معاون وزیر جهاد کشاورزی: چغندرقند برای مقابله کم آبی پائیز کشت می‌شود

تهران (پانا) - معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کشت پائیزه چغندر قند برای مقابله کم آبی می‌گوید تلاش شده است کشت برنج در استانهایی به جز گیلان و مازندران محدود شود.

کد مطلب: ۷۰۹۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی را عامل موثری در افزایش عملکرد در هکتار دانست و افزود: مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و آفت بلاید، سبب بهینه شدن وضعیت کشت برنج شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد توسعه کشت چغندر قند و افزایش تولید شکر در کشور گفت: ما تا چند سال پیش 50 درصد شکر مصرفی کشور را وارد می‌کردیم، ولی با توجه به مشکل کم آبی و محدود کردن کشت بهاره تولید چغندر قند را به پاییز منتقل کردیم.

وی یاد آور شد: عملکرد در هکتار چغندر قند از ۴۲ تن در سال ۹۲ به ۶۰ تن در هکتار در سال ۹۴ رسیده است. مضاف بر آنکه مصرف آب این محصول در کشت پاییزه یک سوم است و امسال هم عملکرد در هکتار چغندر قند در کشت پاییزه به ۷۴ تن رسیده است.
کشاورز به صراحت گفت که با آن که ۶۵ درصد سطح زیر کشت چغندر قند در کشور کاهش یافته، اما در طول تاریخ رکورد تولید چغندرقند شکسته شده و بیش از هشت میلیون تن چغندرقند تولید شده است. چرا که در اوایل دهه ۸۰ به ازای هر مترمکعب آب ۲۳۰ گرم شکر تولید می‌شد، اما اکنون این رقم به ۷۵۰ گرم رسیده است.
وی این را هم گفت که تا دو سال آینده اگر با همین روند پیش برویم و دو سه کارخانه در خوزستان احداث شود، در کنار مدیریت آب به خودکفایی در تولید شکر می‌رسیم.
کشاورز همچنین به توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت کشت کلزا در جمهوری اسلامی از اروپا بالاتر است و در سال ۹۶ کشت کلزا دو برابر سال ۹۵ شد و در سال ۹۷ هم دو برابر خواهد شد و امیدواریم سال آینده ۱۲ تا ۱۳ درصد روغن مصرفی کشور را تولید کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار