امروز: یکشنبه 23 مرداد 1401 - 10:21 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

خنیفر: تربیت هنری، زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است

9/4/2021 10:27:00 AM
9/4/2021 10:27:00 AM
شنبه 13 شهریور 1400 - 10:27
سی و پنجمین اجلاس روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه‌ورزی دانش‌آموز گفت تربیت هنری زمینه‌ساز یادگیری خلاق در دانش‌آموز است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نخستین همایش مجازی آموزش هنر در ابتدایی به همت دانشگاه فرهنگیان استان فارس برگزار شد.

در این همایش، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با مهم خواندن آموزش هنر در نظام تعلیم و تربیت کشور، از تربیت هنری به عنوان یک دیدگاه کلی در آموزش ابتدایی یاد کرد و گفت: مقطع ابتدایی، به عنوان گذرنامه زندگی فرد است. دریافت گذرنامه زندگی خوب در این مرحله، موفقیت در سایر مراحل زندگی را به دنبال دارد.

خنیفر، درس انشا را یکی از مواد مرتبط با خلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی دانست و با تاکید بر توجه بیش از پیش به این مهم در مدارس کشور افزود: اهمیت انشا در برنامه های درسی دوره های مختلف تا حدی است که زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر و تأمل و تدبر است.

وی، حافظه فعال را یک مهارت مهم و تعیین‌ کننده خواند و گفت: با توجه به این که حافظه فعال، زندگی دانش آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر کیفیت یادگیری نیز اثر مستقیم دارد، توجه به تقویت آن برخوردار از اهمیت بیش از پیش است.

این مقام مسؤول، آموزش و تربیت عملی و هنری در دوران ابتدایی را برای دانش آموز لازم و ضروری اعلام و تصریح کرد: برای داشتن مدرسه ای سالم، مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و اجزای تشکیل دهنده آن اهمیت داد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه هنری را خلاصه شده در خط و نقاشی ندانست و با تاکید بر نقش معلم به عنوان مهیا کننده شرایط، امکانات و زمینه مناسب برای اندیشه ورزی دانش آموز افزود: در این صورت دانش آموز می تواند اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی و کارآیی معلم هم برای تفهیم مطالب درسی افزایش یابد.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کلاس درس را محل جریان اندیشه دانست و تصریح کرد: اندیشه عملی باید در کلاس درس کاملا مشهود و نمایان باشد. صدای کلاس، باید صدای همخوانی و تک خوانی دانش آموز باشد. چرا که هنر بسیار فراتر از ساعت خاص آن است.

خنیفر، با اشاره به دیدگاه توماس هابس، تربیت هنر در کلاس درس را تربیت حواس دانست و اظهار داشت: یکی از ابزار های مهم معلم در فرایند تدریس، صدا است. چگونه صحبت کردن و انعکاس صدای معلم در کلاس درس حایز اهمیت است.

وی، در ادامه با اشاره به اظهار نظر نظریه پردازان، انواع یادگیری را مشتمل بر یادگیری نوشتاری، دیداری، شنیداری و گفتاری دانست و با تاکید بر رشد تجارب دیداری دانش آموزان در مدارس خاطر نشان کرد: با سوق دادن دانش آموز به سمت یادگیری دیداری به طور حتم دانش آموز می تواند بدون نیاز به قوه تخیل مطالب را به خاطر بسپارد.

خنیفر، رشد خلاقیت، پرورش حواس، خلق آثار هنری، شناخت اشکال نمادین و دقت در طبیعت را از جمله ابعاد مهم هنر برشمرد و گفت: در تربیت هنری، دانش آموز چگونه دیدن، شنیدن، آموختن، ارتباط گرفتن و خلق کردن را فرا می گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، زیبایی، نظم، تقارن، تناسب و هماهنگی و انسجام را از مباحث مهم در هنر ذکر کرد و افزود: در کتاب های درسی ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم هر یک از این مباحث به خوبی مشهود است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، جرات دادن به دانش آموز به منظور نقد هنری را از اهم موارد برشمرد و تصریح کرد: آموزش نباید معلم‌ محور باشد، به عبارت دیگر آموزش باید تعامل‌ محور باشد. چرا که انتقال یک سویه و متکلم وحده بودن معلم، جوابگوی یادگیری در دانش آموز نیست.

این مقام مسؤول، در پایان با ابراز امیدواری در خصوص تربیت و پرورش هنرمندانی دانشمند اظهار داشت: انسان موفق فردی است که در کنار فعالیت های روزمره، مقید به انجام یک یا دو فعالیت هنری هم باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان حسن خنیفر تربیت هنری
اخبار مرتبط
  • خنیفر: معلم حجت دانش‌آموز است

  • آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای تولید محتوای مهدکودک‌ها

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • پاسخ به 9 سوال کلیدی دانش‌آموزان درباره تغییرات کنکور 1402

  • به‌روزرسانی فهرست آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز ‌محصولات ‌کشاورزی

  • آخرین آمار روزانه کرونا در کشور؛ 55 بیمار دیگر جان باختند

  • اختتامیه طرح‌های مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و پایان فاز اول طرح ملی پاد در رباط‌کریم

  • تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت پدر سردار سلیمانی

  • برگزاری آزمون سنجش کیفی خبرنگاری برای 4500 دانش‌آموز‌خبرنگار پانا در فارس 

  • گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور

  • گیلان لرزید

  • این 9 ماده غذایی را با شکم خالی نخورید!

  • سخنگوی سپاه: تبیین خدمات نظام در استان خوزستان پادزهر جنگ روانی و سیاه‌نمایی دشمن از وضع موجود است

  • خیاطیان: تعامل دو سویه دولت با رسانه‌ها، فرصتی برای نوسازی رابطه دولت و ملت است

  • جدایی ملی‌پوش ایران از وایله بولدکلاب؛ سعید عزت‌اللهی به تراکتور می‌رود؟

  • برگزاری دوره توانمندسازی تربیت مربی کشوری سواد فناورانه و برنامه‌نویسی

  • محیط‌بان برومند نجفی شهید شد

  • فرودگاه‌ها صاحب سند می‌شوند

  • اخبار منع تردد خودروهای دارای پلاک تاریخی کذب است

  • دوچرخه‌سواری قونیه؛ گنج خانلو صاحب مدال طلا شد

  • «رئیسی» در عمل شعار دولت مردمی را محقق کرده است

  • 14 مدال ازآن تیم نیروهای مسلح ایران در مسابقات سیزم

  • نامزد‌های توپ طلای اروپا؛ غیبت مسی، رونالدو نامزد شد

  • سید جواد هاشمی: سبا گریه نکن، بابا حالش خوب است

  • ۲۶ مردادماه، آخرین مهلت ارسال آثار به طرح سکوی ایران قوی

  • ارتباط صحیح بین آموزش، پرورش و سینمای کودک و نوجوان چگونه شکل می‌گیرد

  • واکنش سازمان محیط‌زیست به قتل محیط‌بان نجفی

  • تعامل، هم‌افزایی و مشورت با نمایندگان مجلس وجه تمایز دولت سیزدهم است

  • هشتادمین اجلاسیه سالانه تخصصی مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در مشهد مقدس برگزار می‌شود 

  • بهادری جهرمی: ارزیابی عملکرد جدی رسانه‌ها را در دست داریم

  • تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان برای پنج دهک اول جامعه باید رایگان شود

  • انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد ملی نخبگان برای ایجاد انگیزه در مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی

  • سیدجواد هاشمی: برای زنده‌شدن جسد سینمای کودک اتفاق‌هایی تازه باید رخ دهد

  • اعضای هیات رئیسه سال دوم شورای شهر تهران انتخاب شدند

  • «خون گرم» برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران آماده شد

  • بحران بانکی در خطر تشدید

  • کاهش ۶.۲ درصدی تردد در محورهای برون‌شهری

  • راه‌اندازی بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی هلال‌‎احمر در پایانه مرزی مهران

  • پخش همزمان یک مسابقه از دو شبکه تلویزیونی

  • رضا نوروزی: نداشتن مهاجم گلزن برای پرسپولیس مشکل‌ساز می‌شود

  • ضرورت به‌کارگیری همه امکانات برای رفع دغدغه‌های مردم ‌در مراسم اربعین

  • روشنایی در پیک مصرف‌ با سرکوب تقاضا به‌جای تقویت عرضه برق تامین می‌شود

  • بررسی گزارش ‌تفحص از فولاد مبارکه در دستور‌کار امروز مجلس

  • آیین تجلیل از خبرنگاران دانش‌آموز خبرگزاری پانا کرمانشاه به‌مناسبت روز خبرنگار

  • برای خرید آپارتمان 90 متری چقدر باید هزینه کرد؟

  • سازوکار وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی

  • وعده بازگشت مالیات و عوارض ارزش افزوده شرکت‌ها به استان‌ها اجرا شد

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم