیمان فارس نیز در حال پیگیری موضوع و مکان‌یابی‌های لازم انجام شده و به زودی از شیراز خارج می‌شود.

محیط زیستی که نخواهد به مردم و اقتصاد توجه کند سرنوشتی ندارد

وی گفت: صدور مجوزهای زیست محیطی برای طرحهای صنعتی و توسعه‌ای با جابجایی دولتها تغییر می‌کند و گاهی اصلا صادر نمی شود برای مثال در جاده ابوالحیات برای احداث راه جدید، جنگل بلوط این منطقه دچار آسیب شده و چندین درخت بلوط از بین رفته و علاوه بر این‌کار، خاکبرداری‌های انجام شده برای احداث جاده نیز انتقال داده نشده و به شیوه غیراصولی در همان مکان انباشت شده و به صورت تپه‌هایی نوظهور در جای جای این جنگل به چشم می‌خورد، که این روند در هیچ کجای دنیا رسم نیست.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد صدور مجوز زیست محیطی برای احداث پالایشگاه جدید شیراز گفت: صدور این مجوز متناسب با معیارهای زیست محیطی است و امروز در دنیا به روش‌های ارزش‌گذاری و با آینده‌نگری آینده را پیش بینی میکنند.

سعیدی ادامه داد: قطعا هر صنعتی ضررهای خود را دارد اما ما در محیط زیست به دنبال این هستیم که تاثیرات منفی صنایع را به حداقل برسانیم و این یک اصل است و مجوز نگرفتن از محیط زیست خیلی بدتر از زمانی است که مجوز گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه سالها سازمان محیط زیست فارس به دنبال فرار از مجوز دادن بوده است گفت: راه آهن فارس، سدها، جاده قطرویه، بزرگراه اصفهان، ارزیابی محیط زیستی ندارند و تلفات خرس،گوره خر و.... از عوامل عدم بررسی این طرح هاست و ما قانون محکمی برای برخورد با طرح‌های فاقد مجوز زیست محیطی نداریم.

وی ادامه داد: محیط زیست طبق قانون مسوول پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده است و محیط بیرون از پارکها در اختیار منابع طبیعی است و این درحالی است که منابع طبیعی متولی ارزیابی زیست محیطی نیست.

وی افزود: محیط زیستی که نخواهد به مردم و اقتصاد توجه کند سرنوشتی ندارد و در کنار آن اقتصادی هم که بخواهد مردم و محیط زیست را نبیند آن هم سرنوشتی ندارد و تمام دنیا این راهها را رفته و امروز این مسیر را برگشته و در یک نقطه تعادل در ارتباط با مردم و محیط زیست و اقتصاد ایستاده است و ما هم باید به سمت این نقطه تعادل حرکت کنیم.

احیای تالاب‌های فارس و جذب اعتبارات نیازمند ارائه طرح‌های مطالعاتی در سطح ملی است

سعیدی در خصوص تالابها و سهم فارس از اعتبارات احیای تالاب‌ها گفت: ماهم معترض به این اعتبارات کنونی هستیم و به دنبال افزایش آن هستیم اما جذب منابع و اعتبارات مشروط به این است که طرح مطالعاتی کامل و جامعی با محوریت دانشگاه شیراز انجام شود که مراحل انجام این مطالعه در حال اجراست و با همکاری دانشگاه شیراز و شریف انجام خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش کشت برنج در فارس گفت: در هر اکوسیستم تالابی، سه قسمت درگیر است که یکی منابع آبی دیگری مردم، کشاورزی والگوی کشت و در نهایت تالاب و محیط زیست است که متاسفانه در فارس، از طرفی سازمان آب به عنوان منابع آب حقابه تالاب‌ها را نمیدهد و مدعی نبود آب در پشت سدهاست و از طرفی هم مردم و کشاورزی است که فارس با الگوی کشت غلط در زمینه فعال است.

وی تاکید کرد: نقد بزرگ ما به سازمان آب این است که اگر آب پشت سد کم شده است، حقابه کشاورز، تالاب و آب شرب و ...را حذف نکند بلکه تعادلی در بین آن ایجاد کند .

وی افزود: در فارس ۳ متر تبخیر آب در سال داریم، که عمده تبخیر در پشت سد و در کشاورزی است و این نیازمند این است که جهاد کشاورزی ، محیط زیست و سازمان آب به یک همفکری و همکاری در راستای حفظ منابع برسند.

کشف بیش از یک هزار اسلحه در یکسال گذشته در فارس/ افزایش 25 درصدی جمعیت حیات وحش در فارس

سعیدی ادامه داد: در یکسال کذشته بیش از ۱۰۰۰ اسلحه از شکارچیان گرفته شده است که حاصل تلاش و همت بیش از 230 محیط‌بان در استان است.

وی از افزایش 20 تا 25 درصدی جمعیت حیات‌وحش در سرشماری سال جاری استان خبر داد و افزود: وضعیت و شرایط فارس می‌طلبد که مسوولان امر بیشتر مراقب ریست محیط استان باشند و شهرداری باید بیشتر مراقب باشد تا نسبت به تغییر کاربری باغات حساس تر باشد.

زباله‌های عفونی بیش از 1300 کلینیک پزشکی در شیراز در شهر رها است

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اعلام اینکه در شیراز حدود ۲ هزار کلینیک پاتولوژی فعال است، گفت: از این تعداد ۱۳۰۰ مورد هیچ اقدامی برای زباله های خونی و عفونی خود نداشته و این برای کلان شهر شیراز شایسته نیست.

وی از هماهنگی با دادگستری فارس و برخورد جدی با این مراکز با استناد به قانون تهدید علیه شهروندان از ابتدای بهمن ماه خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار