ناظر عالی اجرای طرح شهید سلیمانی در استان‌های شمالی کشور مطرح کرد؛

نیاز به ابزارهای قانونی برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا

تهران (پانا)-ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی کشور گفت برای کنترل و مدیریت دقیق‌تر بیماری، اعمال دقیق‌تر محدودیت‌ها در شرایط کرونایی و همچنین ایزوله و قرنطینه کردن افراد مشکوک به کرونا، نیاز به ابزارهای قانونی داریم.

کد مطلب: ۱۱۵۷۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
نیاز به ابزارهای قانونی برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا

به گزارش وبدا، سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در وبینار مجازی بررسی وضعیت اجرای «طرح شهید سلیمانی»، «طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور» که با حضور رؤسا و معاونان شش دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی شمالی کشور در سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنده معتقدم برای اعمال یکسری محدودیت‌ها در این شرایط خاص و همچنین الزام افراد مشکوک به ابتلا کرونا به ایزوله و قرنطیه شدن، نیاز به ابزار قانونی داریم و صرفا با خواهش، تمنا و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، نمی‌توان افراد را ملزم به «ایزوله و قرنطینه» کردن کرد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری وبینار با موضوع بررسی طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا در شش دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مازندران، گلستان، بابل، اسفراین و بجنورد گفت: آخرین گزارش‌ها به لحاظ وضعیت کنترل و مدیریت بیماری کرونا و همچنین انجام تست‌های رپید و PCR و نیز نحوه تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه با دانشگاه‌ها را از زبان شما رؤسا و معاونان خواهم شنید و با تکیه بر این گزارشات و جمع‌بندی‌هایی که از این نشست‌ها داریم، قطعا به نتایج مطلوبی در زمینه کنترل این بیماری در استان‌های شمالی کشور خواهیم رسید. به هرحال تلاش داریم هر دو هفته یک بار، این جلسات به صورت وبیناری و در قالب فضای مجازی برگزار شود تا گزارشات هفتگی شما رؤسا و معاونان محترم را استخراج کنیم تا بتوانیم جهت بررسی مشکلات و رفع موانع، اقدامات لازم را انجام دهیم.

لاری با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق شمالی کشور در قالب سفرهای استانی، اظهار کرد: برآیند وضعیت مدیریت و کنترل این اپیدمی بر اساس بازدید و گزارش شما رؤسا و معاونان محترم دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، قابل قبول بود. به هرحال باید با تبادل افکار و برگزاری نشست‌های مختلف، در صدد رفع مشکلات، موانع و نقاط ضعف بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در موضوع «مراقبت از افراد مشکوک یا مبتلا به کوید ۱۹ در منزل» اشاره کرد و گفت: استان گیلان در مسیر مراقبت از بیماران در منزل، پیشروی مطلوبی داشته که همین امر موجب کنترل و کاهش بیماری در شهرها و روستاهای تابعه استان شده است. البته این مدل در استان مازندران به این شکل اجرا نشد، بلکه در قالب اجرای طرح پزشک خانواده اجرا شد و کاربران و کارشناسان بهداشتی، برای مدیریت و مراقبت افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا، به صورت تلفنی یا حضوری، افراد را مورد پایش سلامت قرار دادند که این مدل نیز قابل احترام است.

وی یکی از اهداف اصلی اجرای طرح سردار شهید قاسم سلیمانی در اقصی نقاط کشور را، رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه بیماریابی، انجام تست‌های ترکیبی رپید و PCR، مدیریت و کنترل این اپیدمی و همچنین اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» را حتی در دوران پساکرونا اجرا کنیم و من معتقدم شیوع این بیماری، یک فرصت برای بررسی دقیق‌تر و رفع موانع و مشکلات و همچنین افزایش سطح کمی و کیفی «سفیران سلامت» برای اجرای این طرح، قلمداد می‌شود.

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان‌های شمالی کشور به موضوع نقاهتگاه و عدم استقبال مردم از این مراکز در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند اعتقاد داریم مردم طی ماه‌های گذشته از ظرفیت و امکانات بهداشتی و اسکان این نقاهتگاه‌ها در سراسر کشور استقبال چندانی نکرده‌اند اما باید این موضوع و چرایی عدم استقبال آن از سوی مردم، ‌در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و مطالعات ریشه‌ای قرار گیرد. من معتقدم از بعد اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در این زمینه، ضعیف عمل کرده‌ایم و بدلیل عدم اطلاع‌رسانی‌های دقیق، خیلی از مردم از وجود چنین نقاهتگاه‌ها و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به افراد مشکوک، بی‌خبر هستند که در این راستا نقش رسانه ملی، رسانه‌های گروهی و جراید از اهمیت خاصی برخوردار است.

لاری همچنین به اعمال محدودیت‌ها در تردد وسایل نقلیه به مبادی ورودی شهرها در مناطق شمالی کشور بخصوص استان مازندران و گیلان در ماه گذشته اشاره کرد وگفت: قطعا با اعمال محدودیت‌های بیشتر و کنترل ترددها در مبادی ورودی شهرها و سخت‌گیری در صدور مجوز برگه‌های تردد، به شرایط مطلوب‌تری دست می‌یابیم هرچند که خوشبختانه براساس گزارش‌های رسیده، وضع شهرهای شمالی کشور به لحاظ ابتلا به بیماری یا فوتی، روند نزولی داشته است. جا دارد از همکاری، مدیریت و برنامه‌ریزی رؤسا، معاونان و مدیران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به خصوص دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با پیک این بیماری در ماه گذشته مواجه بودند و به خوبی توانستند در کنترل این اپیدمی، نقش موثری ایفا کنند، تشکر کنم. قطعا با روند کاهش این بیماری در مازندران در هفته آینده، محسوس‌تر خواهد بود.

وی همچنین به دستاوردهای مثبت سفر به استان خراسان شمالی و بازدید از مراکز درمانی شهرستان بجنورد طی ماه گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در مدیریت و کنترل اپیدمی این بیماری، وجود آزمایشگاه‌های خوب و با کیفیت در مناطق این شهرستان بود. بر اساس گزارش‌های رسیده، مردم در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی دسترسی مطلوبی به آزمایشگاه‌ها برای انجام تست‌ کرونا داشته و دارند. ضمن اینکه تسریع در صدور جواب آزمایشات و نوبت‌دهی آنلاین از نقاط قوت این آزمایشگاه‌ها در موضوع مدیریت و بیماریابی این ویروس بود.

سخنگوی وزارت بهداشت و ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان‌های شمالی کشور خطاب به رؤسا و معاونان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های حاضر در وبینار گفت: با کمک شما عزیزان، لازم است جزئیات گزارش انجام تست‌های رپیدی و نتایج آن در مراکز مختلف از جمله مناطق پرخطر به لحاظ شیوع ویروس همچون زندانها، خانه سالمندان و... استخراج شود تا بررسی‌های لازم نسبت به آن انجام شود. ما صرفا به دنبال کسب آمار و ارقام نیستیم بلکه برای رسیدن به اهداف مطلوب نیاز به یکسری شاخص‌ها و آمارهای دقیق در شهرستان‌ها از جمله تعداد تست‌های رپید به تفکیک شهرستانها و همچنین نسبت تعداد «کرونا مثبت‌ها» در شهرها به تعداد «کل مبتلایان» داریم و از این بعد این آمار را به جزئیات شهرستانها، رصد و پیگیری خواهیم‌ کرد.

لاری بر لزوم رعایت و نظارت بیشتر بر صنوف و کسب‌وکارها به لحاظ فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، به تناسب فعالیت بیشتر صنوف وکسب و کارها از جمله مراکز و مجتمع‌های خرید، باید نظارت‌های‌ دستگاه‌های مربوطه نیز بیشتر و دقیق‌تر شود. موضوع حضور مردم در میهمانی‌ها و تالارهای عروسی یا حضور مردم در صف‌های خرید کالاهای اساسی و همچنین سایر تجمعات اجتماعی و سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید نظارت‌های دقیق‌تر و بیشتری نسبت به این تجمعات مردم داشته باشیم و بتوانیم با مدیریت بیشتر، نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهیم. البته عید نوروز هم پیش رو داریم و باید با اعمال محدودیت‌های لازم، از گرفتار شدن در پیک جدید ویروس، مصون بمانیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نرم‌افزاری در خصوص اپلیکیشن «ماسک» در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: پیگیر حل مشکلات نرم‌افزاری این اپلیکیشن هستیم. ستاد ملی مقابله با کرونا با کمک نرم‌افزار ماسک تلاش کرده تا به صورت پیوسته بخشی از نگرانی‌های عمومی را پاسخ داده و اطلاعات کافی در این باره را به عموم شهروندان ارائه کند که البته به نظر می‌رسد این نرم افزار در برخی شهرها به خوبی عمل نمی‌کند که امیدوارم با تلاش مسؤولان مربوطه، این مشکل رفع شود.

او ادامه داد: اپلیکیشن ماسک، اپلیکیشن پیشرو در زمینه اطلاع‌رسانی و ارائه‌ آمار لحظه‌ای از وضعیت بیماران کرونایی کشور است که توسط جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی به صورت داوطلبانه و بدون انگیزه‌های تجاری، طراحی و ساخته شده است و با هماهنگی با مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت و متخصصان حوزه‌ سلامت و تجارب کشورهای دیگر درگیر با ویروس، در راستای کاهش تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران گام برمی‌دارد.

طرح شهید قاسم سلیمانی را یک واجب شرعی و عقلی

در بخش دیگری از این نشست بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مجازی، گفت: امیدوارم برگزاری این نشست، دستاوردهای خوبی برای همه ما در زمینه مدیریت و کنترل اپیدمی این ویروس منحوس، داشته باشد.

وی گفت: از زحمات و میهمان‌نوازی شما عزیزان در شش دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مناطق شمالی کشور تشکر می‌کنم. طی بازدیدهایی که از مراکز درمانی و بیمارستانی این شش منطقه داشتیم، به نتایج مطلوبی دست یافتیم. این بازدیدها، ما را در مدیریت و کنترل بهتر این اپیدمی، یاری رساند.

رحیمی خاطرنشان کرد: قطعا شیوع این بیماری هر چند برای همه عواقب بدی داشت اما حس تعهد، توانمندی و مسؤولیت‌پذیری را در بین دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص کادر بهداشت و درمان تقویت کرد و خوشبختانه خیلی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی در مسیر مبارزه با این ویروس و بهبودی بیماران کرونایی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و نشان دادند حس مسؤولیت پذیری آنها در اجتماع بسیار پررنگ است و میزان تعهد اجتماعی‌آنان نسبت به سلامت مردم، به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است.

وی طرح شهید قاسم سلیمانی را یک واجب شرعی و عقلی دانست و گفت: این طرح یک واجب شرعی و عقلی است و همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه موظف هستند همکاری‌های لازم را در این خصوص با سپاه، بسیج، وزارت بهداشت ودیگر ارگان‌های ذیربط انجام دهند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید خاصی نسبت به اجرای طرح شهید سلیمانی در مسیر مقابله با این ویروس منحوس دارند، خاطرنشان کرد: رفتار و منش حضرت آقا به عنوان رهبر معظم انقلاب در برابر این بیماری به همه ما ثابت کرد که باید در مسیر مبارزه با این بیماری مطابق با نظرات کارشناسی افراد متخصص حرکت کرد و همه ما در این مسیر باید نظرات فنی و تخصصی کارشناسان بهداشت و درمان را به عنوان یک حجت شرعی بدانیم.

در ادامه این نشست، دکتر خانم دکتر ابراهیمی رابط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در مناطق دانشگاه‌های علوم پزشکی، گیلان، مازندران، گلستان و بابل در اجرای طرح شهید سلیمانی به ارائه گزارشی از آخرین فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه‌های مربوطه، در خصوص پیشگیری، کنترل و مدیریت اپیدمی کرونا در چند ماه گذشته ارائه کرد.

همچنین در ادامه، رؤسا، معاونان و کارشناسان دانشگاه‌های مناطق شمالی کشور دقایقی در حضور لاری سخنگوی وزارت بهداشت به ارائه گزارش‌های لازم در خصوص کنترل محدودیت‌ها در تردد به مناطق شمالی کشور، لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، گندزدایی معابر شهری و روستایی، نحوه انجام تست‌های رپید و PCR و همچنین نوع تعامل دستگاه‌های مختلف از جمله بسیج، هلال احمر، شهرداری با دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار