موافقت نمایندگان با مواد طرح حمایت از مالکیت صنعتی؛ شرایط ثبت اختراع تصویب شد

تهران (پانا)‌ - نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی، شرایط حق تقدم ثبت اختراع و شرایط تدوین اظهارنامه ثبت اختراع را مشخص و تعیین کردند حق ثبت اختراع و حقوق ناشی از گواهینامه‌ آن متعلق به مخترع است و کارفرما نیز حق بهره‌برداری غیرانحصاری از اختراع را دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
موافقت نمایندگان با مواد طرح حمایت از مالکیت صنعتی؛ شرایط ثبت اختراع تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه، 14 آذر مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی، با ماده 6 این طرح با 189 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 6 این طرح آمده است: چنانچه دو یا چند شخص در پدیدآوردن اختراعی واحد، مشارکت داشته و سهم آن‌ها در این همکاری مشخص باشد، میزان مشارکت هر یک به تفکیک در گواهینامه‌ اختراع قید می‌شود و حقوق حاصل از آن، به همان نسبت به ایشان تعلق می‌گیرد. در صورتی که کار هریک از آن‌ها جدا و متمایز نبوده یا میزان مشارکت آنها در ایجاد اختراع مشخص نباشد، نام همه‌ آن‌ها در گواهینامه‌ اختراع ذکر می‌گردد و حقوق ناشی از گواهینامه، به‌طور مساوی به همه‌ آنها تعلق می‌گیرد.

همچنین نمایندگان در بررسی ماده 7 این طرح با 195 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 7 این طرح می‌افزاید: هر یک از مالکان مشترک اختراعی واحد، بدون نیاز به کسب رضایت مالکان دیگر می‌تواند سهم خود را انتقال داده یا به عنوان وثیقه یا هر نوع تضمین دیگر قرار دهد.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 8 این طرح با 190 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 8 این طرح آمده است: هرگاه دو یا چند شخص، مستقل از یکدیگر اختراع واحدی پدیدآورده باشند، شخصی که اظهارنامه‌ خود را زودتر تسلیم کرده باشد، حق ثبت اختراع را دارد. همچنین اگر دو یا چند شخص، مدعی حق تقدم موضوع ماده (10) این قانون باشند، هر کدام که بتواند ثابت کند اظهارنامه‌اش را مطابق مقررات مربوط زودتر از دیگران تسلیم کرده است مشروط بر اینکه آن اظهارنامه، استرداد یا رد نشده باشد، حق ثبت اختراع را دارد.

نمایندگان در ادامه بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی با مواد 9 تا 13 این طرح نیز موافقت کردند.

نمایندگان با ماده 9 این طرح با 201 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر اساس آن درصورتی که اختراع، ناشی از استخدام یا قرارداد باشد، حقوق مادی ناشی از اختراع متعلق به کارفرما است، مگر آنکه به‌صورت دیگری توافق شده باشد. به منظور صدور گواهینامه‌ اختراع، متقاضی ثبت باید نام مخترع را به مرجع ثبت اعلام کند.

همچنین نمایندگان با ماده 10 طرح حمایت از مالکیت صنعتی با 193 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در آن آمده است چنانچه شخصی براساس «قانون اجازه‌ الحاق دولت ایران به اتحادیه‌ عمومی بین‌المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی (کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی) مصوب 10/ 12/ 1337»، برای ثبت اختراع، اظهارنامه‌ای را به مرجع ثبت یکی از کشورهایی که در زمان تسلیم اظهارنامه، عضو کنوانسیون بوده است تسلیم کند، با رعایت مفاد این قانون و کنوانسیون مذکور که از این پس در این قانون «کنوانسیون پاریس» نامیده می‌شود، به مدت دوازده‌ماه از تاریخ تسلیم این اظهارنامه بر اشخاص دیگر حق تقدم دارد.

نمایندگان با ماده 11 این طرح با 203 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 246 موافقت کردند که بر اساس آن اختراعی قابل ثبت است که دارای شرایط شکلی و ماهوی مندرج در این قانون باشد. چنانچه مرجع ثبت، این شرایط را مطابق مواد مذکور در این مبحث از این قانون احراز کند، اختراع را ثبت می‌کند؛ در غیر این صورت، اظهارنامه را رد و مراتب را با ذکر دلایل رد به صورت کتبی به متقاضی ابلاغ می‌کند.

شرایط اختراع مشخص شد

ماده 12 طرح حمایت از مالکیت صنعتی با 202 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت که در آن آمده است:

شرایط اختراع عبارت است از:

1- جدید بودن: بدین معنا که اختراع در فن یا صنعت پیشین، وجود نداشته باشد؛
2- دارا بودن گام ابتکاری: بدین معنا که اختراع برای دارنده‌‌ مهارت متعارف در فن یا صنعت مربوط، معلوم و آشکار نباشد؛
3- دارا بودن کاربرد صنعتی: بدین معنا که اختراع در رشته‌ای از صنعت، قابل ساخت یا استفاده باشد.
تبصره 1- مراد از صنعت، مفهوم عام آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می‌شود.
تبصره 2- فن یا صنعت پیشین، یعنی هر آنچه قبل از تاریخ تقاضای ثبت یا در موارد مقتضی، قبل از تاریخ حق تقدم ناشی از اظهارنامه‌ ثبت اختراع، در هر نقطه‌ از جهان از طریق انتشار شفاهی، کتبی، استفاده‌ عملی یا از هر طریق دیگر برای عموم افشاء شده باشد.
تبصره 3- چنانچه افشای اختراع ادعایی ظرف مدت شش‌ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی، قبل از تاریخ حق تقدم صورت گرفته باشد، مانع ثبت توسط مخترع یا نماینده وی نیست.
تبصره 4- مناط تشخیص گام ابتکاری، تاریخ تسلیم اظهارنامه یا در موارد مقتضی تاریخ آغاز حق تقدم خواهد بود.

نمایندگان با ماده 13 این طرح با 208 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در آن آمده است: ثبت اختراع مطابق این قانون، مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.

تعیین شرایط تدوین اظهارنامه ثبت اختراع

نمایندگان در ادامه مواد 14، 15 و 16 طرح ماکلیت صنعتی را هم تصویب کردند.

ماده 14 این طرح بعد از بررسی با 190 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد، این مصوبه تصریح می‌کند: اظهارنامه‌ ثبت اختراع باید بر اساس برگه (فرم) مخصوصی که مطابق آیین‌نامه‌ اجرائی این قانون تهیه می‌شود تکمیل شده و شامل موارد زیر باشد:

1-اطلاعات هویتی مخترع

2- اطلاعات هویتی مالک

3- توصیف اختراع

4- خلاصه‌ای از توصیف اختراع

5- ادعا یا ادعاهای اختراع

6- نقشه یا نقشه‌ها (درصورت وجود)

7- تعیین طبقه‌ اختراع براساس طبقه‌بندی بین‌المللی اختراعات

تبصره- تکمیل این بند اختیاری است.

8- تعیین پیوست‌ها

ماده 15 طرح حمایت از مالکیت صنعتی نیز با 193 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید و براساس این مصوبه؛ مدارک زیر باید به اظهارنامه پیوست شود:

1-‌ مدارک هویت متقاضی و مخترع

2- درخواست کتبی مبنی‌بر عدم ذکر نام مخترع، درصورتی که او بخواهد نامش در گواهینامه‌‌ اختراع درج نشود.

3- مدارک مربوط به حق تقدم که باید هم‌زمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پس از آن تاریخ، تسلیم شود. (درصورت درخواست حق تقدم)

4-‌ رسید پرداخت هزینه‌‌های قانونی

5-‌ مدارک نمایندگی، درصورتی که نماینده‌‌ اظهارنامه را تسلیم نماید.

ماده 16 این طرح نیز با 198 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان رسید و براساس این مصوبه؛ در صورتی که اختراع مربوط به حوزه‌ زیست‌فناوری و منابع ژنتیک باشد، متقاضی مکلف است علاوه بر موارد مندرج در مواد (14) و (15) این قانون، اطلاعات و اسناد زیر را به‌ضمیمه‌ اظهارنامه‌ خود به مرجع ثبت تسلیم کند:

1-‌ ‌اعلام مبدأ جغرافیایی منبع زیستی طبیعی مورد استفاده برای انجام اختراع و نحوه‌ دسترسی به منابع

2-‌ اعلام محل نگهداری و نحوه دسترسی در خصوص منابع زیستی فاقد مبدأ جغرافیایی

3- گواهی تودیع نمونه‌ ژنتیکی یا زیستی به مراکز نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی درصورت عدم امکان توصیف آن، بنا به تشخیص مرجع ثبت

ادعای هر اختراع مبنای رسیدگی در مرجع قضایی خواهد بود

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی با مواد 17، 18، 19، 20 و 21 موافقت کردند.

ماده 17 طرح مذکور پس از بررسی با 200 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت که عبارت است از: توصیف اختراع باید صریح و مشتمل بر نکاتی باشد که شرایط ماهوی اختراع را در مورد ادعاهای متقاضی به طور منجّز تبیین کند، به‌نحوی که به‌طور کامل و مؤثر اختراع را افشاء نماید و به‌گونه‌ای باشد که برای شخص دارای مهارت متعارف در فن مربوط، واضح و قابل پیاده‌سازی باشد و از نظر مخترع، بهترین روش اجرائی را برای اختراع ارائه کند. خلاصه‌ توصیف فقط به‌منظور ارائه‌ اطلاعات فنی است و نمی‌توان برای تعیین محدوده‌ حمایت به آن استناد کرد.

نمایندگان همچنین با ماده 18 طرح نامبرده با 198 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از: ادعا یا ادعاها باید گستره حمایت از اختراع را به شکل گویا، موجز و کامل تعیین کرده و از چهارچوب توصیف فراتر نرود.

ماده 19 طرح حمایت از مالکیت صنعتی همچنین با 193 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. براساس این ماده؛ چنانچه در اظهارنامه به نقشه‌هایی استناد شود که به آن ضمیمه نشده است‌، مرجع ثبت به متقاضی ابلاغ می‌کند که نقشه‌ها را ظرف مدت یک‌ماه تسلیم نماید. در صورت تحویل نقشه‌ها توسط متقاضی، مرجع مذکور تاریخ تقاضا را تاریخ دریافت نقشه‌ها محسوب می‌کند؛ در غیر این‌صورت‌، تاریخ تقاضا را همان تاریخ دریافت اظهارنامه قید می‌نماید و استناد به نقشه‌ها قابل پذیرش نیست.

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 20 این طرح با 189 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از: متقاضی می‌تواند تا قبل از تصمیم مرجع ثبت مبنی‌بر تأیید یا رد اظهارنامه، با پرداخت هزینه‌ مربوط، اصلاحاتی را در ادعا یا ادعاها انجام دهد، مشروط بر آنکه از حدود توصیف اظهارنامه نخست تجاوز نکند.

ماده 21 طرح مذکور نیز با 179 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. براساس این ماده: متقاضی حق تقدم باید به صورت مکتوب همراه با اظهارنامه‌ خود، حق تقدمی را که در نتیجه‌ تسلیم یک یا چند اظهارنامه‌ ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس به‌دست آورده است، درخواست کند. همچنین متقاضی باید ظرف مدت یک‌ماه‌، تصویر یا رونوشت اظهارنامه‌ای را ارائه دهد که مرجع ثبت اظهارنامه،‌ مبنای حق تقدم‌ آن ‌را گواهی کرده باشد. با پذیرش درخواست حق تقدم، حمایت‌های مذکور در کنوانسیون پاریس شامل آن می‌شود. درصورت عدم رعایت شرایط مندرج در این ماده و دیگر مقررات مربوط‌، درخواست مذکور فاقد اعتبار است.

شرایط رسیدگی به اعتراض حق مالکیت مخترعین مشخص شد

نمایندگان همچنین با مواد 29، 30، 31 و 32 موافقت کردند.

ماده 29 طرح مذکور با 195 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید که عبارت است از:‌ پس از انتشار متن نهایی اختراع،‌ هر شخصی که نسبت به پذیرش اظهارنامه اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت نه‌ماه اعتراض خود را به مرجع ثبت تسلیم کند. مرجع ثبت، اعتراض واصله را جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به کمیسیون ماده (23) این قانون ارسال می‌کند. در صورت سپری شدن مهلت نه‌ماهه، شخص معترض به اختراع ثبت‌شده و گواهینامه صادرشده، ‌می‌تواند اعتراض خود را در مرجع صالح قضائی مطرح کند.

نمایندگان در ادامه همچنین با ماده 30 طرح حمایت از مالکیت صنعتی با 202 رأی موافق، یک رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس این ماده؛ هرگاه شخصی با داشتن ادعای حق مالکیت، نسبت به اختراعی که قبلاً به نام او ثبت نشده و شخص دیگری اظهارنامه‌ ثبت آن را به مرجع ثبت تسلیم نموده است اعتراض کند، باید هم‌زمان با اعتراض، برای خود تقاضای ثبت اختراع کند و هزینه‌ ثبت اظهارنامه و سایر هزینه‌های مربوط به آن ‌را تأدیه نماید. مرجع ثبت موظف است ظرف مدت ده‌روز از تاریخ وصول اعتراض‌نامه، نسخه‌ای از آن ‌را به ‌انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی، به متقاضی ثبت ابلاغ کند.

ماده 31 طرح نامبرده نیز با 188 رأی موافق، صفر رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت که عبارت است از: در مواردی که معترض با ادعای داشتن حقوق دیگری غیر از حق مالکیت، نسبت به اختراعی که اظهارنامه‌ ثبت آن به مرجع ثبت تسلیم شده و هنوز در ایران به ثبت نرسیده است اعتراض داشته باشد نیز حکم ماده (30) این قانون مجری است، مگر اینکه اختراع قانوناً قابل ثبت نباشد که در این صورت لازم نیست که اظهارنامه‌ ثبت اختراع به مرجع ثبت تسلیم شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین با ماده 32 این طرح با 201 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از: پس از گذشت مهلت‌ مقرر در مواد (27) و (28) این قانون و پذیرش نهایی اظهارنامه، مرجع ثبت، اختراع را ثبت نموده و پس از دریافت هزینه‌ مربوط، گواهینامه‌ ثبت اختراع را صادر و به متقاضی تسلیم می‌کند.

سازوکار اعتراض به تقاضای ثبت اختراع مشخص شد

نمایندگان همچنین با ماده 22 این طرح با 186 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 22 این طرح؛ چنانچه متقاضی ثبت، قبل از تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت، اظهارنامه‌ اختراعی را در خارج از کشور تسلیم نموده که عین و یا ماهیت آن مربوط به همان اختراعی باشد که در اظهارنامه‌ تقدیمی به مرجع ثبت تسلیم کرده است، باید علاوه بر شماره و تاریخ آن اظهارنامه، مدارک زیر را به عنوان پیوست، به آن مرجع تسلیم کند:

1- تصویر هرگونه تصمیم، نامه یا اخطاریه‌ای که متقاضی در رابطه با نتایج بررسی‌های انجام‌شده در مورد اظهارنامه‌های تسلیم‌شده در خارج از کشور دریافت کرده است.‌

2- تصویر گواهینامه‌ اختراعی که براساس اظهارنامه‌های تسلیم‌شده در خارج از کشور ثبت شده است‌.(درصورت وجود.)

3- تصویر هرگونه تصمیم نهایی مبنی بر رد اظهارنامه‌ یا رد ثبت اختراع ادعا شده در اظهارنامه‌های تسلیم‌شده در خارج از کشور

4- تصویر هرگونه تصمیم نهایی مبنی بر بی‌اعتباری گواهینامه‌ اختراع صادرشده براساس اظهارنامه‌های تسلیم‌شده در خارج از کشور

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده 23 پرداخته و آن را با 189 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده 23 این طرح نیز آمده است؛ مرجع ثبت پس از پذیرش اظهارنامه، آن را از لحاظ مطابقت با شرایط راجع ‌به محتویات اظهارنامه و اسناد و مدارک مربوطه ارزیابی می‌کند. چنانچه اظهارنامه یا پیوست‌های آن مطابق مواد (15) و (22) این قانون تنظیم و تسلیم نشده باشد، جهت اصلاح و تکمیل آن یک‌ماه مهلت داده می‌شود مشروط به این که اظهارنامه در زمان دریافت‌، حاوی امور زیر باشد:

1- درخواست صریح یا ضمنی ثبت اختراع

2- خلاصه توصیف اختراع

3- مشخصاتی که شناخت هویت متقاضی یا نماینده قانونی وی و تماس با آنها را ممکن سازد.

‎‎‎وکلای مردم ماده 24 این طرح را نیز با 196 رأی موافق، یک رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده 24؛ اظهارنامه فقط باید به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط با هم که یک اختراع کلی را تشکیل می‌دهند، مربوط باشد. متقاضی می‌تواند تا زمانی که اظهارنامه وی مورد موافقت قرار نگرفته است، اظهارنامه‌ اصلی اختراع کلی را به دو یا چند اظهارنامه تقسیم کند. اظهارنامه‌های تقسیمی باید واجد الزامات اظهارنامه‌ اصلی، از جمله تاریخ تقاضای اولیه و در موارد مقتضی، حق تقدم آن باشد.

در ادامه نوبت به ماده 25 طرح حمایت از مالکیت صنعتی رسید که با 198 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت.

ماده 25 این طرح اظهار می کند؛ متقاضی ثبت اختراع می‌تواند تا قبل از صدور گواهینامه اختراع، اظهارنامه خود را مسترد نماید. چنانچه متقاضیان اظهارنامه متعدد باشند، تقاضای استرداد باید با موافقت همه آنان باشد. چنانچه حقوق اظهارنامه به شخص ثالث واگذار شده باشد، استرداد اظهارنامه امکان‌پذیر نیست. ذی‌نفع می‌تواند اعتراض خود نسبت به استرداد را در کمیسیون ماده (23) این قانون طرح کند.

ماده 26 طرح مذکور نیز مورد بررسی بهارستان‌نشینان قرار گرفت و با 197 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

در ماده 26 طرح نیز اذعان شده؛ درصورت وجود شرایط شکلی و واحد بودن اختراع، مرجع ثبت، شرایط ماهوی اظهارنامه و پیوست‌های آن و رعایت ماده (18) این قانون را ظرف مدت یک‌سال از تاریخ تسلیم مورد بررسی قرار می‌دهد و نتیجه‌ این بررسی را به متقاضی ابلاغ می‌کند. متقاضی می‌تواند ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ، دلایل خود را نسبت به گزارش کارشناسی، به مرجع ثبت ارائه کند یا اینکه ظرف همان مدت، تغییراتی را در چهارچوب اظهارات یا ایرادهای ارزیاب در ادعا یا ادعاها انجام دهد، مشروط بر اینکه در نتیجه‌ این تغییرات، ادعا یا ادعاهای اصلاحی، از حدود توصیف اظهارنامه نخست فراتر نرود. مرجع ثبت، نظر نهایی خود را مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش اظهارنامه‌ مورد تقاضا که کارشناسان ذی‌ربط با در نظرگرفتن دلایل و پاسخ متقاضی و دلایل ذی‌نفعان (درصورت ارائه) تدوین نموده‌اند، ظرف مدت یک‌ماه به متقاضی ابلاغ می‌کند. درصورت ردّ تقاضای ثبت، متقاضی می‌تواند با رعایت مفاد ماده (23) این قانون، به این تصمیم اعتراض کند.

در ادامه نمایندگان مردم به بررسی ماده 27 پرداخته و آن را با 205 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 258 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده 27 طرح حمایت از مالکیت صنعتی؛ مرجع ثبت، اظهارنامه و پیوست‌های مربوط به آن را پس از گذشت هجده‌ماه از تاریخ ثبت اظهارنامه یا در صورت مقتضی از تاریخ حق تقدم، برای عموم منتشر می‌کند. چنانچه بررسی و تأیید اظهارنامه قبل از مهلت مذکور تمام شود، متقاضی می‌تواند با پرداخت هزینه مربوط به صورت مکتوب از مرجع مذکور تقاضا کند اظهارنامه و پیوست‌های مربوط به آن‌ را قبل از مهلت هجده‌ماهه منتشر کند.

وکلای مردم در ساختمان بهارستان سپس به بررسی ماده 28 طرح مذکور پرداخته و با آن با 197 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 28 ؛ هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت اختراع و پذیرش اظهارنامه اعتراض داشته باشد، باید آن‌ را به‌صورت کتبی، در دو نسخه به مرجع ثبت تسلیم نماید. نسخه‌ دوم اعتراض‌نامه پس از ثبت، با قید تاریخ و شماره‌ وصول، به معترض مسترد می‌گردد. اعتراض‌نامه باید همراه با دلایل و مستندات و رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ رسیدگی به اعتراض تسلیم شود. چنانچه مرجع ثبت پس از بررسی اعتراض‌نامه و مدارک مورد استناد، آن ‌را ناقص تشخیص دهد، موارد را به‌صورت مکتوب به معترض اطلاع می‌دهد و از او می‌خواهد که ظرف مدت ده‌روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به رفع نقص اقدام کند؛ در غیر این صورت، اعتراض‌نامه بی‌اعتبار محسوب می‌شود./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار