سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی : وجود 36 راهکار در زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول

بیرجند(پانا) ـ سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: جایگاه پژوهش در سند تحول بنیادین بسیار مهم است . 11 راهکار به صورت مستقیم و 25 راهکار به صورت غیر مستقیم در 38 برنامه اجرایی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اهمیت پژوهش، تقویت فرهنگ پرسشگری و پژوهش می پردازند.

کد مطلب: ۸۸۰۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی : وجود 36 راهکار در زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول

مجتبی لاری اظهار کرد: باور به پژوهش، ریشه در کنجکاوی بشر دارد . کنجکاوی، تمایل ذاتی به دانایی است و با دانایی حاصل از پژوهش، بینش به دست می آید . پرداختن به مقوله پژوهش و نوآوری علاوه بر ارتقاء جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی، زمینه ساز خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور نیز خواهد شد.

او، نام گذاری یک هفته بنام پژوهش را نشان از اهمیت آن در توسعه همه جانبه دانست و تصریح کرد: این هفته فرصت مغتنمی به منظور طرح مسائل چالش ها ، مشکلات پیش روی حوزه پژوهش و پرداختن به شیوه های فرهنگ سازی در این حوزه و قدردانی از پژوهشگران برتر معزز. پیچیدگی های امر تعلیم و تربیت باعث می شود تا بیشتر از هر نهاد دیگر محتاج پژوهش و برساخته پژوهش باشد.

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی ،با بیان این که مبانی نظری پژوهش می بایست بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت و مبانی و اصول تربیتی متناسب با یافته های علمی و پژوهشی باشد، ادامه داد: رکن اصلی سند تحول بنیادین مدرسه است و می بایست بیش از گذشته در پژوهش به آن پرداخته شود.

لاری اضافه کرد: امروز باید به سمت علوم پژوهش محور، تفکر پژوهشی و مقالات کاربردی حرکت کرد. در واقع نیاز است از قالب نظری خارج شده و به قالب های کاربردی وارد شد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی ابراز داشت: باید دانش آموزان را با موضوع پژوهش بیشتر آشنا کنیم چه بسا که با پژوهش در واقع مدرسه را نگه داشته ایم. به نحوی عمل کنیم که معلم و دانش آموز هر دو به پژوهش علاقه مند شوند و همواره به دنبال پژوهش های جدید باشیم.

سرپرست پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از ناکارآمدی های پژوهش ما این است که پژوهش ها ها بر بستر فرهنگ نیستند. پژوهش ها بر اساس یک آمار کمی می باشد که برای مدیران ما کاربردی نیست .

دکتر مهدی زاده با اشاره به ضرورت نهادینه شدن پژوهش در بستر آموزش و پرورش و قرار گرفتن معلم در مسیر پژوهش، تأکید کرد: در واقع یک معلم پژوهشگر باید لایه های فرهنگی را واکاوی کند و کار کلاس خود را بر اساس آن پیش ببردو نتیجه نهایی آن کاربردی بودن آن در آموزش و پرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار