در پاسخ به پانا

قاسمی: در سوریه پایگاه نظامی نداریم

هر آنچه اسرائیل درباره نیروهای ایرانی مطرح می کند گزافه‌گویی و دروغ است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران با تکذیب ادعاهای رژیم صهیونیستی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه اعلام کرد که آمریکا به اشتباه و به غلط به سوریه آمده است و ایران در سوریه پایگاه نظامی ندارد.

کد مطلب: ۸۸۶۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: در سوریه پایگاه نظامی نداریم

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال پانا درباره ادعاهای اخیر وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور 2 هزار نیروی ایرانی در سوریه و اینکه در دو سال گذشته 200 حمله هوایی علیه اهداف ایران در سوریه انجام شده و اینکه آیا طرح این موارد به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مرتبط است؟ عنوان کرد: «نمی‌دانم، آمریکایی‌ها چه سیاستی را دنبال می‌کنند. »

او با بیان اینکه سیاست کلان آنها روشن است، تخریب زیرساخت‌های جهان اسلام و کشورهای منطقه که در این مسیر حرکت کردند، عنوان کرد: «ولی می‌دانم امروز بیشتر دچار یک سرگیجه مزمن هستند و این سرگیجه باعث شده که به بیان برخی از سخنان و سیاست‌های متناقض بپردازند و خیلی روشن نیست که در پس پرده این اظهارات درباره ماندن، خروج، کمی ماندن، کمی بیشتر چه تصمیمی دارند و چه کار خواهند کرد.»

قاسمی افزود: «آنچه که مسلم است سرگیجه و ناتوانی آمریکا در منطقه است، آمریکایی‌ها به اشتباه و به غلط به سوریه آمدند، بی جا بود و حتما الان هم باید بروند یا دیگران آنها را از آنجا به حکم جبر تاریخ و مقاومت مردم و مقاومت خارج کنند.‎»

او ادامه داد: «آنچه رژیم صهیونیستی ادعا و دنبال می‌کند من نمی‌خواهم درباره آن تحلیل ارائه کنم ولی این نوع بیانات و سخنان بی اساس و کذب، فرار به جلو و فرافکنی و تلاش و پوششی برای جبران شکست‌های پی در پی این رژیم در منطقه و استمرار مقاومت در برابر اشغال، زورگویی و قلدرمآبی این رژیم توسط نیروهای مقاومت و به خصوص ملت مظلوم فلسطین.»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «آمار و ارقامی که رژیم صهیونیستی هر چند روز یک بار مطرح می‌کند اگر توسط کارشناسان ذیربط در جدولی جمع آوری و ادعاهای آنها تحلیل شود درباره میزان پروازها و خساراتی که به دیگران وارد کرده‌اند، فکر می‌کنم آن چیزی که آنها در سوریه مدعی هستند که نابود و بمباران کرده‌اند، حتما عدد و رقم چیزی بیش از همه زرادخانه‌های منطقه و شاید دیگر نقاط جهان باشد. من این نوع صحبت‌ها را گزافه‌گویی و بلوف اشغالگران قدس می‌دانم و فکر می‌کنم مثل همیشه دروغ پردازی و ایجاد جنگ روانی برای پیشبرد مطامع شوم و پلید آنها در مجموعه منطقه است.‎»

او تصریح کرد: «ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، ما پایگاه نظامی در سوریه نداریم و به درخواست و دعوت دولت سوریه برای یک کار مستشاری در سوریه حضور داشتیم برای مبارزه با تروریسم. هر آنچه درباره نیروهای ایرانی مطرح می‌کنند باز هم یک دروغ بزرگی است و چیزی که امروز از کتمان آن ناتوان است، پیروزی‌هایی است که ارتش، نیروهای دفاعی سوریه و مقاومت در سوریه به دست آوردند و این موضوعی است که باعث عصبانیت بیش از حد این رژیم اشغالگر شده است.‎»

پرتاب ماهواره نقض قطعنامه 2231 نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پمپئو درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران، این اظهارات را رد کرد و گفت: اقدامات جمهوری اسلامی در چارچوب (حقوق بین‌الملل) است و در سیر و حرکت خود معظل خواست دیگران نخواهد بود. ما در گذشته درباره پرتاب ماهواره با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم که طرف مقابل به تعهد خود عمل نکرد. جمهوری اسلامی تلاش خود را برای تحقق آرمان‌هایش دنبال می‌کند و بعد از کوتاهی طرف اروپایی کار خود را دنبال کردیم و امروز به موفقیت‌های بسیاری در حوزه فضایی نایل شدیم. »

او ادامه داد: «این بحث هیچ ارتباطی به قطعنامه ۲۲۳۱ و قطعنامه‌های سازمان ملل ندارد و تلاش عده‌ای برای ایجاد این ارتباط بی ربط است. ساختار فنی سکوی پرتاب ماهواره‌ها با سکوی پرتاب موشک‌های نظامی متفاوت است و کاملا روشن است که این اقدام کاملا غیر نظامی است و به دلیل رصد ارتباطات جهانی نیاز به این تکنولوژی داریم.»

قاسمی درباره اقدام متقابل و شدیدتر ایران در قبال تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: «وزارت امور خارجه در قبال هر گونه اقدام غلط بی جا و خصمانه از سوی هر کشوی اقدامات مقتضی و سنجیده خود را انجام می دهد و تاکنون هم انجام گرفته است.»

اروپا اراده اجرای spv را دارد

بهرام قاسمی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این که ایران از اروپایی‌ها به خاطر تاخیرهای‌شان در اجرای سازوکار مالی یا همان spv گله‌مند است، گفت: «براساس پیام‌هایی که دریافت می‌کنیم، احساس می‌کنیم که علی‌رغم مشکلات و فشارهایی‌ که وجود دارد این اراده در اروپا همچنان وجود دارد که این سازوکار نهایی شود، بنابراین نمی‌توانیم به صورت قطعی اظهارنظر کنیم که این سازوکار نهایی نمی‌شود‌.»

قاسمی درباره اینکه ایا اروپا خواهان مذاکره در موضوعات دیگر غیر برجام در حاشیه مذاکرات برجامی شده است، گفت: «بحث ما با اروپا با توجه به نگاه سیاسی آنها درباره برجام ساز و کار مالی بوده و ساز و کار مالی تنها موضوعی است که با اروپا دنبال می‌کنیم، البته با اروپا بحث‌ها و مسائل دیگری داریم که در جایگاه خود می‌تواند وجود داشته باشد اما بحث برجام به موضوع دیگری مربوط نخواهد شد.‌»

ظریف بر خلاف مقامات دیگر کشورها شبنه به عراق نرفت

او درباره کاهش سفرهای منطقه‌ای ظریف در یک سال گذشته به ۵۰ درصد، گفت: «بیشترین سفرهای ما در حوزه کشورهای منطقه و پیرامونی بوده، چه رئیس‌حمهوری چه دیگر مقامات. آمار بالایی از سفرها در حوزه آسیایی منتشر شده که بیش از بیست و چند سفر بوده است. استنباط درست نیست و بیشتر تلاش و همکاری‌ها را با کشورهای منطقه داشتیم که نمونه ان سفر به هندوستان و سفر به کشور عراق است. خوشبختانه برعکس سفر مقامات برخی دیگر از کشورها شبانه انجام نشده است و می‌تواند به عنوان یک نقطه شروع جدید در مسائل همکاری های ایران و عراق مطرح باشد.»

انتقاد سخنگوی وزارت امور خارجه از روزنامه کیهان

قاسمی در پاسخ به روزنامه کیهان درباره انفعال بی‌سابقه وزارت امور خارجه در مورد اخراج دیپلمات‌های ایرانی، گفت: «با تیترهای روزنامه شما موافق نیستم. وزارت امور خارجه دیدگاه‌های خود را بر اساس خواست‌های جمهوری اسلامی به طور دقیق دنبال می‌کند و درباره کشورهای کوچک اروپایی اقداماتی که به مصلحت کشور باشد حتماانجام داده و حتما در آینده اقدامات دیگر را پی‌ریزی خواهد کرد.»

او ادامه داد: «با این برخورد با وزارت خارجه که در جهت تضعیف وزارت خارجه و دیپلمات‌های ایران که در صف نخست مبارزه با امریکا هستند شود، موافق نیستم، اینکه وزارت خارجه به ناکارآمدی متهم شود، اینها برخوردهای جوانمردانه نیست و این درست نیست که با این نوع کلمات مجموعه تلاش بخشی از نظام به دلایل گروهی و جناحی مورد خدشه قرار گیرد.»

قاسمی درباره واکنش لهستان به احضار کاردارش در ایران، گفت: «امریکا واکنشهای بدی را که می‌تواند تبعات بدی برای آنها داشته باشد در جهان آغاز کرده که یکی از انها خصومت با مردم ایران است. آنها تلاش کردند در روابط خارجی ایران مشکل ایجاد کنند و هدف دیگر در سیاست آنها دیده می‌شود ایجاد شکاف در درون اروپاست که نتواند سیاستی که از گذشته دنبال می‌کرد و به دنبال سیاست واحد بود نتواند به جلو حرکت کند.»

او ادامه داد: «آمریکا به برخی کشورهای کوچک مانند لهستان تکیه کرده که با ترتیب یک نشست و ارسال دعوت‌نامه حرکت ضد ایرانی را در این کنفرانس دنبال کند. کاردار این کشور احضار شد و اصلا منفعلانه عمل نکردیم و مراتب اعتراض اعلام شد و صحبت‌هایی در چندروز آینده جریان دارد که در صورت نیاز اقدامات لازم انجام می‌شود. اجازه نمی‌دهیم دیگران به بهانه‌های واهی و تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند. قطعا لهستان حق دارد در کشور خودش کنفرانس برگزار کند اما حق ندارد در این کنفرانس در جهتی حرکت کند که خلاف منافع یک کشور مستقل است که از گذشته روابط عمیقی با مردم این کشور داشته‌اند. این نوع برخورد اصلا از جانب دولتی با مشخصات ویژه و خاص قابل قبول نیست. اگر موضوعات منطقه‌ای قرار است در این کنفرانس مطرح شود چرا نماینده فلسطین دعوت نشده و به موضوع فلسطین نمی پردازند؟ چرا به موضوع یمن که یک فاجعه انسانی خواهد بود نمی‌پردازند؟ لهستان حق دارد اما این حق به معنای آن نیست که به صورت گزینشی عمل کند.»

او خبر بازداشت یک فرمانده ناجا در فرودگاه مالزی را تکذیب و ان را در راستای اقدام خصمانه علیه ایران دانست.

اظهارنظرها در دولت افغانستان تعجب‌آور است

قاسمی درباره مذاکره با طالبان و اظهارات برخی اعضای دولت افغانستان در این‌باره گفت: «‌ما شاهد شنیدن چند صدای متفاوت در افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی بودیم. مذاکرات ایران با طالبان با اطلاع افغانستان بوده است. ما علاقمند به صلح و امنیت در افغانستان هستیم و بارها در این مورد با دولت افغانستان صحبت کردیم. بعد از گفت‌و‌گو در تهران با طالبان در کابل گزارش لازم را ارایه کردیم و از روند صلح در افغانستان با جدیت حمایت می‌کنیم و در مسیر این روند و مذاکرات افغانی- افغانی حتما محور کار، دولت قانونی افغانستان است. هیچ اقدامی را بدون در نظر گرفتن محوریت دولت افغانستان نمی‌پذیریم. در نهایت معتقدیم که باید گفت و گوها اغاز شود و از اظهار نظرها در افغانستان درباره مذاکره ایران با طالبان برای ما قابل درک نیست چون از قبل در جریان مذاکرات بودند. معلوم نیست این نظرات شخصی بوده یا با هماهنگی دولت انجام می شود. این تنها ایران نیست که با طالبان مذاکره می‌کند و ما شاهد نبودیم که مقامی به این مذاکرات اعتراض کند. این سخنان برای ما شگفت‌اور است.»

قاسمی درباره سطح و ترکیب هیات طالبان در ایران گفت: «ما در وزارت‌خارجه عادت داریم در حدی صحبت می‌کنیم که لازم است و مصالح ما اجازه می دهد، درباره سطح هیات و اسامی آنها اطلاعی ندارم و نمی‌توانم بیان کنم.»

او در پاسخ به اینکه چرا روحانی تا کنون به عراق سفر نکرده است، گفت: «درباره سفر اقای روحانی ریاست جمهوری می‌تواند نظر بدهد. شرایط عراق شرایط ویژه‌ای بوده، روابط ما گسترده است و در سطوح مختلف و به طور مستمر وجود داشته تفاهم‌هایی انجام شده است. یکی از بررگ ترین صادرات ما عراق است و پیوستگی حغرافیایی داریم و علاقمند به ثبت رکورد خوب از همسایگی هستیم.در زمان لازم رییس‌جمهوری سفر خود را انجام می‌دهد، فکر نمی‌کنم در گذشته موانعی وجود داشته و سفر رئیس‌جمهوری باید در مقطعی باشد که بتواند دستاوردهای کلان برای هر دو کشور به همراه داشته باشد. مقدمات سفر را انجام دادیم.‎»

4 mins

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار