وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تبریز؛

روند سالمندی در حال زنانه شدن است/نباید سالمندان را ازکارافتاده دانست

وزیرتعاون کار ورفاه اجتماعی از کار افتاده نامیدن سالمندان را درست ندانسته و گفت: در سالهای آینده جمعیت سالمندان افزایش پیدا می‌کند و داشتن چنین تفکری نسبت به سالمندان کشور را به چالش می کشد.

کد مطلب: ۶۳۸۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، صبح امروز همایش بین‌المللی سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی ایران با حضور 20 چهره بین‌المللی فعال در حوزه سالمندان و مسئولین در هتل کایا تبریز برگزار شد .

علی ربیعی با اشاره به حضور هشت کشور آسیایی در این همایش، تاکید کرد: ۴۵ درصد جمعیت سالمندی درکشورهای آسیایی خواهد بود و با توجه به روند سریع سالمندی در کشورهای در حال توسعه در قرن۲۱با تحول جمعیتی و سالمندی و الزام به تغییرات بنیادی سیاسی، اقتصادی هستیم که آمارها نشان دهنده وضعیت قابل توجه است و در نیمه قرن آتی دو میلیارد سالمند خواهیم داشت .

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی نبودن نیروی کار جوان را جز مشکلات توسعه سالمندی بیان کرد و گفت: فقدان شاغلین جوان جز مشکلات کشورهای اروپایی هست که در کشورهای در حال توسعه هم در سال‌های آینده با این پدیده روبرو خواهیم بود، امروزه کشورهای توسعه یافته در حال گذر از این مسئله هستند، اما ما با این مشکل در آینده روبرو خواهیم بود .

وی نسبت به حجم بالای سالمندی در کشور ما و روند زنانه شدن سالمندی در کشورهای در حال توسعه هشدار داده و متذکر شد:سرعت رشد زنان سالمند سرپرست خانوار چشمگیراست وما بیشتر از کشورهای دیگر درگیر این مسئله خواهیم بود .

وزیر تعاون افزود: امروزه ۴۵ درصد زنان بالای۶۰ سال همسر ندارند که ۴۳ درصد از این زنان همسرانشان فوت کرده است، ۱/۵ درصد کسانی هستند که طلاق گرفته ‌اند و سه درصد مربوط به زنانی است که هرگز ازدواج نکرده‌اند و برای مواجه با این فرآیند شتابان و اجتناب ناپذیر به بازبینی دقیق در سیاست های توسعه نیاز داریم .

ربیعی از کار افتاده نامیدن سالمندان را درست ندانسته و گفت: گفتمان‌های رایج در حوزه سالمندی با چالش روبرو هستیم، سالمندی را به معنای از کار افتادگی و گوشه گیری معنی می‌کنند در حالی که در سالهای آینده جمعیت سالمندان افزایش پیدا می‌کند و نمی‌توان با این گفتمان کار کرد .

وی نبود نسخه واحد برای مقابله با سالمندی از جمله مشکلات این حوزه دانست و افزود: برای سالمندی نسخه واحدی نخواهد بود، جوامع محلی که توسعه نیافته با کشورهای توسعه یافته متفاوت هستند و مهم ترین چالش فقدان ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برنامه سالمندی است که باید با مطالعه و پژوهش انجام شود .

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی تغییرات سبک زندگی در کشورهای آسیایی و آفریقایی به علت محلی شدن پدیده های جهانی به سرعت تغییر می‌کند، اما سرعت برنامه ریزی برای ما نبوده و زندگی سالمندی از بین رفته است .

ربیعی با اشاره به این مسئله که امروزه تمامی سالمندان در شهرها و روستاها تحت پوشش بیمه هستند و چهار میلیون بازنشسته حقوق بگیر وجود دارد، یادآور شد: در ابتدای دولت آقای روحانی مستمری بازنشستگی۶۰۰ هزار تومان بوده است که با افتخار می‌گوییم این مبلغ اکنون یک میلیون و۱۵۰هزار تومان است .

خبرنگار: دیبا پورباقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار