دبیر موسسه میراث شیعه در گفتگو با پانا:

میراث شیعه ، سازمانی که بدون حمایت ارگانها رشد می کند

خبرگزاری پانا: دبیر موسسه میراث شیعه گفت : میراث شیعه ، سازمانی که بدون حمایت ارگانها رشد می کند

کد مطلب: ۸۵۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

رحیم قربانی دبیر موسسه میراث شیعه درمورد آغاز بکار این سازمان گفت: موسسه آموزشی پژوهشی میراث شیعه در سال87 با شماره 1000ثبت و تاسیس شد.این موسسه خصوصی غیر انتفاعی میباشد که بدون حمایت ارگان ها وتنها با حمایت خیرین و نیکوکاران به مدیریت دکتر محرمیبه فعالیت خود ادامه میدهد .

قربانی اهداف موسسه رادر 6 موضوع کلی احیای میراث علمی، فرهنگی و تمدنی اسلام، تمدن سازی بر پایه احکام و معارف ناب اسلام و ارائه طرح­ها و برنامه­های کاربردی به همة عرصه­های علمی و اجرایی کشور مثل معماری و شهرسازی، آموزش، و اداره، تحقیق در مورد مسائل مربوط به مسائل بنیادی، راهبردی و کاربردی علوم و معارف اسلامی ، تربیت نیروهای پژوهشی برای تحقق بخشیدن به اهداف موسسه (جذب و ساماندهی پژوهشگران برتر و نخبگان حوزه و دانشگاه در زمینه دانش­های اسلامی)، ایجاد آزمایشگاه قرآن و حدیث برای بررسی تجربی آموزه­ها و داده­های تجربی متون دینی، تنظیم و تدوین استاندارد رزق طیب اسلامی برای زیست مؤمنانه مسلمانان دانست و افزود : برنامه ها در قالب دراز مدت میان مدت و کوتاه مدت دسته بندی شد و با کمک خداوند طی یک سری پیگیری ها مکان موسسه که مدرسه اکبریه در میدان صاحب الامر است ازسازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت، ترمیم و شروع بکار نمود که هم اکنون با عنوان فضا های پژوهشی از آن استفاده میشود .

وی افزود: آغاز فعالیت های رسمی سازمان برابر شد با زلزله های تبریز و فشار های اقتصادی بازار که باعث شد همکاری سازمان های مختلف در تبریز تهران و قم با ما با محدودیت برخورد کردند و تنها با عنایات خداوند و لطف اهل بیت (ع) بدون کمک هیچ ارگانی روی پای خود ایستادیم و فعالیت کردیم. البته در بعضی موارد بعضی خیرین پیش قدم شده و یاری کردند مانند موسسه خیریه جان نثاران ابا عبد الله که از همه آنها متشکریم .

دبیر موسسه میراث شیعه افزود در این موسسه به هرچه که اسلام به معنای عام و بالاخص شیعه درگیر آن بوده کار میشود بطوریکه پانزده دفتر مختلف در موضوعات مختلفی مانند معماری و شهر سازی ،حکمت و اخلاق و عرفان و ادیان و ... وجود دارد.اما پنج دفتر در اولویت های برتر فعالیت قرار دارد.که به ترتیبدفتر فنی و مهندسی که فعالیت عمده آن در محدوده معماری و شهر سازی بر اساس متون اسلامیاست و زیر نظر مدیریت مهندس خجسته کار میشود .دفتر نسخ خطی که فعالیت اصلی آن احیای نسخه های خطی که بیشتر در زبان های ترکی و فارسی و عربی است که هم اکنون در گوشه کتاب خانه ها خاک میخورند. دفتر هنری که با همکاری برخی سازمان های غیر دولتی مانند بسیج هنرمندان و بعضی قول های از سازمان میراث فرهنگی بخش حمایت از صنایع دستی گرفته شده در مورد این که کلاس های آموزش طرح های اسلیمی راه اندازی شود و نگار گری و خطاطی یک دوره کامل قرآن کریم انجام شود.و بعضی از هنر های سنتی را که فراموش میشوند احیا شود.دفتر حقوق کاربردی به مسئولیت آقای صمد پنجه شکار باحضور متخصصین فقه و حقوق و وکلا در مورد قوانین مختلف مانند حقوق شهروندی و... فعالیت میشود. دفتر واحد خواهران هم که فعالیت بالا را برای خواهران علاقه مند ارائه می دهد به مدیریت خانم فتاحی اداره میشود . در نهایت هم دفتر قرآن و حدیث که فعالیت هایش کاملا مرتبط با سایر گروه هاست با بقیه گروه ها همکاری میکند در این گروه دانشنامه ها ی تخصصی فقهی و حدیثی برای رده های مختلف جامعه مانند مهندسین کارمندان کارگران و... تدوین میشود تا برای 70 موضوع کاربردی مورد استفاده قرار گیرد .

قربانی ضمن عنوان کردن این مطلب که 6کتاب آماده چاپ در زمینه معماری وجود دارد که کار های چاپ جلد اول آن به زودی روانه چاپ خواهد شد. سه کتاب در زمینه نسخ خطی کار میشود که یکی از آنها تا قبل از شروع سال آتی آماده چاپ خواهد بود، همچنین کتاب های دفتر قرآن و حدیث که اکثرا منتظر نوبت چاپ هستندافزود: اگر از خیرین کسی بخواهد که در نشر این کتب ما را یاری نماید با کمال تشکر پذیرای ایشان خواهیم بود .

وی خاطر نشان ساخت: موسسه برای آینده خود اهداف بلند مدتی بمنظور ایجاد محتوا برای فیلم ها و انیمیشن هاو نرم افزار ها با موضوعات مذهبی و انجام فعالیت های پژوهشی گسترده تربرگزیده است. واحکام اسلامی را در حد کاربردی گسترش دهد .

دبیر موسسه میراث شیعه در ادامه افزود: موسسه برای 140 اداره مختلف نامه نوشت که متاسفانه با اینکه بایستی نیم الی سه در صد بودجه خود را صرف حمایت از پژوهش بکنند هیچ گونه همکاری را انجام ندادند.البته عدم همکاری آنها در موسسه از دست دادن فیض عمل بود و اگر کسی همکاری میکرد هم تنها به نفع خودش کار میکرد .

وی درمورد برنامه های هفتگی موسسه گفت: سه شنبه ها دعای توسل همراه با بیان معارفی از اصول کافی که منشور شیعه است و کمتر به آن توجه میشود انجام میشود همچنین افزود همه کسانی که بخواهند در زمینه تخصص خود خدمتی به معارف بکنند از هر تخصصی که باشد ما امکانات پژوهشی را برای او آماده میکنیم و حتی زبان عربی را به آنها میاموزیم تا خود در زمینهمعارف اسلامی مطالعه کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار