افتتاح اولین مزرعه هوشمند شالیزاری در ایران

تهران (پانا) - رئیس مرکز ترویج و توسعه ی تکنولوژی هراز عنوان کرد، با همکاری شرکت‌های دانش بنیان اولین مزرعه هوشمند شالیزاری در مرکز افتتاح شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح اولین مزرعه هوشمند شالیزاری در ایران

به گزارش ایانا، محمد کارگران با بیان اینکه مرکز بیشتر در نظام شالیزاری فعالیت دارد، افزود: محققان مرکز تکنولوژی‌های به روز سایر کشورها را بررسی می‌کنند و پس از مطالعات و شناسایی تکنولوژی‌های پر فایده آنها را برای کشور بومی‌سازی می‌کنند.

وی افزود: در مرکز جذب، انتقال و سازگارسازی تکنولوژی، مطالعه و استانداردسازی، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و برقراری ارتباطات با سایر کشورها، آزمون عملی در پایلوت و نمایش نتایج به بهره‌برداران با آموزش کاربردی و میدانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های توسعه در بخش کشاورزی، مکانیزاسیون است، اضافه کرد: در حوزه مکانیزاسیون همچنان آموزش می‌دهیم و ترویج می‌کنیم. دوره‌های مجازی و حضوری را برای کل کشور برگزار می‌کنیم.

تمرکز بر روش‌های بومی‌سازی خشکه‌کاری

کارگران با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم در حال حاضر کمبود آب است، اضافه کرد: هم اکنون در خصوص خشکه‌کاری برنج اقداماتی انجام می‌شود که نتایج و تکنولوژی آن در یک مجموعه آزمایشی در حال توسعه است. ما در حال بررسی آبیاری قطره‌ای با نوار، کشت مستقیم و نشایی در این مجموعه آزمایشی هستیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بیان کرد: در حال حاضر پروژه خشکه‌کاری برنج در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته و مرکز هراز نیز به‌عنوان یکی از بازوان اجرایی این پروژه در ایران در حال همکاری با سایر بخش‌های مرتبط است. زمانی که یک تکنولوژی در دنیا نتیجه بخش باشد ما نیز می‌توانیم با انجام صحیح روش از آن نتیجه بگیریم. در این روش آب آبیاری، کودها و خاک اهمیت دارد. همچنین در حال حاضر تمرکز بر بومی‌سازی روش‌های خشکه کاری است.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی مرکز گفت: بسیاری از کلاس‌های آموزشی کشور ژاپن برای سایر کشورها طی تفاهم نامه‌هایی در این مرکز انجام می‌شود و ما هر ساله میزبان آموزش گیرندگانی از سایر کشورها هستیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با بیان اینکه امسال تمرکز ما بر هوشمندسازی است، عنوان کرد: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان اولین مزرعه هوشمند شالیزاری در مرکز افتتاح شده است و همچنین در این مزرعه سیستم آبیاری هوشمند نیز احداث شده است.

کارگزارن ادامه داد: آموزش خلبان‌های پهپادهای ویژه بخش کشاورزی نیز در این مرکز انجام می‌شود و برای نخستین بار 150 نفر در دوره خلبانی پهپاد حضور پیدا کرده و پس از اتمام دوره، با بازار کار وارد می‌شوند.

کارگران در خصوص اقدامات مرکز گفت: هدف ما تولید محصول سالم و ارگانیک است. سال‌های زیادی با ژاپنی‌ها در خصوص کودپاشی، تولید محصول برنج با سیستم نوین کشت برنج (SRI) فعالیت کردیم و نتایج آن به‌عنوان اختراع ثبت شد. در حال حاضر اقداتی در رابطه با تولید برنج همراه با پرورش اردک در دست پیگیری است.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز گفت: کشت برنج همراه اردک در حال حاضر به صورت آزمایشی است و صرفه اقتصادی بسیار زیادی دارد. به دنبال این هستیم که در آینده نزدیک به بهره‌برداران در این رابطه آموزش داده و این شیوه را توسعه دهیم.

سرپرست مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز افزود: این طرح آزمایشی با مساحت حدود پنج هزار متر در حال اجرا است و اردک‌ها نیز در این مزرعه رها سازی شده‌اند و تا مرداد برداشت از مزرعه انجام می‌شود. این تکنولوژی در مرکز بررسی می‌شود و سپس توسط مروجان و کشاورزان کلیدی توسعه پیدا می‌کند.

وی افزود: در این شیوه کشت، کشاورز نمی‌تواند به دلیل حضور اردک سم مصرف کند همچنین زمانی که اردک به داخل مزرعه می‌رود به دلیل شکل پاها، حرکت پارویی انجام می‌دهد و به ریشه گیاه برنج اکسیژن رسانی می‌کند. این پرنده علف‌های هرز و حشرات را می‌خورد و در نتیجه برنج بهتر رشد می‌کند.

کارگران اضافه کرد: در شیوه کشت برنج همراه با اردک مبارزه با آفات و علف‌های هرز همچنین بهبود رشد گیاه برنج با اردک انجام می‌شود. در کنار آن نیز این پرنده تغذیه می‌شود و در نتیجه کشاورز یک محصول سالم و گوشت هم در کنار تولید محصول زراعی دارد.

وی با بیان اینکه روش کشت برنج با اردک صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد، ادامه داد: این روش در کشور ژاپن در حال اجرا است و کشاورز می‌تواند این برنج نسبتا ارگانیک را با قیمت بالاتر به فروش برساند.

کشت صد درصد مکانیزه برنج در ژاپن

کارگران در خصوص تاریخچه مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بیان کرد: دولت ژاپن در سال 63 یکسری پیشنهادات در بخش‌های مختلف به کشورهای در حال توسعه داده بود و یکی از این کشورها ایران بود. این مرکز قصد همکاری با ایران در بخش کشاورزی را داشت.

وی ادامه داد: کشور ژاپن در کشاورزی به خصوص کشت برنج به خودکفایی رسیده است و برای این کار زیر ساخت‌های بسیار خوبی احداث کرده‌اند و کشت این محصول به صورت صد درصد مکانیزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار