گپی با کارگردان نمایش ایرانی ارض‌الشمس؛ روایت تاریخ کهن تا فرهنگ یک ملت

تهران (پانا) - در این روزهایی که سالن‌های تئاتر در ایران سوت‌وکور مانده‌اند، در کشور سوریه به همت هنرمندان ایرانی نمایش میدانی با مشارکت 200 هنرپیشه و هنرور و 200 نفر از عوامل پشت‌صحنه به نمایش گذاشته شده است. این نمایش میدانی روایت تاریخ کهن سوریه، زندگی انبیا و تاریخ معاصر مقاومت در سوریه است.

کد مطلب: ۱۲۱۶۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
گپی با کارگردان نمایش ایرانی ارض‌الشمس؛ روایت تاریخ کهن تا فرهنگ یک ملت

اعظم پویان - کارکرد هنر با آزادگی آنجایی به هم می‌آمیزد که زبان هنر در برابر گلوله‌های از تفنگ رها شده سخن از صلح بگوید و گاهی یک موسیقی، نمایش یا فیلم فرصتی می‌شود تا جنگ هم اسلحه‌اش را زمین بگذارد و در لباس یک تئاتر روی صحنه یا یک سکانسی از فیلم یا اتودی از یک طراحی برای ملت‌ها سخن از فرهنگ برابری و برادری بگوید؛ مانند نمایش میدانی «ارض‌الشمس» که این روزها در سوریه توسط هنرمندان ایرانی اجرا می‌شود تا شاید مرهمی بر زخم مقاومت این کشور جنگ‌زده باشد و بتواند اتحاد و انسجام را برای مردم جنگ زده سوریه بازسازی کند.


حضور فرهنگی ایران در سوریه پس از جنگ
«شهاب راحله» کارگردان نمایش «ارض‌الشمس» در گفت‌وگو با پانا درباره ایده اولیه این اثر گفت: «بنابر شرایط و احوالی که پس از جنگ برای سوریه به وجود آمده است، نیاز به بازسازی و حضور فرهنگی در این منطقه احساس شد که بر آن شدیم تا به سهم خود تلاشی در همین راستا انجام دهیم. در همین راستا طراحی و نویسندگی متن «ارض‌الشمس» توسط آقای حسن بزرا نگاشته شد و بعد از 5 ماه تلاش برای اجرا آماده شد.»
راحله درباره بازه زمانی 5 ماهه برای آماده شدن این نمایش جهت اجرا عنوان کرد: «در این زمان 5 ماه مراحل نگارش، دوبله، صداگذاری تا فعالیت‌های عمرانی و آماده‌سازی صحنه و نور و اسپیشیال انجام شد زیرا این اثر به‌صورت پلی بک اجرا می‌شود.»


عمده بازی‌ها بر عهده نیروهای سوری بود
کارگردان «ارض‌الشمس» درباره انتخاب بازیگران این نمایش با توجه به تعداد زیاد هنرمندان و هنروران این نمایش گفت: «بخش مهمی از هنرورها و بچه‌هایی که در نقش‌های فرعی حضور داشتند، استفاده از سربازهای در حال آموزش بود و برای بازیگری هم از همین دوستان استفاده شد. تعدادی از دستیاران نقش‌هایی را پذیرفتند تا ایفا کنند اما عمده تلاش بازی صفر تا صد بر عهده نیروهای سوری بود.»
شهاب راحله با اشاره به استقبال سوری‌ها از این نمایش میدانی درباره هدف اجرای این نمایش در سوریه اظهار کرد: «اصالت فرهنگی ما این است که در مکان و زمان مناسبی که نیاز است تلاش فرهنگی خود را ادامه بدهیم. این کار به سفارش دفتر مهاد در سوریه انجام شد. در شرایط فعلی سوریه بعد از 7 یا 8 سال جنگ نیاز به بازسازی و تولید فرهنگ و تولید آثار هنری دارد تا روحیه مقاومت و نشاط و اتحاد و انسجام ملی در سوریه بازسازی شود. برای این مهم زبان هنر شیواترین و بلیغ‌ترین زبان‌هاست و حالا این بار قرعه به نام ما افتاد، البته قبل از ما هم‌گروه‌هایی در سوریه کار کرده بودند و خداراشکر مردم استقبال بسیار خوبی داشتند، بطوریکه از 6 تا 16 سپتامبر اجرا داشتیم و به علت استقبال خوبی که از سوی مخاطبین داشتیم 10 شب دیگر اضافه شد و این نمایش تا 26 سپتامبر اجرا خواهد داشت.»

زبان نمایش عربی است و روایت تاریخ سوریه
وی افزود: «نمایش به زبان عربی اجرا می‌شود. از ریشه‌های تاریخی و دینی و بزرگان کشور گرفته تا برسیم به روایت‌های امروز سوریه و همه برای مخاطب سوری جذاب بود و کسانی بودند که بارها نمایش را می‌دیدند و هنوز هم جزو مخاطبین این نمایش هستند و هر بار یک‌بخشی از صحنه را انتخاب می‌کنند و می‌نشینند و تماشا می‌کنند و کار برایشان جالب است.»
شهاب راحله که پیش‌ازاین نمایش میدانی «حراج عشق» را به مناسبت 40 سالگی دفاع مقدس نویسندگی و کارگردانی کرده بود درباره اجرای این نمایش میدانی در ایران گفت: «مهم‌ترین کاری که در آینده انجام خواهیم داد اجرا در ایران است و برای ما مطلوب است که این نمایش در ایران هم اجرا شود اما متأسفانه به دلیل شرایط کرونا در حال حاضر میسر نیست. در شرایط فعلی حتی نمایش‌های کوچک هم اجازه اجرا ندارند و البته امیدوارم هرچه سریع‌تر با واکسینه شدن همه مردم دوباره در سالن‌ها و خیابان‌ها شاهد حضور مردم کشورمان باشیم.»


نمایش بخش مهمی از فرهنگ یک کشور را منتقل می‌کند
راحله با اشاره به اینکه این کار توسط موسسه اوج و موسسه هنری رسانه‌ای ققنوس و دفتر مهاد در سوریه تولید شده است درباره جای خالی این نوع نمایش‌ها درصحنه تئاتر ایران عنوان کرد: «ما در ایران همه گونه‌های نمایشی را نیاز داریم؛ از نمایش‌های تک نفره گرفته تا نمایش‌های چندین نفره و البته این‌گونه نمایش‌های میدانی چندرسانه‌ای را در ایران گاها تا 300 نفر هم داشته‌ایم. استقبال خوب مخاطبان باعث می‌شود این آثار توجه مدیران و مسئولان را هم جلب کند تا نگاه ویژه‌ای به این‌گونه آثار باشند. امیدوارم بازار همه نمایش‌ها پررونق شود و در سراسر ایران نمایش‌های مختلف اعم از گونه‌های خیابانی و محیطی گرفته تا نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شود. این برای کشور چند هزارساله ایران نیاز است. مقوله‌ای به نام فرهنگ چند روزه ساخته نمی‌شود و این تلاشگران نمایش‌اند که بخش مهمی از فرهنگ را منتقل می‌کنند و سایر هنرها هم این وظیفه را برعهده دارند.»

عوامل نمایش میدانی بزرگ؛ «ارض الشمس» عبارتنداز:
تهیه کننده: علی اسماعیلی؛ طراح و نویسنده: حسن بزرا؛ کارگردان: شهاب راحله؛ طراح نور: عباس رحمانی؛ طراح صحنه: یوسف بهشتی؛ طراح صوت و تصویر: حمیدحسینخانی؛ صدا و تصویر: علی بیرنگ؛ جلوه های ویژه میدانی: حمید ترکمان؛ گریم و ماسک:هاشم جوری؛ مدیر تولید: داود طامهری. همچنین گروه کارگردانی عبارتند از: طراح حرکت: علی علیائی نژاد؛ دستیاران کارگردان: علی موسوی. محمد اسلامی. علی اسلامی. محمد عبدالکریم تقی. حمزه شریفی. علی الحاج جاسم؛ کاری از موسسه هنری رسانه ای اوج و ققنوس
مجتمع مهاد سوریه.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار