یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

وحشت بیماران کرونایی از «قارچ سیاه»؛ کدام افراد مستعد این بیماری هستند؟

تهران (پانا) - یک متخصص بیماری‌های عفونی بروز قارچ سیاه در بیماران کرونایی را عاملی برای وحشت بیماران و خانواده‌های آنها عنوان کرد و گفت افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند مستعد ابتلا به بیماری قارچ سیاه خواهند بود.

کد مطلب: ۱۲۱۶۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
وحشت بیماران کرونایی از «قارچ سیاه»؛ کدام افراد مستعد این بیماری هستند؟

«قارچ سیاه» این روزها در اخبار و فضای مجازی زیاد شنیده می‌شود. عفونت قارچی خطرناکی که شایعه شده مبتلایان کرونا را درگیر می کند اما واقعیت این است که قارچ سیاه در اصل عفونتی قارچی به نام «موکورمایکوزیس» است که یک عفونت قارچی شناخته شده است که سال‌هاست وجود دارد اما بروز آن در بیماران مبتلا به کرونا وحشت ایجاد کرده است در صورتی که سابقه بروز آن در برخی بیماران دیابتی با قند کنترل نشده دیده شده اما ابتلا به کرونا در این افراد می‌تواند احتمال بروز آن را تشدید کند.

حمیدرضا عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بیماری قارچ سیاه اظهار کرد:‌ «قارچ سیاه نوعی عفونت قارچی است که محل درگیری آن در ریه ها، سینوس ها و دستگاه گوارش است. در واقع قارچ‌ها زمانی بر بدن غالب می‌شوند که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده باشد. کرونا و داروهای کورتون در دُز بالا سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.»

این پزشک متخصص تاکید کرد:‌ «بیماران دیابتی، افرادی دارای نقص ایمنی بدن، افرادی که داروهای کورتون مصرف می‌کنند و بدنشان دچار نقص ایمنی می‌شود، افرادی که به‌مدت طولانی در بیمارستان بستری هستند و آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند و افرادی که اسپری بینی و ریه مصرف می‌کنند مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند.»

وی اضافه کرد:‌ «استفاده از کورتون برای بیماران کرونایی موجب افزایش قند خون آنها می‌شود که این مساله بهترین شرایط برای رشد قارچ سیاه در بدن افراد مستعد است. در عین حال افرادی که از سیستم ایمنی سالم و قوی برخوردار هستند و داروی خاصی مصرف نمی کنند به ندرت به قارچ سیاه مبتلا می شوند.»

عمادی درباره علایم بیماری قارچ سیاه توضیح داد:‌ «افراد در صورت ابتلا به این عفونت به طور معمول در قسمت فوقاتی دستگاه تنفسی به ویژه بینی احساس گرفتگی می‌کنند، دچار سردرد می شوند و لکه های سیاه رنگی را در سقف دهان و روی بینی آنان مشاهده می‌شود. علایم عفونت قارچ سیاه در دستگاه تنفسی تحتانی یعنی ریه‌ها است همانند علایم کرونا،‌ فرد دارای تب و سرفه و خلط و درد قفسه سینه می‌شود و در موارد خاص نیز درگیری دستگاه گوارش و دل درد و تهوع و استفراغ مشاهده می‌شود.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی افزود:‌ « تغییر رنگ حفره چشم، تغییر رنگ گونه، اختلال بینایی، افتادگی چشم، بیرون‌زدگی چشم و ضعف بینایی از دیگر علایم قارچ سیاه است.»

وی درباره درمان قارچ سیاه نیز توضیح داد: «داروی آمفوتریسین برای درمان قارچ سیاه بیماران مبتلا به کرونا مصرف می‌شود. درمان این بیماری سخت است و از آنجا که بیماران کرونایی هم مبتلا به قارچ سیاه می‌شوند، وحشت ایجاد شده است. توصیه‌ می‌شود بیماران از مصرف بی‌رویه داروهای کورتون و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند و در صورت مراجعه به پزشک درخواست تجویز داروهایی مانند دگزامتازون نداشته باشند زیرا استفاده از داروهای کورتون با دُز بالا برای مدت طولانی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به عفونت‌های قارچی از جمله قارچ سیاه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار