اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته

تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی‌ها مصرف می‌شود، ۵۰۰ پی‌پی‌ام گوگرد دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف فاحش محتوای گوگرد در مازوت ایران به نسبت کشورهای پیشرفته

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده که به صورت برخط با شرکت کنندگان در این همایش سخن می‌گفت، افزود: امسال هوای پایتخت آلوده‌تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون کمتر از ۱۰ روز است و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه‌تر شدن روش اندازه‌گیری آلودگی هواست.

وی در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می‌شود و این اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می‌شد اما از سال جاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ انجام می‌شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.

شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از سوی وزارت بهداشت نیز ابلاغ می‌شود را روش EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) اعلام کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه توصیه‌هایی ارائه می‌دهد تا کشورها با عمل به آن‌ها، شرایط مطلوبی را ایجاد کنند که برای مثال، می‌تواند به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده‌های ۲ و نیم میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو ۴، گازوییلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می‌شود، محتوی گوگرد ۵۰ پی پی‌ام است اما گازوییلی که در صنایع توزیع می‌شود، محتوی گوگرد ۳ تا ۷ هزار پی‌پی‌ام است، اظهار کرد: مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی‌ها مصرف می‌شود، ۵۰۰ پی‌پی‌ام گوگرد دارد.

شهیدزاده با بیان اینکه قطعاً گازوییلی که در کشور ما استفاده می‌شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد آلوده‌تر است، تصریح کرد: پس نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوییل استفاده می‌شود، چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آن‌ها خطرناک است.

وی در مورد جُرم انگاری‌عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است.

شهیدزاده با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار کرد: وقتی می‌توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید.

وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی و گازوییلی مانند مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های خصوصی و کامیون‌ها به طور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که هم ناوگان، نوسازی شود اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می‌کند و به جرأت می‌گویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان اظهارات خود در «رویداد برخط آلودگی هوا و صدا» از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار