در نشست خبری نخستین جشنواره آواها و نجواهای رضوی مطرح شد؛

تجلیل ازمحمد اصفهانی ،سهیل محمودی ،موذن زاده در جشنواره رضوی

درنخستین جشنواره آواها و نجواهای رضوی از محمد اصفهانی ،سهیل محمودی ،موذن زاده تجلیل می شود.

کد مطلب: ۵۲۵۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در این نشست خبری محمدحسین اسماعیلی قائم مقام دبیر جشنواره، کیوان پهلوان و احمدصدری عضو شورای انتخاب و داوری آثار حضور داشتند. محمدحسین اسماعیلی در ابتدای این نشست به بررسی جشنواره فرهنگی هنری رضوی پرداخت و ضمن اشاره به 14 دوره از این جشنواره گفت:« علیرغم اینکه جشنواره فرهنگی هنری رضوی در رشته های مختلف مانند هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر و... برگزار شده استاما همواره جای خالی موسیقی در قالب آواها و نجواها احساس شده است. موسیقی جزء مولفه های ویژه هر کشوری محسوب می شود و وقتی پیشنهاد شد که بخشی از جشنواره رضوی به آواها و نجواهای اختصاص داده شود در شورای تصمیم گیری این جشنواره موافقت به عمل آمد. در بخش مذهبی آواها و نجواها رکن اساسی است. » وی افزود:« تولید موسیقی در این رابطه یک بحث بدیهی است. نخستین جشنواره آواها و نجواهای رضوی سعی دارد که بستری فراهم کند تا تولیداتی که هنرمندان با موضوع امام رضا داشته اند عرضه شود.

یکی از اهداف ما ترویج هنر آیینی و معناگرا است. همچنین شناسایی و تقدیر از پدید آورندگان آثار رضوی از دیگر اهداف ما بوده است.» وی با اشاره به اینکه بیش از 250 اثر در حوزه های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است بخش های مختلف این جشنواره را شامل: آواهای رضوی، هنرمندانی که تولیدات با موضوع رضوی داشته اند، نواهای رضوی (گروه های موسیقی با موسیقی اقوام و نواحی ایران) و تولیدات موسیقی رضوی در قالب نماهنگ، کلیپ ها دانست.

قائم مقام دبیر جشنواره آواها و نجواها تجلیل از پدیدآورندگان آثار موسیقیایی رضوی را از اهداف جشنواره دانست و گفت : « علاوه بر اینکه گروه ها در برج میلاد اجرا خواهند داشت؛ 4 شهرستان رباط کریم، دماوند، ورامین وشهریار از توابع استان تهران میزبان جشنواره آواها و نجواهای رضوی خواهند بود.»

وی افزود:« ما از 28 استان کشور آثاری داریم که در جشنواره حضور خواهند داشت. در هر روز 21 اجرا خواهیم داشت که در مجموع در طول این سه روز این اجراها به 63 اجرا خواهند رسید. بیشترین آثار ارسالی از استان خراسان خواهد بود.

محمد حسین اسماعیلی ضمن اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره در 22 مردادماه در برج میلاد تهران گفت:« در اختتامیه جشنواره علاوه بر تجلیل از گروه های برگزیده از برخی پیشکسوتان موسیقی که آثار قابل توجه ای در ارتباط با امام رضا(ع) خلق کرده اند تجلیل به عمل خواهد آمد. این پیشکسوتان هنرمندانی مانند «محمداصفهانی» با اثر ولایت عشق ، قطعه «رضارضا» با آهنگسازی « بهنام بیگی» و شعر«سهیل محمودی» پدیدآورندگان قطعه « آمده ام شاه پناهم ده» و همچنین در زمینه موسیقی آذری از «ودود موذن زاده اردبیلی» و «شهروز حقیقی» تجلیل خواهیم کرد.»

وی تصریح کرد:« در این جشنواره از تنوع سنی برخوردار هستیم. از نوجوان 8 ساله تا پیرمرد 80 ساله که ارادت به امام رضا (ع) داشته اند در این جشنواره شرکت کرده اند. قالب های موسیقیایی که آثار راه یافته به جشنواره در قالب آن ساخته شده اند شامل موسیقی مقامی و دستگاهی است. و این نوید را می دهم که کلیه آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده اند به صورت حرفه ای ظبط خواهند شد. در ادامه این نشست احمد صدری نیز به ارائه توضیحاتی درباره آثار راه یافته به جشنواره آواها و نجواها پرداخت و گفت:« آثار ارسالی تنوع زیادی داشتن و عمدتا کارهایی بودند که با مضامینی در ارتباط با امام رضا(ع) ساخته شده بودند ضمن اینکه هرهنرمند در ساخت اثر خود از موسیقی مقامی خاص ناحیه خود استفاده کرده بود. ضمن اینکه کیفیت آثار به حدی بالا بود که نمی شد آنها را رتبه بندی کرد. پس ما تصمیم گرفتیم که تمام آثار راه یافته به جشنواره را به عنوان آثار برگزیده خود اعلام نماییم.»

کیوان پهلوان دیگر عضو شورای داوری آثار جشنواره در بخش پایانی این نشست گفت:« این جشنواره، جشنواره موسیقی نخبه‌هاست. من به عنوان یک محقق موسیقی که تجربه‌های زیادی را در عرصه تحقیق فضای فرهنگ موسیقی فولکور مناطق مختلف ایران پیرامون امام رضا (ع) داشتم با این نکته مواجه شدم که نسبت به مدح حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) ملودی‌های کمتری از حضرت امام رضا (ع) توسط هنرمندان تولید شده است.»

وی در پایان گفت:« من با کمال افتخار می گویم که کیفیت جشنواره از بهترین جشنواره های موسیقی اقوام ایران خواهد بود. در جشنواره های موسیقی دیگر که برگزار می شود مانند جشنواره موسیقی فجر وجهه تبلیغی آنها غالب است. اما در جشنواره آواها و نجواها وجه ترویجی آن غالب خواهد بود. و من همین جا اعلام می کنم که آثار راه یافته به این جشنواره به منظور تثبیت و ظبط موسیقی و ارائه این آثار به علاقمندان موسیقی رضوی ، حتما این آثار ظبط خواهند شد. و من خود را مسئول می دانم که اگر کوتاهی در این کار صورت گیرد بلافاصله به شما خبرنگاران اطلاع دهم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار