مصرف بی رویه مکمل های ورزشی در میان جوانان نگران کننده است

شیراز (پانا) - کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه مصرف مکمل های ورزشی گاهی به طور بی رویه صورت می گیرد، نسبت به آگاهی از انواع مکمل های ورزشی و پیامدهای آن ها، هشدار داد.

کد مطلب: ۶۹۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

دکتر "فاطمه فاقعی" گفت: مصرف مکمل ها، به ویژه مکمل های ورزشی در بین جوانان به صورت بی رویه و بدون مشورت با پزشک، افزایش یافته است.

وی به انواع مختلف مکمل های ورزشی اشاره کرد و افزود: این مکمل ها، انواع مختلفی از جمله پروتینی، ویتامینی و هورمونی دارند که مصرف بی رویه و بدون نظر پزشک هر کدام، دارای پیامدهایی است که گاهی نیز برگشت ناپذیر است.

دکتر قانعی درباره مکمل هایی که هورمونی هستند، هشدار داد: این مکمل ها، مقدار زیادی "استروئیدآنابولیک" دارند که این هورمون دارای دو اثر است؛ اثر "آنابولیکی" که محرک ساخت عضله است و اثر "آندروژنی" که باعث ایجاد عوارضی همچون "بزرگی پستان و ناباروری در آقایان" می شود.

دکتر فاقعی در ادامه با اشاره به آسیب های دیگر این هورمون ها، ادامه داد: هورمون های حاصل از مکمل های ورزشی غیرمجاز، عوارضی همچون کلفتی صدا، افزایش موهای زاید بدن، طاسی، آکنه و افزایش کلسترول در بدن خانم ها و آقایان را به همراه دارد.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه، به ورزشکاران توصیه کرد: علاوه بر مکمل های یاد شده، از داروهای محرک نیز به طور غیرقانونی در سالن های ورزشی استفاده می شود که آسیب های غیرقابل جبرانی برای افراد دارد؛ تپش قلب، افزایش فشار خون و همچنین مشکلات مغزی مانند توهم، تشنج و خونریزی مغزی، از دیگر عوارض قلبی عروقی این مکمل هاست.

وی درباره تفکر اشتباه ورزشکاران پیرامون "مکمل های ویتامینی"، اضافه کرد: گاهی افراد فکر می کنند بعضی از مکمل های ویتامینی مانند مکمل های هورمونی عوارض جانبی ندارند و استفاده از آنها به هر میزانی، مشکل ساز نیست؛ اما این تصور به کلی غلط است، زیرا بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین های (k,D,E,A) محلول در چربی است و مقدار اضافی آن در چربی های بدن ذخیره و باعث ایجاد مسمومیت می شود.

توصیه پایانی این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، پرهیز از دریافت هر گونه مکمل ورزشی بدون تجویز پزشک بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار