مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

نسبت به تنوع و جذابیت فضای مجازی برنامه ریزی کنیم

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: یکی از جنبه های نرم فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی داشتن جذابیت، قدرت سرگرم کنندگی و دسترسی سریع و آسان است که امکان مقابله با آن هم بسیار سخت است.

کد مطلب: ۵۶۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، جعفر پاشایی در نخستین دوره استانی آموزش راهنمایان سواد فضای مجازی اظهار داشت: پرداختن به فضای مجازی الویت اول نظام دستگاه تعلیم و تربیت کشور هست که بارها مقام معظم رهبری به آن تاکید داشته اند.

وی افزود: در همین راستا باید در مدارس استان نسبت به اجرایی و عملیاتی کردن این الویت کارهایی صورت گیرد که همان طورکه مقام معظم رهبری برای تلاش در جهت آگاهی بخشی و مهار ابعاد تهدید آمیز فضای مجازی برای افراد و خانواده و جامعه بارها تاکید کرده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: استفاده نادرست از فضای مجازی یکی از تهدیدهای جدی برای نوجوانان و دانش آموزان است و دستگاه تعلیم و تربیت با برنامه و اقدامات موثر، جلوی آن را بگیرد.

پاشایی با بیان این که مهار کردن این مسئله با انکار کردن و ایجاد سد دفاع در برابر آن ، ممکن نیست، گفت: در این خصوص باید انواع برنامه های فراواکنشی داشت و زمینه اجرای آن را در آموزش و پرورش فراهم کنیم.

وی با بیان این که در برابر تهدیدات فضای مجازی باید فرهنگ سازی کنیم ، افزود: حوزه ی فضای مجازی و شبکه اجتماعی حوزه ای است که باید آن را مدیریت کنیم.فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ، کار کار دستگاه تعلیم و تربیت است و اگر این اقدامات و برنامه در آموزش و پرورش ایجاد نشود و فرهنگ سازی صورت نگیرد مطمئنا دانش آموزان از جایگاه های دیگر اطلاعات را کسب می کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر این حتما باید به این موضوع ورود کنیم، ادامه داد: یکی از جنبه های نرم فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی داشتن جذابیت، قدرت سرگرم کنندگی و دسترسی سریع و آسان است که امکان مقابله با آن هم بسیار سخت است.

پاشایی با بیان این که تهدیدات این حوزه بسیار خطرناک است، تصریح کرد: متاسفانه نمود زیان بار و تهدید آمیز این فضا میان نوجوانان و جوانان و خانواده ها در حال حاضر بسیار زیاد است که منجر به انواع آسیب های اجتماعی شده است.

وی گفت: اگر امروزه می بینیم که عدم انگیزه برای تحصیل، افسردگی، خودکشی ، نارسایی و انواع تهدیدهای اجتماعی و آسیب در بین نوجوانان بیشتر شده است شاید مهم ترین و تاثیر گذارترین علت آن، استفاده نادرست از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار داشت: نسبت به تنوع و جذابیت این حوزه باید برنامه ریزی کنیم و روش های تکراری و روزمره در این حوزه جواب نمی دهد.

پاشایی با تاکید بر این که در مدیریت فضای مجازی باید برنامه های ما جذاب و محتوایی باشد و اقداماتمان فراواکنشی باشد نه انفعالی، اظهار داشت: بنابراین نوع و روش ما خیلی مهم است و باید دقت زیادی داشته باشیم و باور داشته باشیم که هر برنامه ریزی و آموزش و تربیت زمانی موثر است که در بطن مدرسه و محیط های آموزشی صورت گیرند.

وی ادامه داد: سه عنصر مهم معلم، دانش آموز و اولیاء در این زمینه مهم هستند و وظیفه ما هم در استان این است که هم در قالب برنامه رسمی درسی و هم در قالب آموزش های غیر درسی به دنبال ارتقاء مهارت های زندگی اجتماعی در دانش آموزان باشیم و مهارت هایی همچون خود آگاهی، خود کنترلی، ارتباط موثر، خود مدیریتی، حل مساله و نه گفتن آسان را به آنان آموزش دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این که اگر فقط به دانش آموزان نه گفتن آسان را یاد دهیم کار بسیار بزرگی کرده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر دانش آموزان ما به شدت از این حوزه آسیب پذیرند و گاهی گرفتار نارسایی های هستند که بعضا جبران آن بسیار سخت است.

پاشایی با بیان این که آموختن زندگی برای فردای دانش آموز مهم است نه آموختن محفوظاتف گفت: دانش آموزان ما فقط انباشت محفوظات ذهنی را رو یاد گرفته اند و قدر ت نه گفتن ندارند و باید خانواده ها هم این موضوع را از مدارس بخواهند.

وی خاطر نشان کرد: در پروسه فرهنگ سازی طریق استفاده از ابعاد مثبت و مقابله با پیامد های منفی مورد توجه باشد چرا که ایجاد سد دفاعی نه جواب می دهد و نه لازم است و گاهی هم امکانش نیست پس باید ابعاد مثبت و پیامد های منفی این حوزه برای دانش آموزان توضیح داده شود و حضور در گفتمان های سالم و استفاده از فضاهای رشد مدار در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: البته کار دراین حوزه بسیار سخت هست و برنامه می خواهد ولی حضرت علی(ع) فرموده اند که جوهر مردان در سختی ها مشخص می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار