رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست خبری:

واکسیناسیون بیماران خاص در خوزستان آغاز شده است

از اول فروردین ماه روند ابتلا به بیماری کرونا شکل افزایشی به خود گرفته است/ هنوز بیماران تالاسمی و دیالیزی زیادی برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند/ علائم نگران کننده ای از تزریق واکسن به گروه های هدف ایجاد نشده است

اهواز(پانا) - به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، از ۲۰ اسفندماه ۹۹ بروز بیماری، موارد بستری و موارد سرپایی روند کاهشی را طی می کرد و تا اول فروردین ماه این روند تداوم داشت، ولی از اول فروردین ماه روند ابتلا به بیماری کرونا شکل افزایشی به خود گرفته است و اگر ۵ یا ۶ میلیون دوز واکسن برای بیماران و گروه‌های پرخطر بزنیم می توانیم بروز بیماری را کم کنیم.

کد مطلب: ۱۱۷۵۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون  بیماران خاص  در  خوزستان آغاز شده است

فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامگاه دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها اعلام کرد: دید و بازدید ها و دورهمی های خانوادگی، خرید های پایان سال، عدم رعایت توصیه های بهداشتی زمینه ساز این روند افزایشی بوده است.

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این پرسش پانا که واکسیناسیون بیماران خاص چه زمانی انجام خواهد شد و چه تعداد بیماران خاص در استان داریم، اظهار کرد: واکسیناسیون بیماران هموفیلی، تالاسمی، بیماران پیوند عضو، ام اس و بیماران نقص ایمنی در حال انجام است و در تعدادی از (بیماران سرطانی که البته تعداد آنها خیلی بیشتر است) تزریق انجام شده است، ولی آمار دقیق الان به همراه ندارم، اما در اختیار شما قرار خواهم داد.

ابول نژادیان در ادامه بیان کرد: بیماران دیالیزی از خطرناکترین گروه ها هستند که در حدود تقریباً هزار و چهارصد نفر بودند که به هزار نفر از آنها واکسن تزریق کردیم که سهمیه مابقی آنها نیز آماده است، منتها بعضی ها مردد به تزریق واکسن هستند. همچنین بعنوان مثال عرض می کنم، در تزریق واکسن پاکبانان شهرداری آنها تصور می‌کردند که اگر واکسن بزنند برای تست این کار را انجام می دهند! بنابراین از گروه ۳۰ نفره آنها فقط ۶ نفر حاضر به تزریق شدند.

وی افزود: در خصوص بیماران دیالیزی به ۱۰۰۰ نفر واکسن تزریق شده و مابقی به محض اینکه سهمیه واکسن را دریافت کنیم باید خودشان متقاضی ترزیق واکسن بشوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه با اشاره به سهمیه بیماران هموفیلی و تالاسمی یادآور شد: ما برای بیماران هموفیلی و تالاسمی فعلا هزار دوز واکسن سهمیه مد نظر گرفته ایم که روزی چهار تا پنج نفر بیشتر برای تزریق نیامده اند و از آنجاییکه نباید این واکسن منقضی شود، مابقی را به بیماران سرطانی اختصاص دادیم تا مورد استفاده آنها قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اما با توجه به این گفته ها هنوز تا نقطه ای که بگوییم تمام بیماران خاص واکسن زده اند، فاصله زیاد است، ولی این کار در حال اجراست.

ابول نژادیان در خصوص موضوع واکسیناسیون بیماران پرخطر بیان کرد: اگر ۵ یا ۶ میلیون دوز واکسن برای بیماران و گروه‌های پرخطر بزنیم با توجه به صحبت های دکتر علوی که اعلام کردند، می توانیم بروز بیماری را کم کنیم. واکسن سینوفارم ۶۰ تا ۷۰ درصد، واکسن روسی ۹۰درصد بروز بیماری را کم خواهد کرد، اما همه آنها در جلوگیری از بیماری شدید در اشخاص و مرگ، بسیار تاثیرگذار هستند و از هر نوع که باشد باید تزریق کنیم.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در پاسخ به دیگر پرسش پانا که بیشترین خطرپذیری بیماری در مبادی مرزی و ورودی است یا درون کشور است بیان کرد: بیشترین خطر پذیری بستگی به اینکه کجا آلودگی داشته باشیم است. یک زمانی در آبان ماه و آذر ماه در داخل کشور اوضاع بیماری خوب بود، ولی از طریق مرز شلمچه روزی ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر و در مرز چذابه ۱۰۰ نفر آلودگی در استان داشتیم و آنجا آسیب پذیر محسوب می شد، البته الان ما مرز را بسته ایم و نقطه آسیب ما الان درون و برون استانی است و با توجه به شرایط، نقطه آسیب ها با هم متفاوتند.

ابول نژادیان در بخشی دیگر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تاکنون به 23000 نفر در استان واکسن تزریق شده آیا علائم دور از انتظار و نگران کننده ای ناشی از تزریق واکسن در گروه های هدف مشاهده شده است بیان کرد: در بیماران فقط یک نفر داشتیم که یک بیماری التهابی داشت و کنترل شد، البته متوجه شدیم از واکسن نبوده و گاهی اوقات هم زمانی یک بیماری یا دوره کمون یک بیماری بوده یا اینکه ویروس در بدن آنها، ویروس بدون علامت بوده و واکسن را که تزریق کرده آن ویروس بی علامت را علامت دار کرده است و یک بیماری به نام سندروم گیلان-باره ایجاد کرده است. این سندروم، (به انگلیسی: Guillain-Barré Syndrome ا ختلال نادری است که سیستم ایمنی، به اعصاب بدن فرد حمله می کند. (شبیه ام اس) در نتیجه می تواند باعث فلجی عضلات شود. اهمیت این سندروم به این دلیل است که با درگیر شدن سیستم تنفسی می تواند فرد را به مرگ بکشاند. در آن فرد این سندروم ایجاد شد که کنترل می شود. بنابراین تا الان چیزی اثبات نشده که از واکسن بوده است و البته این نکته ضروری است که واکسن دو مرحله باید تزریق بشود.

ابول نژادیان در پاسخ به این پرسش که واکسنهای تزریق شده در خوزستان از چه نوعی بوده است، گفت: واکسن اسپوتنیک وی روسی، بهارات هندی و سینو فارم چینی در استان به بیماران تزریق شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار