مدیر آموزش و پرورش رامسر درگفتگو با پانا:

موزه مدرسه رامسر راه‌اندازی می‌شود

رامسر (پانا) - مدیر آموزش‌وپرورش رامسر از راه‌اندازی موزه مدرسه این شهرستان در ساختمان قدیمی موجود د ر محوطه از دبیرستان امام خمینی (ره) خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۹۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
موزه مدرسه رامسر راه‌اندازی می‌شود

دبستان ابتدایی شهدای بانک ملی روستای سپارده دهستان اشکور شهرستان رامسر 25 آذرماه افتتاح شد. این دبستان 12 دانش‌آموز مقطع ابتدایی و 9 دانش‌آموز مقطع متوسطه اول دارد که دانش‌آموزن مقطع ابتدایی در شیفت صبح و دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در شیفت بعداظهر مشغول به تحصیل هستند.

دبستان شهدای بانک ملی با مساحت زیربنای 205 مترمربع در زمینی به مساحت 1000 مترمربع با هزینه کل 750 میلیون تومان ساخته شده است. به این بهانه با مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان رامسر به گفتگو نشستیم.

راه‌اندازی موزه مدرسه

محمد صادق امینی‌نیا در این گفتگو با بیان اینکه یکی از پروژه‌های در دست اقدام آموزش و پرورش رامسر مدرسه شبانه‌روزی احمدنژاد در پوده کتالم است،تصریح کرد:در حال حاضر مقدماتش فراهم شده است و با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به زودی تکمیل خواهد شد. فرهنگسرای امین در شهر کتالم نیز تا پایان سال تحویل داده می‌شود. هنرستان کاردانش کوزه‌گر در بهمن‌ماه قرار است افتتاح شود. همچنین موزه-مدرسه در ساختمان قدیمی موجود در محوطه دبیرستان امام خمینی (ره) با قدمت 60 سال با همکاری میراث فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد و پرونده‌های دانش‌آموزان همان سال‌ها، دستگاه‌های قدیمی که آن زمان در مدارس استفاده می‌شد و اشیایی از این دست، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر آموزش‌وپرورش رامسر در بیان انتظاراتش از کادر اداری و آموزشی گفت: «با فناوری به عنوان ابزار کمک‌آموزشی مؤثر خود را هماهنگ کنند و به دانش روز و اطلاعات متناسب با شرایط روز جامعه مجهز باشند تا به جایگاهی که حق و شأن دانش آموزان است برسند.»

امینی‌نیا از اقشار مختلف جامعه و نیز دستگاه‌های اجرایی خواست تا با توجه به انتظارات و نیازهای دانش‌آموزان به آموزش و پرورش کمک کنند: «همه باید همراه آموزش‌وپرورش باشند و احساس کنند یک آموزش و پرورشی هستند و در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش سهم دارند.»

محمد صادق امینی‌نیا همچنین در این گفتگو با اشاره به بازدید از مدارس روستای اشکور، یکی از مشکلات این مدارس را موضوع استحکام بنا به دلیل خشتی و گلی بودن و عمر بالای آن‌ها برشمرد و گفت: «از سویی سیل و طوفان نیز در این منطقه زیاد است و تصمیم به احداث بنای جدید گرفتیم از سویی به مشکلات مالی برخورد کردیم با توجه به اینکه فضاهای نیمه‌کاره هم در شهرستان داریم، ایجاد یک فضای جدید برایمان مشکل بود. با رایزنی به این نتیجه رسیدیم که از مشارکت خیران و دستگاه‌های دیگر کمک بگیریم و باتوجه به تبلیغات بانک ملی که در سطح کشور در حال مدرسه‌سازی است، با نامه‌نگاری وضعیت را شرح دادیم و بعد از یک ماه بانک ملی خواستار دریافت گزارش از وضعیت مدارس اشکور شد. در نهایت بانک ملی 150 میلیون تومان در کار مشارکت کرد و مابقی را نیز اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس متقبل شد و دبستان شهدای بانک ملی روستای سپارده ساخته شد.»

مدارس روستاهای یازِن و نارنِه در رامسر نیز خشتی هستند و نیاز به نوسازی دارند

او به پیگیری‌های ادامه‌دار خود برای احداث مدرسه در روستای یازِن و نارنِه در رامسر نیز اشاره دارد که هر دو مدرسه خشتی هستند: «مدیرکل نوسازی مدارس مازندران قول دادند که تا چند ماه دیگر این دو مدرسه نیز نوسازی شود. همچنین با بانک آینده رایزنی کردیم تا در ساخت مدارس به ما کمک کنند.»

امینی‌نیا تأکید دارد که با توجه مدیر آموزش‌وپرورش رامسر به نیاز روستای سپارده به خانه معلم هم اشاره کرد و گفت: «معلمان نیاز به مکانی برای سکونت داشتند تا هم شأنشان حفظ شود و هم فضایی مناسب درون مدرسه در اختیار داشته باشند.»

او با توجه به هزینه‌ی بالای ساخت مدرسه، میزان مشارکت مردم و خیران را ستودنی می‌داند: «تمام تلاش ما بر این است که منابع درآمدی جدید ایجادکنیم و این منابع پاسخی به برنامه‌های سالانه مدارس باشد. به منابع شهرستان بسنده نمی‌کنیم حتی با افراد خارج از منطقه و استان نیز رایزنی می‌کنیم تا برای تجهیز بهتر مدارس امکانات جذب کنیم.»

یکی از دغدغه‌های ما مدارس تخریبی است

امینی‌نیا یکی از دغدغه‌های اصلی را تخریبی بودن برخی از مدارس و نگرانی جدی از تهدید سلامت و امنیت دانش‌آموزان می‌داند و در اعلام نیازهای اصلی آموزش‌وپرورش رامسر می‌گوید: «از یک سمت با توجه به اینکه تدوین کتاب‌های درسی بر اساس فناوری و هوشمندسازی است، می‌طلبد که همه مدارس ما هوشمند باشند، از طرفی برخی دانش‌آموزان دروس عملی دارند که نیاز به تجهیزات دارند، آزمایشگاه‌ها و پژوهشسراها نیز باید تجهیز شوند. بخشی از نیازهای ما نیز به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و آسیب‌های اجتماعی برمی‌گردد. هر اندازه دانش‌آموز ما دغدغه و حاشیه کمتری داشته باشد، به همان اندازه روند تحصیلی بهتر و هزینه کمتر خواهد بود.»

مدیر آموزش‌وپرورش رامسر کمبود نیروی انسانی را نیز یکی از دغدغه‌های حاضر می‌داند: «با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد همکاران بازنشسته قابل توجه است و طبیعی است که جایگرین کردن آنها آسان نیست، بخشی از نیروی انسانی لازم از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی نیز از طریق برگزاری آزمون تأمین می‌شوند، هرچند با برنامه‌ریزی اداره کل آموزش‌وپرورش بخشی از نیاز نیروی انسانی ما تأمین شد اما هنوز با تأمین کامل آن فاصله داریم و از طرفی برخی از دروس ما نیروی متخصص خود را ندارند که ایراد است.»

اصل ما بر اجرای سیاست‌های کلان آموزش و پرورش است

امینی‌نیا اصل در آموزش و پرورش را بر عملی شدن سیاست‌های کلان پیش‌بینی شده برای تحصیل دانش‌آموزان برشمد: «نیازها و انتظارات به حق خانواده‌ها نیز باید برآورده شود که جدا از آن سیاست‌های کلان نیست. اگر بتوانیم اهداف اصلی آموزش و پرورش و انتظارات خانواده‌ها را با هم در نظر بگیریم و تبدیل به یک برنامه کنیم فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که خانواده‌ها هم آماده هستند هزینه کنند.»

وجود مدارس هیأت امنایی یا مدارس نمونه‌دولتی به معنای جداسازی دانش‌آموز نیست بلکه دادن حق انتخاب بیشتر به دانش‌آموزان در فعالیت‌های درسی‌شان و حضور بیشتر اولیا است.

شاید یکی از ایرادات ما این بود که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به درستی اطلاع‌رسانی نکردیم. وجود مدارس هیات امنایی یا مدارس نمونه دولتی به معنای جداسازی دانش‌آموز نیست بلکه دادن حق انتخاب بیشتر به دانش‌آموزان در فعالیت‌های درسی‌شان و حضور بیشتر اولیا است. سطح تعامل میان مدرسه و جامعه در مدارس دارای هیات امنا و انجمن اولیا و نمایندگان مردم در مدرسه بیشتر است.»

او فعالیت‌های هنرستان‌ها بخصوص کاردانش را یکی از بخش‌های کمک‌کننده به تولید و اشتغال برشمرد: «هنرستان‌ها با هدف مهارتی شدن دانش‌آموزان ایجاد شده است و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. سطح تولیدات هنرستان‌ها هر سال بیشتر می‌شود. یکی از فرصتهای خوبی که هنرستان‌ها به ویژه کاردانش دارند، ارتباط با جامعه از طریق برون‌سپاری است.»

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز پیش از این اعلام کرد که از 21 هزار و 660 هنرآموز که در هنرستان‌های کاردانش مشغول تحصیل هستند، 6 هزار و 301 هنرجو با برون‌سپاری به دستگاه‌های دیگر با هزینه 3 میلیارد و 700 میلیون تومان مهارت‌های مختلف آموزش دیده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار