وقتی نابینایی چراغ راه می‌شود؛ از تسلط بر شش زبان تا نویسندگی

تهران (پانا) - منیر سادات حسینی دانش آموز با نیازهای ویژه شهررضایی است که توانسته با دنبال کردن علاقه‌مندی خود در عرصه های مختلف حالا جز دانش آموزان برگزیده با نیازهای ویژه انتخاب شده است.

کد مطلب: ۸۰۱۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
وقتی نابینایی چراغ راه می‌شود؛ از تسلط بر شش زبان تا نویسندگی

حسینی دانش‌آموز 18 ساله‌ ای است که اکنون در سال چهارم دبیرستان رشته علوم و معارف قرآنی مشغول به تحصیل است و در کنار تحصیل مهارت‌های متعددی از جمله تسلط بر شش زبان را در کارنامه کاری خود دارد.

از خودت بیشتر بگو و تاکنون چه مهارت‌هایی را در زندگی کسب کردی؟

من به طورمادرزادی مشکل بینایی داشتم و امسال هم در جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مناسبت روز جهانی معلولان به دلیل تسلط بر شش زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی، ترکی، کره‌ای و ایتالیایی همچنین حفظ و قرائت قرآن، شاعری و نویسندگی و طراحی با پاستل جز برگزیدگان انتخاب شدم.

چطور با نابینایی از دوران کودکی کنار آمدی؟

از همان دوره کودکی با توجه به روحیه شادابی که داشتم سعی می‌کردم نابینایی را مشکل نبینم بلکه آن را هدیه از جانب خدا بدانم و از سایر نعمات خدا بهره‌مند شوم.

چطور برنامه‌ریزی کردی تا به تمامی این مهارت‌ها دست پیدا کنی؟

من با توجه به علاقه زیادی که به قرآن، زبان و ادبیات داشتم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردم تا به تمامی کارهایم مورد علاقه‌ام برسم و گاهی از خواب و تفریح خود کم کردم البته سعی می‌کنم مهارت‌های مورد علاقه‌ام را در تفریح هم به کار گیرم و اغلب مهارت‌ها را از کودکی و در خانه شروع کردم واکنون هم دو جز قران کریم را به زبان انگلیسی و عربی حفظ می‌کنم و قصد دارم جز برترین افراد در حوزه زبان شوم.

تاحالا چه نوع مدارسی را برای تحصیل انتخاب کردی مدارس با نیازهای ویژه یا مدارس عادی؟

من فقط تا کلاس پنجم در مدرسه با نیازهای ویژه درس خواندم اما بعد از آن مدارس عادی را برای تحصیل انتخاب کردم و فکر می‌کنم در مدارس عادی بهتر می‌توانم خودم را با جامعه هماهنگ کنم علاوه بر آن مدارس متوسطه اول و دوم برای دانش آموزان با نیازهای ویژه کم است و حتی اگر من می‌خواستم در مدارس با نیازهای ویژه شرکت کنم باید مشهد یا تهران را انتخاب می‌کردم.

برخورد معلمان و دانش آموزان درمدارس عادی چطور بود؟

رفتارهای متفاوتی را در مدارس از سوی دانش آموز ومعلم دیدم هم برخورد حمایتی داشتند و هم گاهی رفتارهای آزار دهنده بود اما به هرحال با وضع مدارس کنار آمدم و با اتکا به نفس خودم را با شرایط تطبیق دهم.

خانواده چه نقشی در موفقیتت داشتند؟

با توجه به اوضاع خانوادگی که داشتم سعی کردم بیشتر خودم کارهایم را پیش ببرم البته مادرم پشتیبانی لازم را می‌کرد و در مواقعی که نیاز بود به کلاس بروم یا کاری داشتم برای من انجام می‌داد .

با توجه به اینکه الان دانش‌آموز هستی چطور برای درس‌هایت برنامه‌ریزی کردی؟

اکنون در سال چهارم علوم و معارف قرآنی تحصیل می‌کنم و با توجه به علاقه‌ای که به قرآن و عترت داشتم و تاکنون هم تمسک به آنها را عامل موفقیت خودم می دانم این رشته را در دبیرستان انتخاب کردم هرچند محدودیت‌های بسیاری از نظر کتاب درسی دارم اما با علاقه‌ای که دارم سعی می‌کنم کارها را پیش ببرم.

همانطور که گفتم ‌سعی می‌کنم برنامه‌ریزی زیادی برای کارهایم داشته باشم بنابراین برای درس‌هایم هم برنامه‌ریزی کردم هر چند برخی از کتاب‌های درسی به طور بریل برای ما وجود ندارد و سعی می‌کنم با دقیق گوش کردن به توضیحات سر کلاس دروس را یاد بگیرم و در خانه تمرین بیشتری داشته باشم تا در حد انتظار خودم کارهایم قابل قبول باشد.

با توجه به اینکه امسال کنکور داری برنامه ریزی برای درس خواندن چطور بوده است؟

برنامه‌ریزی دقیقی برای خودم تعریف کردم که به درس‌ها برسم و قصد دارم برای کنکور رشته زبان را انتخاب کنم و با توجه به اینکه در زبان آمادگی کافی دارم بیشتر روی دروس عمومی متمرکز شدم که در این دروس هم با توجه به آشنایی که با ادبیات و قرآن داشتم مشکلی چندانی را در کنکور نخواهم داشت.

تاکنون در مسیر فعالیت هایی که داشتی با چه مشکلاتی مواجه بودی؟

اغلب اوقات مشکلی که در فعالیت هایم داشتم کمبود یا نبود کتاب و مراجع مورد نیازم بوده که آن را دردسترس ندارم و الان هم با این مشکل نمراتم در حد انتظارم نبودند اما باز هم تلاش می کنم وسایل کارم را فراهم کنم.

توصیه‌ات به افرادی که در شرایط تو قرار دارند چیست؟

افراد با نیازهای ویژه سعی دارند در جامعه درک شوند و نباید نگاه به چنین افرادی صرفا کمبود باشد چراکه اگر بستر لازم برای ما فراهم شود می توانیم به حد کمال در هر حوزه ای برسیم و افراد با این شرایط سعی کنند علاقه‌مندی خود را با وجود تمام سختی ها دنبال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار