وزیر آموزش و پرورش: مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی در پایه اول متوسطه تا 3 سال دیگر حذف می‌شوند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از حذف شدن مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی در پایه اول متوسطه تا 3 سال دیگر خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۰۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی در پایه اول متوسطه تا 3 سال دیگر حذف می‌شوند

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور یافت و ضمن تشریح طرح حذف آزمون از مدارس خاص در پایه متوسطه اول، به سوالات و نگرانی‌های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

بطحایی در این جلسه با بیان اینکه مساله اصلی در اجرای این طرح حذف مدارس استعداد درخشان نیست، تصریح کرد: مساله اصلی ما برگزاری و تعدد آزمون‌هایی است که در دوره ابتدایی برگزار می‌شود. مساله اصلی کتاب‌های کمک آموزشی، جزوات تکمیلی،‌کلاس‌های آمادگی برای آزمون است که از سال دوم ابتدایی در کشور اجرا می‌شود. همه این مسائل روح و روان کودکان ما را متلاشی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون از کودکان دوم ابتدایی 16 هفته در سال آزمون تستی گرفته می‌شود این کار تمام نشاط و شادابی کودکان را از بین می‌برد. این کودکان در این سن باید از بودن در کنار خانواده لذت ببرند، به مسافرت بروند و با هم‌سن و سالان خود گفت‌وگو کنند. تمام این موارد از این بچه‌ها گرفته شده است و از آن‌ها می‌خواهیم در آزمونی شرکت کنند که از 17 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش یکی از عوامل اصلی صدمه روحی به دانش‌آموزان را برگزاری آزمون در پایه ابتدایی و متوسطه اول دانست و تاکید کرد که حذف این آزمون‌ها مختص مدارس تیزهوشان نیست و نمونه‌دولتی، ماندگار و هیات امنایی نیز حذف می‌شوند.

بطحایی در ادامه به وضعیت بعضی از مدارس دولتی نیز اشاره کرد و گفت:در بعضی از مدارس دولتی بچه‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند و به خانواده‌ها می‌گویند که فرزند شما از استعداد خاصی برخوردار است و باید تحت آموزش خاص قرار گیرد. به غیر از آثار ضدتربیتی و شخصیتی که به کودکان وارد می‌شود، به همین بهانه مبالغ زیادی از خانواده‌ها نیز دریافت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما اکنون سراغ آموزش متوسطه نرفته‌ایم و هدف اصلاح آموزش عمومی است. حرف ما این است که شخصیت یک کودک 7 یا 8 ساله برای تحمل این فشارها شکل نگرفته است. در دوره متوسطه همچنان مدارس استعداد درخشان،‌ نمونه‌دولتی و برگزار آزمون را خواهیم داشت تا شاید بتوانیم در آینده یک روش مناسب نیز برای اصلاح آموزش در این پایه اتخاذ کنیم.

بطحایی در ادامه صحبت‌های خود توضیحاتی نیز درباره طرح شهاب ارائه کرد و گفت: طرح شهاب از چهار سال گذشته در حال آزمایش است. این طرح دانش‌آموزان را بدون جداسازی و تحمل آثار مخرب تربیتی حاصل از آن را تحمل کند تحت شناسایی قرار می‌دهد. توانایی‌هایی که در مدارس استعداد درخشان،‌ نمونه‌دولتی و خاص آزاد شود به تبع در آینده به طرح شهاب اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: طرح شهاب اشکالاتی داشته اما طرح بسیار پیشرفته‌ای است زیرا آثار جداسازی دانش‌آموزان را جبران می‌کند همه دانش‌آموزان در پایه اول متوسطه کنار یکدیگر درس می‌خوانند اما آنهایی که دارای استعداد برتر هستند شناسایی می‌شوند و هفته‌ای چند روز عصرها در مراکز خاصی که برای آموزش آنها در نظر گرفته شده است حضور می‌یابند. ان‌شاءلله طرح عملیاتی شهاب را از اواسط فروردین سال 97 اعمال خواهیم کرد تا از مهر 97 این طرح در کل کشور اجرا شود.

به عنوان معلم از دیدن برخی برنامه‌های صداوسیما خجالت می‌کشم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با انتقاد از بعضی از برنامه‌های آموزشی صدا و سیما گفت: من به عنوان معلم گاهی اوقات از دیدن این برنامه‌ها خجالت می‌کشم. در صدا و سیما فردی را آورده‌اند که به بهانه آموزش مفاهیم تستی حرکات خارج از شأن از خود نشان می‌دهد این مسائل امروز به کلاس‌های پیش دبستانی ما نیز نفوذ کرده است. در پیش‌دبستانی‌ها نیز با بچه‌های ما تست کار می‌کنند این بچه‌ها چه زمانی فرصت تمرین یادگیری مهارت های زندگی را دارند؟ آموزش و پرورش چه زمانی می‌تواند برنامه‌های تربیتی خود را برای آنها اجرا کند؟

وی تاکید کرد که این وزارتخانه همانقدر که در قبال دانش‌آموزان عادی مسئول است، باید مراقب باشد تا به استعداد دانش‌آموزان تیزهوش ضربه‌ای وارد نشود. برای دوره هفتم همه مدارس غیردولتی،‌ نمونه‌دولتی، استعداد درخشان، خاص و همه آزمون‌های مربوط به آن‌ها لغو شده است. در همین خصوص روز گذشته نامه‌ای از یکی از مدارس خاص (انرژی اتمی) دریافت کردم که حاضرند برای حذف آزمون در این مقطع پیش‌قدم شوند. بنابراین برنامه آموزش و پرورش این است با حذف آزمون از مدارس استعدادهای درخشان، نمونه‌دولتی و خاص در دوره اول متوسطه در سه سال آینده این مدارس منحل و تبدیل به مدارس عادی شوند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان از راه‌اندازی سامانه‌ای برای نظارت بر مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: در بحث مدارس غیردولتی سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که شهریه‌ها و هزینه‌های پرداختی از سوی والدین را به صورت کاملا متمرکز نظارت می‌کنیم تا خدایی نکرده با اجرای طرح حذف آزمون‌ها، سو استفاده‌ای از سوی این مدارس صورت نگیرد. آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می‌کند تا جلوی سو استفاده های احتمالی را بگیرد.

بعد از سخنان وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان حاضر در این جلسه به بیان نظرات خود درمورد حذف آزمون دوره ابتدایی پرداختند.

نگرانی از سواستفاده برخی از مدارس غیر دولتی از حذف آزمون‌ها، نبود عدالت آموزشی در کشور و تاثیر آن بر اجرای طرح حذف آزمون‌ها، تقویت مدارس دولتی برای حمایت از این طرح، توجه بیشتر به سند تحول بنیادین و نگرانی بابت اجرای سریع طرح حذف آزمون‌ها از جمله نکاتی بود که اعضای کمسیون آموزش در این نشست، بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار