در گفت‌وگو با دانش‌آموزان شرکت کننده در المپیاد جهانی زیست شناسی مطرح شد:

تهران، میزبانی عالی برای المپیاد جهانی زیست شناسی

تهران (پانا) - بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی در تهران در حال برگزاری است. دانش‌آموزان 71 کشور ضمن رقابت با یکدیگر در یک فضای دوستانه و شاد با هم گفت‌وگو و تبادل اطلاعات می‌کنند. با برخی از این دانش‌آموزان در محل اقامتشان، هتل اوین، گفت‌وگو کردیم.

کد مطلب: ۸۳۸۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تهران، میزبانی عالی برای المپیاد جهانی زیست شناسی

کارلوس، دانش‌آموز 17 ساله اهل کلمبیا، بسیار پر انرژی و پر شر و شور به ما می‌گوید: گروه ما متشکل از دو پسر و یک دختر است. ما طی سه مرحله آزمون و از بین دو هزار نفر انتخاب شدیم.

او تهران را میزبانی عالی برای این المپیاد توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: انتظار نداشتم همه چیز به این اندازه خوب باشد. تهران خیلی شبیه شهر من بوگوتاست. تهران مناظر زیبایی از کوه‌ها دارد، اما بوگوتا سرسبزتر است برای اینکه بیشتر باران می‌بارد.

کارلوس با تاکید بر علاقه‌اش به علوم پایه می‌گوید: دوست دارم در دانشگاه فیزیک بخوانم البته در کلمبیا دانش‌آموزان کمتر از رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و بیشتر مدیریت و مدیریت تجارت می‌خوانند.

در خلال گفت‌وگو با بچه‌ها گاهی به قدری صدای خنده و شوخی‌شان در لابی هتل اوین زیاد است که صدا به صدا نمی‌رسد، در این بین لیتیشیا دختر دانش‌آموز 15ساله‌ای است که به سمتمان می‌آید. او از کشور لوکزامبورگ به المپیاد جهانی زیست شناسی تهران اعزام شده است.

او می‌گوید: در سراسر کشور من 400 نفر برای راه یافتن به این مسابقات با یکدیگر به رقابت پرداختند که از بین آنها 15نفر انتخاب شده و در نهایت 4 نفر توانستند در لیست نهایی المپیاد جهانی زیست شناسی تهران قرار گیرند.

لیتیشیا با توجه به همه علاقه‌اش به علوم پایه، دوست دارد در دانشگاه پزشکی درس بخواند. او ادامه می‌دهد: البته پزشکی و علوم پایه ارتباط زیادی با هم دارند و علوم پایه است که اتفاقاتی که در بدن انسان روی می‌دهد را توضیح می‌دهد و من این دو را نزدیک به هم می‌بینم.

او درباره میزبانی ایران می‌گوید: ایران کشور خیلی زیبایی است. مردم و عوامل اجرایی المپیاد با ما گرم و مهربان برخورد می‌کنند. من قبل از این سفر یک علامت سوال بزرگ از ایران در ذهنم بود ولی الان دیگر این علامت سوال نیست. من دوست دارم در فرصتی دیگر دوباره به ایران سفر کنم.

لیتیشیا در کنار دیگر دانش‌آموزان بودن را فرصت خیلی خوبی برای تبادل فرهنگ ها و شناخت یکدیگر می‌داند و خوشحال است که یاد گرفته به فارسی سلام و احوالپرسی کند و البته اسمش را به فارسی بنویسد.

یکی از دانش‌آموزان پسر فنلاندی، احساس خود را از حضور در ایران و بودن در کنار دانش‌آموزان دیگر ، عالی توصیف می‌کند و می‌گوید: در فنلاند یک آزمون کشوری برای انتخاب دانش‌آموزان برای المپیاد برگزار شد که بعد از آن 9 درصد از بچه‌ها برای طی یک دوره آمادگی برای المپیاد انتخاب شدند. در انتهای این دوره من به همراه سه نفر دیگر از بچه‌ها به تهران سفر کردیم تا در المپیاد جهانی زیست شناسی شرکت کنیم.

ژاپن از جمله تیم‌های است که بیشترین نفرات سرپرست و همراه را در کنار دانش‌آموزان به این مسابقات اعزام کرده است. یکی از دختران ژاپنی شرکت کننده در المپیاد جهانی زیست شناسی تهران می‌گوید: من قبل از سفر به ایران می‌دانستم که ایرانی‌ها میزبانان خیلی خوبی هستند . الان خودم حس خوب این میزبانی را در کنار لذت حضور درکنار هم‌سن و سالانم تجربه می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: تیم ژاپن خیلی روی چندم شدن یا اینکه دیگر تیم ها چطور هستند، توجه ندارد بلکه ما بیشتر روی این مساله تمرکز داریم که خودمان هر آنچه در توان داریم را ارائه دهیم، اما می‌دانیم که ایرانی ها رقبای قوی هستند.

بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی فردا شنبه 30 تیر با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی بهترین‌ها در سالن اجلاس سران به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار