آموزش و پیشگیری از کرونا؛

نحوه کنترل اضطراب ناشی از کرونا در زمان بارداری

کرج (پانا)- یک پزشک تخصصی سلامت باروری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص استرس مادران در زمان بارداری عنوان کرد در دوران کرونا استرس زنان باردار بین متوسط تا شدید بوده است که آسیب جدی برای جنین ایجاد می کند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نحوه کنترل اضطراب ناشی از کرونا در زمان بارداری

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی البرز ؛ بارداری یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر زن محسوب می شود تغییراتی در بدن هر مادر باردار اتفاق می افتد که بخش عمده آن به دلیل تغییرات هورمونی است و شرایط جسمی و روحی مادر را در این دوره تغییر می دهد. مسائلی مثل سلامت جنین، نحوه زایمان و ترس از درد آن و اشتغال مادران باردار موضوعاتی هستند که ذهن مادر را درگیر می کنند و اضطراب هایی به سراغ او می آید. از مادران باردار علائم اضطرابی را با درجات مختلف خفیف تا متوسط دارند اما تحقیقات دوران کرونا حاکی از آن است که یک سوم خانم های باردار در این شرایط اضطراب متوسط تا شدید را تجربه می کنند. اضطراب شدید می تواند روی سلامت مادر و جنین اثرات مخربی داشته باشد و کنترل آن بسیار مهم است.

راضیه لطفی بیان کرد: علائمی مثل سردرد، تنفس تندتر از حالت عادی، افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، گرگرفتگی، ترس های شدید و بدون دلیل و اختلال در خواب و بی قراری و عدم تمرکز می تواند از نشانه های استرس در دوران بارداری به ویژه در زمان شیوع بیماری کرونا باشد.

او خاطر نشان کرد: خوشبختانه تحقیقات علمی نشان داده که فرد در دوران بارداری برای ابتلا به کرونا مستعد تر نمی شود و خدایی ناکرده اگر هم مادری در دوران بارداری مبتلا به کرونا بشود احتمال مرگ و میر او نسبت به سایر افراد بیشتر نمی شود.

در ادامه این عضو هیات علمی راهکارهایی را جهت کنترل اضطراب مادران باردار پیشنهاد کرد:

به صورت دقیق به سوالات مادر باردار پاسخ داده شود تا نکات گنگ و مبهمی در ذهن او باقی نماند. مادر باردار می تواند در این دوران به صورت مجازی با پزشک و مامای خود ارتباط بگیرد و نگرانی ها و دغدغه های خود را با او در میان بگذارد.

همسران خانم های باردار نقش بسیار مهمی در کنترل استرس آنان ایفا می کنند. همسر با درک شرایط سخت خانم باردار و مشارکت در مراقبت های دوران بارداری می تواند بخش زیادی از اضطراب مادر باردار را کاهش دهد.

مادران باردار نباید مکررا به اخبار نگران کننده گوش کنند چرا که به صورت ناخودآگاه تاثیرات منفی در ذهن آنان ایجاد می شود و سبب تشدید استرس شان می شود. اکنون کلاس های آنلاین بسیاری برای مادران باردار برگزار می شود که تمرین های تنفسی و ریلکسیشن های مخصوص دوران بارداری را به مادران آموزش می دهند و در این آموزش ها با دم و بازدم عمیق و انقباض و انبساط عضلات هماهنگی در ذهن و جسم مادر باردار ایجاد می شود و به کاهش استرس فرد کمک می کند.

تماس تلفنی و تصویری با دوستان و اقوام و برقراری ارتباط بسیار کمک کننده است و فرد از حالت انزوا خارج می شود. حضور در گروه ها و شبکه های اجتماعی مثبت و خوب می تواند به تقویت افکار مثبت کمک کند.

خوابیدن سر وقت و منظم، تاثیر بسزایی در کاهش استرس فرد دارد. مادران باردار نباید با گوشی به رختخواب بروند و یک ساعت قبل از خواب گوشی را کنار بگذارند. مطالعه کتاب به خواب آرام آنان کمک می کند. سرگرمی ها را نباید کم اهمیت تلقی کنیم. دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، تور های مجازی و بافندگی می تواند ذهن مادر را از نگرانی دور کند.

تمرینات ورزشی سبک با نظر پزشک می تواند برای کنترل استرس بسیار موثر باشد.

وی در آخر تاکید کرد: اگر اضطراب خیلی شدید بود و علائم و نشانه های فیزیکی بروز کرد مادران باردار حتما باید از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار