گزارش پانا از قطعی ۱۲۰ ساعته تلفن و اینترنت در بخش کیشکور

طعم زندگی در 5 روز بی خبری

زاهدان (پانا) - قطعی طولانی مدت ارتباطات در مناطق روستایی و شهری سیستان و بلوچستان و نبود ارتباطات پایدار از جمله مشکلات اصلی مردم در این مناطق است که این بار قطع5 روزه تلفن و اینترنت در بخش کیشکور از توابع شهرستان سرباز موجب اختلال در زندگی مردم شد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
طعم زندگی در 5 روز بی خبری

هنوز از سفر 10 روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سیستان و بلوچستان یک ماه هم نمی‌گذرد؛ سفری که با هدف ایجاد ارتباطات پایدار و اتصال بیش از هزار و 200 روستای بالای 20 خانوار این استان به اینترنت انجام شد، اما قطعی ارتباط همچنان یکی از مشکلات مردم این استان است و گاهی تا یک هفته نیز به طول می‌انجامد و دلایل آن هم معمولا یا به سرقت فیبر نوری و یا فرسوده بودن این خطوط ارتباطی مربوط است.

اختلال در کسب و کار روزمره

تعدادی از اهالی بخش کیشکور از توابع شهرستان سرباز در گفت و گو با پانا از قطع ارتباط تلفنی و اینترنتی در این منطقه از روز چهارشنبه 24 دی ماه تا اواخر روز یکشنبه 28 دی ماه خبر دادند.

محمد انور، یکی از کسبه این منطقه در گفت و گو با پانا اظهار کرد: از چند روز قبل تلفن‌های ثابت منطقه قطع شده و همین مسئله کسب و کار ما را نیز با اختلال مواجه کرده است، چرا که بسیاری از مشتریان پول نقد به همراه ندارند و از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند که در زمان قطعی تلفن استفاده از دستگاه کارت خوان امکان‌پذیر نیست.

قطع ارتباطات بدون اطلاع رسانی قبلی

پیرمحمد بلوچکاری، یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز از قطع ناگهانی ارتباطات شکایت دارد. او گفت: قطع ارتباطات تلفنی این منطقه بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شده است، در حالی که باید این مسئله از قبل اطلاع داده شود. به‌ هر حال بخشی از ارتباطات روزمره دچار اختلال می‌شود و در صورت اطلاع می‌توان برای این مهم پیش بینی لازم را انجام داد.

دهقانی یکی از دانشجویان ساکن در بخش کیشکور نیز عنوان کرد: اکنون تمامی فعالیت‌های مردم از آموزش و کسب و کار گرفته تا دید و بازدید به تلفن و اینترنت بستگی دارد، ولی متاسفانه بیشتر روستاهای این منطقه فاقد اینترنت پرسرعت هستند و برای انجام یک کار کوچک باید بیش از 15 کیلومتر راه بپماییم تا بتوانیم نیازهای اولیه در این بخش را تامین کنیم.

قطع چند روزه ارتباط در عصر ارتباطات

ملک رییسی یکی از دیگر ساکنان بخش کیشکور اظهار کرد: در عصر ارتباطات هستیم ولی دغدغه مردم این بخش هنوز برخورداری از یک شبکه ارتباطی پایدار و بدون قطعی است. این مشکل چه زمانی حل می شود و چه کسی پاسخگوی مردم است؟

وی افزود: در حال حاضر که همه چیز بر پایه تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی می‌چرخد مشکل قطع چند روزه ارتباطات در یک منطقه نشان دهنده ضعف در زیرساخت‌ها است که باید به صورت جدی توسط مسئولان بررسی و حل شود.

از 50 روستای بخش کیشکور تنها یک روستا اینترنت دارد

عضو شورای شهر شهرستان سرباز نیز در گفت و گو با پانا اظهار کرد: بخش کیشکور با دو دهستان مچان و مرکزی جمعیتی بیش از 12هزار نفر در بیش از 50 روستا دارد که همیشه با مشکلاتی از این دست مواجه هستند.

جهان بخش شهابی افزود: با وجود این تعداد روستا فقط یک روستای بخش کیشکور دارای اینترنت 4 جی است و اکثر روستاها نه تنها از نعمت اینترنت محرومند، بلکه آنتن دهی درستی جهت برقراری ارتباط را هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: روستاهایی مانند تولیاب، ترین بربن، گورناگ، دمیتنک شیزنک گرداک فاقد دکل ارتباطی هستند که برای برقراری ارتباط در این نقاط باید فیبر نوری به صورت زمینی وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای شهرستان سرباز افزود: در حال حاضر تمامی فعالیت‌های مردم از جمله تجارت آنلاین انجام می‌شود، پس نیاز است مسئولان در ارتقای اینترنت روستاهای منطقه تلاش جدی تری داشته باشند.

پارگی فیبر نوری؛ علت قطع ارتباطات کیشکور

از آنجایی که مخابرات شهرستان سرباز زیرمجموعه مخابرات شهرستان ایرانشهر است، خبرنگار پانا برای پیگیری موضوع با رییس مخابرات ایرانشهر تماس گرفت.

درویش رییسی دراین باره گفت: دلیل خرابی و قطعی ارتباطات در بخش کیشکور، پارگی فیبرنوری بود.

وی افزود: ارتباطات محور بخش کیشکور از طریق مرکز مخابراتی در منطقه شاردر تامین می شود که مسافت آن تا کیشکور حدود 30 کیلومتر است و متاسفانه مشکلاتی را برای ساکنان روستاهای بخش کیشکور ایجاد کرده است.

رئیس مخابرات ایرانشهر با اشاره به اینکه مشکل قطع ارتباط در حال حاضر حل شده و در شرایط نرمال قرار دارد، ادامه داد: یکی از دلایلی که رفع مشکل قطعی ارتباط بخش کیشکور طول کشید و در زمان پیش بینی شده انجام نشد، قطع 2 روزه برق در محل سیستم مرکز شاردر بود که کار را برای ما مشکل کرد.

رئیسی ادامه داد: اعزام گروه رفع و نگهداری فیبرنوری در همان ساعات اولیه انجام شد، ولی متاسفانه افت سیگنال لیزر نرمال مشکل را دوچندان کرد و به همین دلیل رفع قطعی ارتباط چندین روز به طول انجامید.

رییس مخابرات ایرانشهر با اشاره به اینکه در طول مسیر تعداد مفصل های فیبر نوری بسیار زیاد است، گفت: برای پایداری مسیر و اتفاق نیفتادن چنین مشکلاتی سعی ما بر این است در کمترین زمان ممکن رفع مشکل کرده تا مردم در ارتباطات اولیه مشکلی نداشته باشند.

فرسوده بودن خطوط فیبر نوری در جنوب استان

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با پانا اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر اخیر خود به استان بر برقرار شدن اینترنت نسل جدید در روستاهایی که دکل دارند تاکید کرد و سعی ما نیز بر این است که در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم.

نیک محمد بلوچزهی افزود: به منظور برقراری ارتباط پایدار و جلوگیری از قطعی‌های مکرر خطوط تلفن همراه که یکی از نیازهای اساسی مردم در استان است، عملیات اجرایی شبکه فیبر نوری که یکی از وعده‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان بود عملیاتی شد.

وی اظهار کرد: به دلیل هوایی بودن و فرسودگی فیبرهای مخابراتی در جنوب استان، بیشترین قطعی خطوط تلفن همراه مربوط به این منطقه است.

بلوچ زهی به افزایش سرقت‌های فیبر نوری هوایی در چند سال اخیر در استان اشاره کرد و گفت: وصل مجدد فیبر نوری بعد از سرقت در هر دوره 2 تا سه روز به طول می انجامد که این موضوع فعالیت‌های اقتصادی، بهداشتی و آموزشی مردم را به طور کامل مختل کرده و عملا ارتباط جنوب استان با دنیای بیرون قطع می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات قطعی ارتباط، در سفر اخیر وزیر ارتباطات به استان مقرر شد اکثر مسیرهای فیبر نوری هوایی به فیبر نوری زمینی تبدیل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار