عضو شورای شهر شیراز:

ساخت سد تنگ سرخ ضرورتی اجتناب ناپذیر است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، احداث سد تنگ سرخ را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: بارندگی های اخیر در غرب و جنوب كشور و جاری شدن سیل در این مناطق، بیش از پیش ساخت سد تنگ سرخ در شیراز را توجیه می كند.

کد مطلب: ۴۸۶۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، سید محسن معین،در یكصد و پنجاه و دومین جلسه این شورا افزود: همین سیل ویرانگر ممكن است در شیراز نیز جاری شود و اگر این سد ساخته نشود، سیل یك تهدید دائمی برای شهروندان شیرازی خواهد بود.
وی، با اشاره به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست در احداث این سد بیان كرد: در جریان بارندگی های اخیر حدود 240 میلیمتر باران ظرف مدت یك روز در خوزستان بارید كه اگر سدهای احداث شده قبل و بعد از انقلاب نبود، كل خوزستان را آب در بر گرفته بود.
وی، حجم آب وارد شده به سد دز در استان خوزستان در جریان بازندگی های اخیر را 400 برابر حجم رودخانه خشك شیراز دانست و ادامه داد: حجم دبی رودخانه خشك شیراز 200 متر مكعب در هر ثانیه است در حالی كه حجم ورودی آب به سد دز در این ایام هشت هزار مترمكعب بود.
او افزود: اگر حجم بارندگی كه هفته گذشته در خوزستان شاهد بودیم در شیراز نیز ببارد باید منتظر یك فاجعه باشیم.
شهردار شیراز هم گفت: رودخانه كارون كه در ابتدای دهه 70با یك بارندگی 100 میلی متری طغیان كرد در جریان بارندگی اخیر با 240 میلیمتر بارش دچار چنین مشكلی نشد.
علیرضا پاك فطرت افزود: علت این امر توجه به ساخت سدهای متعدد و لازم در خوزستان است و قطعا اگر این سدها ساخته نشده بود فجایع جبران ناپذیری رخ می داد.
وی بیان كرد: برای جلوگیری از مواجه شدن شیراز با سیل چاره ای نیست جز اینكه سد تنگ سرخ ساخته شود، هرچند شهرداری برای ساخت آن باید یك هزار میلیارد ریال هزینه كند.
شهردار شیراز، با اشاره به اینكه موضوع سد تنگ سرخ مانند بسیاری امور دیگر شهر شیراز به یك موضوع سیاسی تبدیل شده افزود: امروز در خصوص اتفاقاتی كه ممكن است در آینده روی دهد هشدار می دهم، آینده ای كه شاید در آن من شهردار نباشم اما رسانه ها قطعا گفته های ما را بازگو خواهند كرد.
معصومه ابتكار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان سفر رئیس جمهوری به شیراز (نهم و دهم اردیبهشت 94) گفت: این سازمان مجوزی برای احداث سد تنگ سرخ صادر نكرده و ما همه اقدامات قضایی و حقوقی را برای توقف عملیات ساخت این سد به كار گرفته ایم.
وی بیان كرد: سد تنگ سرخ در شیراز ارزیابی محیط زیست ندارد و تا قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی ، احداث سد غیر قانونی و تاكید بر ساخت آن تخلف است.
او افزود: ادامه كار این سد تا زمانی كه ارزیابی محیط زیست تایید نشود ، غیر قانونی است و راهی برای فرار از قانون نیست .
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این سازمان تذكرات لازم را به وزارت نیرو داده است و ما پیگیر این موضوع هستیم.
ابتكار اظهار كرد: قانون درمورد این سد صراحت دارد و هیات های حل اختلاف هم باید موازین قانونی را مد نظر داشته باشند زیرا هیچ مورد فرار قانونی را در احداث سد تنگ سرخ نمی پذیریم.
ابتكار گفت: ارزیابی زیست محیطی سد تنگ سرخ باید تایید شود و تایید ارزیابی زیست محیطی شرط لازم برای اجرا و تداوم عملیات ساخت این سد است و قانون در این زمینه بخوبی و روشنی همه موارد را مشخص كرده است .
سد تنگ سرخ كه عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله دو كیلومتری شهرك های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاكی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده كه از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشك برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای كنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان كه در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسكونی و تجاری شهر شیراز وارد می كند، اشاره كرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ نیز بر این باورند این سد بدون مطالعات كافی زمین شناسی احداث شده و تركیدن یا شكستن سد در آینده، شهرك های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی ، انسانی می شود.
این منتقدان همچنین خشك شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمك و برخاستن ذرات خطرناك و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان كرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار