گزارش پانا از آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان؛

ابهامات شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی هفته جاری در مجلس رفع می‌شود

تهران (پانا)‌ - یک عضو کمیسیون آموزش مجلس از بررسی ابهامات لایحه رتبه‌بندی در روز یکشنبه در این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد ابهامات شورای نگهبان به این لایحه در مجلس رفع خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
ابهامات شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی هفته جاری در مجلس رفع می‌شود

برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ و با تدوین سند بنیادین آموزش و پرورش به نظام رتبه‌بندی معلمان به عنوان راهکاری مؤثر برای کیفیت بخشی کار معلمان تأکید شد. البته دولت در موارد متعددی به افزایش حقوق فرهنگیان اقدام کرد اما هدف از اجرای نظام رتبه‌بندی این قشر تنها افزایش حقوق نبوده و نیست. رتبه‌بندی معلمان شامل کلیه معلمانی می‌شود که تحت عناوینی همچون دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاون و کادر مدرسه در مدارس دولتی حضور دارند اما نیروهای نهضتی و حق‌التدریس را در بر نمی‌گیرد.

بررسی نهایی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، ۲۴ آذرماه در مجلس شورای اسلامی انجام و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید. مصوبه رتبه‌بندی، معلمان را در پنج دسته آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)؛ مربی معلم (۷ سال خدمت)؛ استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)؛ دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت) و استاد معلم (۲۲ سال خدمت) رتبه‌بندی می‌کند. بدین ترتیب معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان خواهند بود. با رای مثبت نمایندگان به این لایحه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز لایحه را برای طی مراحل قانونی به شورای نگهبان ارسال کرد.

شورای نگهبان با تشکیل جلسات متعدد به بررسی جوانب مختلف در بازه زمانی قانونی آن پرداخت تا اینکه هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه 27 دی درخصوص آخرین وضعیت بررسی‌های این شورا درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان، به پانا گفت که شورای نگهبان با اهداف مصوبه موافق است و کلیت آن با توجه به اینکه ماهیت مصوبه لایحه است، مورد پذیرش این شوراست اما ابهاماتی برای شورای نگهبان وجود دارد لذا برای رفع این ابهامات و اشکالات به مجلس بازگشت داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد «اگر این ابهامات و ایرادات به صورت دقیق و شفاف برطرف شود، در عمل با مصوبه‌ای کارآمد و قابل اجرا روبرو خواهیم بود و طبیعتاً پس از اصلاح، مصوبه در اسرع وقت در دستورکار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.»

در این ارتباط، احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با پانا به آخرین وضعیت لایحه رتبه‌‌بندی در کمیسیون آموزش مجلس بعد از بازگشت لایحه از شورا به مجلس، اظهار کرد: «شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی معلمان ابهاماتی گرفته است و این ابهامات باید رفع شود. معمولاً اگر یک لایحه یا طرح به شورای نگهبان برسد و ابهام داشته باشد، شورای نگهبان اعلام می‌کند که ابهامات را رفع کنید تا من اظهار نظر کنم.»

وی افزود: «ان‌شالله در هفته جاری در کمیسیون ابهامات مد نظر شورای نگهبان رفع خواهد شد و طبیعتاً روند قانونی آن طی می‌شود و امیدوارم این مسأله حل شود.»

فلاحی با بیان اینکه در جریان جزئیات ابهامات نیستم، گفت: «از آنجایی که چند روز گذشته من در حوزه انتخابیه بودم، ابهامات هنوز به دست من نرسیده است اما روز یکشنبه ابهامات در کمیسیون بررسی خواهد شد.»

وی به بررسی بودجه آموزش و پرورش در کمیسیون تلفیق هم اشاره کرد و افزود: «در خصوص نوسازی، تجهیز مدارس، مطالبه فرهنگیان و هزینه‌های آب و برق مدارس و سرانه مدارس پیشنهادات زیادی داشتیم که به دوستان در کمیسیون تلفیق منتقل کردیم.»

پیش از این نیز شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و فراکسیون فرهنگیان مجلس به پانا گفته بود که ۷۶۰ هزار نفر تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند؛ در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه‌ای که برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده، بسیار بیشتر از بودجه ۱۴۰۰ است؛ بنابراین فکر می‌کنم موانع اجرایی ندارد. حداقل دریافتی معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر دریافتی بالای ۱۶ میلیون خواهد بود؛ یعنی روی ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان رتبه‌بندی می‌شود و کتاب، مقاله، پژوهش، سابقه آموزشی و مدرک امتیاز دارد و براساس امتیاز حقوق فرهنگیان افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است، بررسی ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان با حضور نماینده آن شورا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط در دستور کار روز یکشنبه 3 بهمن کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار