گزارش پانا از دلایل افزایش قیمت میو‌ه‌های تابستانه

سرخی قیمت میوه در زردی تولید میوه‌های هسته‌دار

تهران (پانا) - قیمت میوه امسال در مقایسه با سال گذشته با نرخ‌های بالاتری همراه است؛ نرخ‌هایی که به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی متاثر از کاهش عرضه میوه به دلیل سرمازدگی بهاره بوده است.

کد مطلب: ۸۳۹۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سرخی قیمت میوه در زردی تولید میوه‌های هسته‌دار

گشتی در میدان تجریش و بازار میوه آن، نرخ‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که البته باور آن در لحظه‌های اولیه سخت است. از نرخ 40 هزار تومانی گیلاس و 28 هزارتومانی انگور تا قیمت 35 هزار تومانی گلابی، قیمت‌هایی که خرید را برای بسیاری از خانوارها دشوار می‌کند. قیمت میوه البته در میوه‌فروشی‌های سایر نقاط شهر نیز بالاست به همین دلیل استقبال مردم از میادین میوه و تره‌بار بیشتر شده است.

نرخ‌ها در میادین میوه و تره‌بار اگرچه در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، از نرخ میوه‌‌فروشی‌ها مناسب‌تر است. خانمی میانسال که مقداری میوه‌های هسته‌دار خرید کرده است می‌گوید این سه نوع میوه 29 هزار تومان شده است. او می‌گوید من در طول هفته به تدریج خرید می‌کنم و با احتساب خرید کاهو و گوجه و خیار و محصولات جالیزی هر هفته حدود 60 تا 70 هزار تومان هزینه خرید یک خانواده سه نفره می‌شود.

این خانم میانسال می‌گوید البته گرانی میوه دور ریز را کاهش می‌دهد و من می‌بینم که مردم با احتیاط بیشتری خرید می‌کنند و تلاش می‌کنند تا میوه خراب نشود و به موقع آن را مصرف‌ کنند.

در انتهای سالن میوه‌و تره‌بار بخشی وجود دارد که میوه‌های آسیب‌دیده و نه چندان تازه را عرضه می‌کنند و مشتریانی را می‌بینم که با دقتی دو چندان و چانه‌زنی با فروشنده قصد خرید آنها را دارند.

حکایت گرانی میوه امسال هر چه باشد از سرمازدگی و کمبود تولید تا طولانی بودن فرآیند عرضه از مزرعه تا سفره و افزایش قیمت به دلیل واسطه‌گری، نیازمند مدیریت است تا خرید و دسترسی میوه برای همه خانوارها راحت‌تر باشد.

سیدرضا نورانی،‌ رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، درباره دلایل افزایش قیمت میوه‌های تابستانه اظهار کرد: متاسفانه سرمازدگی در چند استان کشور که محصولات تابستانه کشور را تامین می‌کنند، موجب شد تا میوه‌هایی که هر سال و در این فصل از سال وارد بازار می‌شوند، با کمبود عرضه مواجه باشند.

سه استان بیشترین آسیب را از سرمازدگی دیده‌اند

وی استان‌های سرمازده را قزوین،‌ زنجان و البرز اعلام کرد و افزود:‌ شهر دماوند نیز که سهم مناسبی در تولید میوه‌های تابستانه و باغی دارد نیز با سرمازدگی و کاهش عرضه محصول به بازار مواجه شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: کاهش چشمگیر عرضه میوه نسبت به سال گذشته موجب شده است تا رشد قیمتی میوه نسبت به سال‌های گذشته مشهود باشد. سرمازدگی در استان‌های همجوار تهران شدیدتر بوده است و اغلب میوه‌های هسته‌دار مانند زردآلو، الو، شلیل، البالو، گیلاس ، سیب درختی و گلاب با کاهش شدید تولید مواجه شده است.

وی با بیان اینکه قیمت بالای میوه در سال جاری، صادرات این محصولات را نیز با نبود توجیه اقتصادی مواجه کرده است، عنوان کرد:‌ اگرچه آمار دقیقی از میزان کاهش تولید میوه‌های تابستانه درکل کشور نسبت به سال گذشته وجود ندارد اما می‌توان گفت در استانی مانند زنجان 100 درصد تولید از بین رفته است یا استان‌هایی مانند قزوین 70 درصد محصولات تابستانه خود را از دست داده‌اند. اما در شهری مانند شهریار تولید وضعیت مناسبی دارد و در شهر مغان نیز تولید محصول مناسب است.

نورانی عنوان کرد:‌ محصولات استان گلستان و مازندارن نیز وضع بدی ندارند و در شرق این استان مانند شهر ساری محصولات هسته‌دار تولید و در هفته‌های اخیر توزیع شده است اما در هفته‌های آتی وضع مناسبی در عرضه میوه‌های هسته‌دار پیش‌بینی نمی‌شود. البته بخشی از این میوه‌ها نیز درحال ذخیره‌سازی است تا در دو ماه آینده به بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرد وضع تولید مرکبات در نیمه دوم سال جاری مناسب باشد و افزود:‌ وضعیت تولید انار نیز درسال جاری مناسب است اما تولید سیب درختی که سال گذشته 3 میلیون و 800 هزار تن بوده است امسال به 2 و نیم میلیون تن کاهش یافته است.

تکنولوژی‌های پیشرفته برای جلوگیری از آسیب‌های محیطی وجوی به کشور وارد نشده‌اند

نورانی جلوگیری از تاثیر مخرب سرمازدگی بر باغ‌های کشور را غیرممکن دانست و افزود: البته در دنیا تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای کنترل آسیب‌های محیطی و جوی بر تولید محصولات باغی و جالیزی عرضه شده است که متاسفانه به دلیل شیوه سنتی تولید کشاورزی از آن بی‌بهره هستیم. البته در دماوند و زنجان پیش‌بینی‌هایی برای کنترل تگرگ انجام شده است اما برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌ها به دلیل هزینه‌های سنگین تجهیز آنها به این شیوه‌ها اجرایی نشده‌ است.

وی اضافه کرد:‌ تکنولوژی‌های روز دنیا به منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های محیطی باید در سال‌های آتی وارد کشور شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تولید محصولات گلخانه‌ای در دنیا اظهار کرد:‌ با افزایش هزینه‌های ارزی تجهیز مزارع جالیزی به کشت گلخانه‌ای روند کندتری به خود خواهد گرفت مگر آنکه بودجه‌هایی برای وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شود که برای توسعه گلخانه‌ها مورد استفاده واقع شود.

نورانی اظهار کرد:‌ باید به کمک تولید تجهیز مزارع به کشت گلخانه‌ای را تسریع بخشید. البته در یزد، جیرفت، جلفا و برخی از شهرها سهم کشت گلخانه‌ای محصولات جالیزی از تولید افزایش یافته است و حرکتی رو به رشد در این زمینه در حال انجام است.

وی درباره عرضه میوه‌های خارجی در بازار نیز گفت:‌ عرضه آناناس، انبه، موز و نارگیل در بازار قاچاق نیست و مجوزهای لازم در این زمینه به واردکنندگان داده شده است.

قیمت انواع میوه و تره‌بار در سازمان میادین:

ردیف نوع میوه قیمت (تومان)
1 هلو انجیری 6200
2 هلو هسته جدا 6700
3 هلو کاردی 5200
4 انواع سیب 9800
5 شلیل شب رنگ 6200
6 گلابی 7500
7 توت فرنگی 8100
8 خیار گلخانه 3600
9 موز 5300-6300
10 هندوانه 1980
11 انگور یاقوتی 6900
12 زردآلو 5500-7800
13 گیلاس تک دانه 15000
14 آلبالو 8700
15 آلوزرد 5800
16 انجیر 7200
17 انگور زرد 5700
18 گیلاس درجه دو 11000
19 پیاز 1400
20 کدو 3200
21 گوجه فرنگی 1900
22 بادامجان 1600
23 فلفل دلمه‌ای 2000

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار