وزیر راه و شهرسازی : حق خریداران مسکن مهر را تا ریال آخر حفظ می‌کنیم

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن تابعی از اقتصاد کلان است به تشریح اقدام‌های وزارت راه و شهرسازی در افزایش قدرت خرید مردم و همچنین ممانعت از سوداگری و شهرفروشی می‌پردازد و می‌گوید مسکن مهر بیش از ۲۰۰ پروژه است که بخش عمده آن به اتمام رسیده است و هم اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر در مسکن‌های مهر ساکن شده‌اند.

کد مطلب: ۸۴۱۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر راه و شهرسازی : حق خریداران مسکن مهر را تا ریال آخر حفظ می‌کنیم

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی نگاه یک که شب گذشته ۶مرداد از رسانه ملی به صورت زنده پخش شد با موضوع مسکن به ارایه وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده بازار مسکن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های اخیر شاهد رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن بوده‌ایم، دلایل آن چیست؟، گفت: وضع خوب نیست و مقامات باید در صحبت‌های خود کاملا موضوع را شفاف کنند و واقعیت را همانگونه که هست تبیین کنند. بحث قیمت بحثی فرابخشی است و بحثی است که در اقتصاد مطرح می شود به همین دلیل نمی‌توان بخش‌های کشاورزی، مسکن، حمل و نقل، صنعت را از هم جدا کرد و در عین حال، تصور کرد که یک بخش افزایش خواهد داشت و بخش‌های دیگر خیر. بنابراین وقتی وارد بحث قیمت می‌شویم قاعدتا وارد بحث اقتصاد کلان می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معتقدم مباحث اقتصاد کلان باید تبیین درستی شوند زیرا اگر تبیین درستی نشوند ممکن است به راه حل‌های اشتباه برسیم و به تبع آن اقدام‌هایی که انجام می‌شود اثر نامطلوبی بگذارد. بنابراین بسیار مهم است تبیین درستی داشته باشیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: وقتی وارد بحث قیمت می‌شویم حتما یک بخشی از آن به ساختار اقتصاد و موضوع‌هایی از جمله بدهی دولت، نقدینگی، صندوق های بازنشستگی، کسری بودجه و موضوعاتی از این دست برمی‌گردد که شاید برای مردم جذاب هم نباشد اما در هر صورت اینها پایه هایی هستند که قیمت از آنها نشات می گیرد.

به گفته وی، بخش دیگری از قیمت به انتظارات تورمی برمی‌گردد و اینکه مردم چه انتظاری از بازار دارند مرتبط است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: راجع به انتظار تورمی توجه به حوزه عملکرد سیاسی و اجتماعی مهم هستند. همچنین بخشی از آن به عدم قطعیت‌ها مرتبط است. بدین معنا زمانیکه عدم قطعیت ها در جامعه ایجاد می شود مردم نمی دانند چه کاری انجام دهند و این عدم قطعیت چه در حوزه سرمایه گذاری و چه در حوزه خرید و مصرف شخصی اثرات بسیار زیادی دارد و اینها سه مولفه اصلی است که می توانیم راجع به آن بحث کنیم.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: در ایران همواره اعتقادم بر این بوده که باید ریشه بسیاری از مسائل را در حوزه اقتصاد یافت و به همین دلیل تمایل ندارم موضوعات و مسائل اقتصادی را به مسائل و موضوعات سیاسی بکشانم و در حوزه سیاست آن را تعریف کنم. زیرا معتقدم مسائل اقتصادی را باید با اقتصاد حل کرد و درمان آن را نیز باید در اقتصاد دید.

وی تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و شرایطی که در کشور پیش آمد یک عده‌ای نیز به بلاتکلیفی چه در حوزه‌های سیاسی، چه در حوزه مجلس و چه در احزاب و گروه های سیاسی در جامعه دامن زدند که تاثیر بسیار فزاینده‌ای در افزایش قیمت‌ها داشت.

آخوندی توضیح داد: بلاتکلیفی بدین‌معناست که شما نمی‌دانید در جامعه چه رخ می‌دهد و زمانی‌که نمی‌دانید در جامعه چه رخ می‌دهد نه سرمایه‌گذاری و نه خرید و نه فروش دارید.

وی ادامه داد: می‌شنویم که در بازار جنس وجود دارد اما عرضه نمی‌شود. یا خریدار خرید نمی‌کند چون نمی‌داند در آینده نزدیک چه رخ می‌دهد و همچنین سرمایه‌گذار هم سرمایه‌گذاری نمی‌کند چون شفافیت وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت:وقتی کشوری همچون آمریکا در حوزه سیاست از برجام بیرون می‌رود ما چه تصمیمی می‌گیریم. ما این تصمیم را بلافاصله و در هفته اول خروج آمریکا از برجام باید می‌گرفتیم و باید اعلام می کردیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: از نظر من با توجه به اینکه بقیه اعضا در برجام باقی مانده بودند ما می توانستیم رسما اعلام کنیم که یک مزاحم از برجام رفته و بقیه هستند و برجام ادامه پیدا می‌کند. این تکلیف حوزه سرمایه‌گذاران و کسانی را که در حوزه بین‌المللی کار کردند را روشن می‌کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گروه‌های سیاسی تقریبا دو ماه در کشور راجع به این موضوع بحث کردند و هرکسی در این باره اظهارنظری کرد و این مفهوم قاطع نبودن سیاسی است که در عالم سیاست بعد از خروج آمریکا از برجام به وجود آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار