در گفت‌وگو با پانا

رضا رفیع: درباره «مشق شب» نباید از افراد غیرمتخصص نظرخواهی کرد

تکالیف عید نوروز را همان دو روز اول تعطیلات می‌نوشتم تا راحت شوم

تهران (پانا) – رضا رفیع روزنامه‌نگار و طنزپرداز تصمیم‌گیری مبتنی به اظهارنظر‌های غیرتخصصی درباره مشق شب دانش‌آموزان را نادرست خواند و رسیدن به این تصمیم را مشروط به تحقیق و بهره‌گیری از تجارب روز دنیا ,و کارشناسی آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۸۷۸۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
رضا رفیع: درباره «مشق شب» نباید از افراد غیرمتخصص نظرخواهی کرد

موضوع حذف «مشق شب» از تکالیف دانش‌آموزان و بایدها و نبایدهای آن که این روزها سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و بحث داغ محافل شده است، این روزها افراد بسیاری را از اقشار سیاسی، اجتماعی، علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری به اظهارنظر واداشته است.

رضا رفیع طنزپرداز و مجری رادیوتلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره سوژه‌شدن «مشق شب» در انواع مباحث روز اجتماعی می‌گوید: موضوع مشق شب و تکالیف مدرسه موضوعی علمی است که فقط متخصصان حوزه تعلیم و تربیت باید بر اساس تجارب موجود درباره آن به اظهارنظر بپردازند. اینکه دیده می‌شود این موضوع این روزها سر از فضاها و حوزه‌های دیگر درآورده و عوامزده شده چندان منطقی نیست؛ تا جایی که می‌شنویم حتی بزرگواران و عزیزانی از حوزه‌های دینی درباره آن اظهارنظر کرده‌اند.

این هنرمند طنزپرداز یکی از منطقی‌ترین شیوه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب درباره موضوع «مشق شب» و تکالیف دانش‌آموزان را واگذاری موضوع به متخصصان حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: متخصصان باید مبتنی و متکی به تجربیات دنیای امروز به کندوکاو بپردازند. آن‌ها می‌توانند تجارب مدارس پیشرفته دنیا و حتی مدارس پیشرفته ایران مثل مدرسه البرز را معیار تصمیم‌گیری قرار دهند، که دارای بالاترین امکانات تحصیلی و فضاهای آموزشی هستند و فارغ‌التحصیلان آن همگی جزو نخبگان و آینده‌سازان کشور بودند. باید بررسی کنند تا ببینند مشق شب بهتر است کمتر شود یا به روال فعلی ادامه پیدا کند.

نباید از مردم درباره این موضوع نظرخواهی کنند

رفیع خاطرنشان کرد: قدر مسلم نباید از مردم و افراد غیرمتخصص درباره این موضوع نظرخواهی کنند. خود ما زمانی دانش‌آموز بودیم و آرزویمان این بود که معلم مشقی به ما ندهد. اما سؤال اینجاست که آیا دانش‌آموز باید درباره این موضوع نظر بدهد یا کارشناسانی که از تجارب آموزشی غرب و شرق برای رسیدن به نتیجه استفاده می‌کنند؟

مجری برنامه «قندپهلو» درباره تجربه شخصی خود از مشق شب می‌گوید: همه ما زمانی درگیر آن بودیم. می‌شود گفت صرفاً رونویسی است و اثر آموزشی چندانی ندارد. مثلاً به خاطردارم زمان عید نوروز مقادیر بالایی مشق به ما داده می‌شد و من سعی می‌کردم در دو روز اول تعطیلات همه را بنویسم تا این بار از دوشم برداشته شود و اصطلاحاً راحت شوم. بنابراین فکر نمی‌کنم چندان مؤثر بوده باشد.

بهتر است که تکالیف جنبه خلاقانه و کاربردی داشته باشند

این روزنامه‌نگار طنزپرداز در پاسخ به این اظهارنظر خبرنگار پانا که «آموزش و پرورش قصد دارد تکالیف را به سمت خلاقیت سوق دهد» گفت: خیلی بهتر است که تکالیف جنبه خلاقانه و کاربردی داشته باشند. چقدر خوب خواهد بود که از دانش‌آموز بخواهیم در ایام تعطیلات به جای نوشتن مشق، یک اثر هنری خلق متناسب با رشته خود کند، یک مقاله خوب بنویسد یا درباره موضوعی تحقیق کند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار