مدیرکل سابق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

آیا آمریکا بدون مذاکره به «برجام» بازمی‌گردد؟

تهران (پانا) - مدیرکل سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا بدون مذاکره به برجام بازنخواهد گشت، تاکید کرد طرفی که از نظر شورای امنیت متعهد است، طرف ایرانی است چون ایران قطعنامه‌های شش‌گانه را داشته است، حرف ایران از این جهت که در ارتباط با برجام هیچ مذاکره جدیدی صورت نخواهد گرفت، منطقی است و قابل دفاع. اما طرفین مدعی هستند که باید برای بعد از اتمام برجام، موضوع مورد بحث قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا آمریکا بدون مذاکره به «برجام» بازمی‌گردد؟

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با پانا در ارتباط با اظهارات اعضای مرتبط با برجام، احتمال بازگشت آمریکا به این توافق‌نامه و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «به نظر نمی‌رسد بازگشت آمریکا به برجام دفعتا صورت بگیرد؛ بلکه از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که این بازگشت موکول خواهد شد به اینکه از طریق دیپلماسی، مذاکراتی صورت بگیرد و دو طرف ایران و آمریکا، اقداماتی را که پیشتر انجام داده‌اند در ارتباط با کاهش تعهدات و خروج از برجام، یا در زمان تعریف شده یا به تدریج برگردانند و بعد از این مرحله آمریکا به برجام بازگشته باشد و ایران هم به نقطه‌ای رسیده باشد که تعهدات خود را انجام داده باشد.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: «اینکه ایران اعلام می‌کند آمریکا به برجام بازگردد، چنین اتفاقی نمی‌افتد و به نظر می‌رسد مذاکراتی را لازم داشته باشد و بعید است آمریکا بدون مذاکره به برجام بازگردد.»

این مدیر ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات افزود: «طرفی که از نظر شورای امنیت متعهد است، طرف ایرانی است چون ایران قطعنامه‌های شش‌گانه را داشته و برجام مذاکره پیرامون نحوه اجرایی آن قطعنا‌مه‌ها بود که به طور صلح‌آمیز توافق شد که طی 8 سال، ایران اقداماتی را انجام دهد و بعد از هشت سال، آژانس و 1+5 اگر مطمان شدند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، آن قطعنامه‌ها کاملا از دستور کار خارج شود و برنامه هسته‌ای ایران عادی شود. بنابراین طرف‌های دیگر برجام تحت قطعنامه‌های شورای امنیت نبوده‌اند که ناچار باشند آن‌ها را رعایت کنند بلکه حضور آن‌ها بنا به قطعنامه‌های شورای امنیت است، پنج عضو دائم به علاوه آلمان. طرف مقابل هم تاکید می‌کند که طرف متعهد ایران است.»

وی تاکید کرد: «برجام یک معاهده نیست، یک برنامه بود که طی آن، در صورت انجام آنچه که شورای امنیت انتظار داشت، تحریم‌ها برداشته شود. آن‌ها مدعی هستند که ایران برخی از تعهدات خود را نادیده گرفته است و آمریکا هم از برجام خارج شده است. برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع کاهش تعهدات ایران نیز به مذاکره نیاز است.»

محبعلی گفت: «نقطه حساس اینجاست که برجام دو سال پایانی خود را طی می‌کند و در سال 2023 به پایان می‌رسد، لذا اگر در این چندماه طرفین به توافق نرسند، عملا به نظر نمی‌رسد که دیگر موضوع اجرای این برجام خیلی موردنظر باشد، بلکه آینده برجام و مذاکرات برای اینکه بعداز 2023 برجام چه شود، در دستور کار طرفین برجام قرار خواهد گرفت.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اظهار کرد: «آمریکا و دولت بایدن هم پیشتر اعلام کرده است که بازگشت به برجام نقطه پایان نیست بلکه نقطه آغاز مذاکرات پیرامون مسائل دیگر مربوط به صلح و امنیت خواهد بود. لذا این انتظار که آمریکا به یکباره به برجام بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود و بعد ایران تعهدات خود را انجام دهد مثل قضیه مرغ و تخم‌مرغ است. این عملی نخواهد شد مگر اینکه طرفین پشت میز مذاکره بنشینند و توافقاتی را انجام دهند تا زمینه بازگشت آمریکا به برجام در دو سال پایانی این برنامه حاصل شود و برای آینده آن هم وارد مذاکره شوند.»

قاسم محبعلی اضافه کرد: «موضع ایران از این جهت که در ارتباط با برجام هیچ مذاکره جدیدی صورت نخواهد گرفت، منطقی است و قابل دفاع. اما طرفین مدعی هستند که باید برای بعد از اتمام برجام، موضوع مورد بحث قرار بگیرد. چراکه در 2023 در پایان برجام، شورای امنیت باید مجددا تشکیل جلسه دهد، براساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام بررسی کند که آیا برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است یا خیر و آیا ایران به طور رسمی پروتکل الحاقی را پذیرفته است یا خیر؟ اگر این اتفاق‌ها نیافتاده باشد مسلما مجدد موضوع تحریم‌ها بازگشت خواهد کرد یا شورای امنیت قطعنامه‌های جدیدی صادر خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار