دبیر اجرایی شاخه آماتور انجمن نجوم ایران خبر داد:

12 آبان؛ مشاهده خورشیدگرفتگی در ایران

خبرگزاری پانا: دبیر اجرایی شاخه آماتور انجمن نجوم ایران از مشاهده خورشید گرفتگی در 12 آبان ماه خبر داد

کد مطلب: ۱۴۵۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، اسدالله قمری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران پانا، گفت: در 12 آبان ماه پدیده خورشید گرفتگی در مناطق غربی ایران مشاهده خواهد شد که این خورشید گرفتگی به‌صورت دوگانه حلقوی و کامل خواهد بود و این خورشید گرفتگی طولانی‌ترین گرفت در ساروس بیست و سوم از 143 گرفت خواهد بود و این ساروس از 72 گرفت تشکیل شده است که 30 گرفت جزئی، 26 گرفت حلقوی، 12 گرفت کامل و تنها 4 گرفت به صورت هیبریدی است و هر ساروس یک رشته گرفت‌های خورشیدی است که به طور معمول هر 18 سال و 11 ماه و 8 ساعت تکرار می‌شود.

وی افزود: این خورشید گرفتگی از قاره آمریکا آغاز شده و به سمت قاره آفریقا و آسیا می‌رود و با توجه به اینکه هنگام گرفتگی خورشید، خورشید در ایران در حال غروب کردن است، فقط 2 ساعت و 28 دقیقه این گرفتگی در کشور مشاهده خواهد شد. همچنین این پدیده که از عبور از اقیانوس اطلس به آفریقا می رسد از کشورهای گابن، کنگو، اوگاندا، کنیا و اتیوپی عبور خواهد کرد و نهایتا در شرق آفریقا با غروب خورشید تمام می‌شود.

این منجم یادآور شد: طولانی‌ترین زمان گرفت کامل خورشید در 330 کیلومتری جنوب غربی لیبریا به مدت یک دقیقه و 40 ثانیه است همچنین شروع گرفت در شهر زنجان در ساعت 16 و 50 دقیقه آغاز شده و بیشترین مقدار گرفت در شهر زنجان در ساعت 19 و 8 دقیقه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در خورشید گرفتگی حلقوی ماه با قرار گرفتن در جلوی خورشید آن را به طور کامل پوشش نمی‌دهد و حلقه‌ای به دور خورشید ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه خورشید گرفتگی پیش رو دوگانه است ماه به گونه‌ای خورشید را پوشش می‌دهد که فرصت مناسبی برای رصد مشعل‌های خورشیدی و عکسبرداری از دانه‌های بیلی است. در واقع دانه‌های بیلی معمولا به خاطر پستی بلندی‌های روی سطح ماه ایجاد می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار