عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت وگو با پانا:

قیمت‌گذاری خودرو به بورس سپرده شود

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌‌گوید دولت باید مداخله قیمتی در خودرو نداشته باشد به عبارت دیگر خودروساز باید مجاز باشد متناسب با افزایش قیمت تمام‌شده تولید، نرخ‌ خودرو را مطابق با نرخ تمام‌شده روز تعیین کند.

کد مطلب: ۱۱۵۴۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
قیمت‌گذاری خودرو به بورس سپرده شود

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با پانا درباره مصوبه اخیر شورای رقابت و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، اظهار کرد:« به هدف کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و حاشیه بازار نزدیک نشده‌ایم. اگرچه مطابق با مصوبه شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافته است اما به همان میزان به قیمت خودرو در بازار آزاد افزوده شده است. بنابراین بهترین روش برای تعادل‌بخشی به بازار خودرو آن است که قیمت خودرو توسط تولیدکنندگان تعیین شود.»

وی افزود:‌ « قیمت خودرو باید نزدیک به حاشیه بازار باشد تا انگیزه‌های کنونی برای ثبت‌نام‌ها و دلالی در بازار خودرو از بین برود. یکی دیگر از راهکارها نیز این است که قیمت خودرو در بورس تعیین شود.»

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد:‌ « با وضع کنونی قیمت خودرو این فاصله قیمتی کاهش نخواهد داشت و اگر خودروسازان زیان کنند تولید به اندازه‌ای افزایش نخواهد یافت که بتواند قیمت را در بازار متعادل کند.»

تولید به اندازه‌ای نیست که بتواند قیمت خودرو را تعدیل کند

نجفی منش خاطرنشان کرد:‌ « اکنون تولید به اندازه‌ای نیست که بتواند قیمت‌ها را متعادل کند. تولید زیان‌ده انگیزه‌ای در خودروسازان برای افزایش ظرفیت‌های تولید فراهم نمی‌کند.»

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو باید چه میزان افزایش یابد تا بتواند فاصله‌های موجود میان کارخانه و بازار را تعدیل کند، اظهار کرد:‌ « دولت باید مداخله قیمتی در خودرو نداشته باشد به عبارت دیگر خودروساز باید مجاز باشد متناسب با افزایش قیمت تمام‌شده تولید نرخ‌ها را مطابق با روز تعیین کند اما واقعیت این است که وضع کنونی چرخه باطلی است که افزایش قیمت کارخانه‌ای منجر به تعدیل و ایجاد ثبات و آرامش در بازار نمی‌شود.»

گفتنی است رضا شیوا،‌ رئیس شورای رقابت 9 دی امسال از مصوبه جدید شورای رقابت خبر داد. شیو از عنوان «فرمول جدید قیمت گذاری» به جای «آزادسازی قیمت» استفاده کرد و افزود: «در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.»

وی افزود: «نکته مهم فرمول قیمت‌گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد.»

رئیس شورای رقابت تاکید کرد که نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروساز‌ها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

به گفته رئیس شورای رقابت، هجده خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شوند.

وی ادامه داد: «تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده‌اند، مشمول فرمول قدیمی قیمت‌گذاری می‌شوند و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می‌شود.»

شیوا اطمینان داد با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار