در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده استان البرز؛

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی : مدیر و معلم ارزش‌مدار دیگران را تشویق می‌کنند آنان را به چالش بکشند

البرز (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، خواستار ارتقای روحیه نقدپذیری و پژوهندگی در میان فرهنگیان و دانش‌آموزان شد.

کد مطلب: ۸۸۴۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی : مدیر و معلم ارزش‌مدار دیگران را تشویق می‌کنند آنان را به چالش بکشند

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با حضور در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده استان البرز که در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد گفت:«پژوهش پویشی است خلل‌ناپذیرکه در آموزه‌های دینی ما نیز بارها به اهمیت آن اشاره شده است.»

او طلب علم و دانش را امری مستمر دانست و افزود: «معلم پژوهنده، معلمی نیست که بخواهد تولید علم کند بلکه معلمی است که مرز‌های پژوهش را گسترش می‌دهد.»

تورانی ادامه داد:« امروزه باید زمینه‌های پژوهندگی و پژوهشگری را با طرح سوالات متعدد، شکل‌گیری فرضیه‌های گوناگون و به چالش کشیدن موقعیت فعلی در میان دانش‌آموزان ترویج و گسترش داد.»

مدیر و معلم ارزش‌مدار کسانی هستند که دیگران را تشویق می‌کنند آنان را نقد کنند و به چالش بکشند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش یکی از وظایف معلمان پژوهنده را تبدیل مشکلات موجود به مسئله‌ای قابل حل دانست و افزود: «اگر معلم ریشه یک مشکل را بشناسد می‌تواند با تبدیل آن به مسئله، فرضیه‌هایی برای حل آن مطرح کند.»

او باور داشتن به درس‌پژوهی و ارتقای جایگاه آن‌ها را در میان معلمان بااهمیت دانست و گفت: «معلمی که دارای تجارب متعدد و ارزشمند است باید دیگران را از تجارب خود بهره‌مند سازد و باور داشته باشد که دانش و اطلاعات خود را با دیگران تقسیم و تسهیل کند.»

تورانی اهمیت نقد و نقدپذیری را مشخصه یک پژوهشگر پویا دانست و ادامه داد: «باور به تغییر و توانایی تغییر، از مهمترین اصولی است که یک پژوهشگر باید بپذیرد و همیشه در خود زنده نگه دارد.»

او افزود: «مدیر و معلم ارزش‌مدار کسانی هستند که دیگران را تشویق می‌کنند آنان را نقد کنند و به چالش بکشند.»

او با اشاره به ایجاد بسترهای مناسب برای انجام پژوهش و تقویت روحیه پژوهشگری گفت: «معلم پژوهشگر در مدرسه‌ای پژوهنده می‌تواند موفق باشد و در این مدرسه مدیر رهبر برنامه درسی است.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «معلم باید همواره در حال یادگیری باشد و آموزش و پرورش باید زمینه پژوهندگی، پویش و جستجو را برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کند تا این عزیزان دائما در مقابل پدیده‌های که می‌بینند سئوال بسازند و فرضیه طرح کنند تا به راه‌حل آن سوال برسند.»

او مشخصههای یک مدرسه پژوهنده را شادابی، انگیزه فراوان دانش‌آموزان برای یادگیری، رهبری آموزشی مدیر، فضای باز برای نقادی و دوری از استرس برای دانش‌آموزان دانست.

تورانی ویژگی‌های یک کلاس پژوهنده را خلاقیت، استفاده از روش‌های بدیع حل مساله، ارتباط مناسب و مشارکت گروهی و فردی میان دانش‌آموزان برشمرد و افزود: «وظیفه مدیران و معلمان فراهم نمودن بسترهای لازم برای تحقیق، تدبر و تعقل در میان دانش‌آموزان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار