مدیرکل امور شاهد و ایثارگران:

شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل امور شاهد و ایثارگران شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد و آنها را برای اصلاح و تقویت امور مدرسه آماده می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، دومین جلسه کارگاه مجازی بررسی روند اجرایی شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد به میزبانی دبیرستان دخترانه شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج و با حضور مدیرکل امور شاهد و ایثارگران، کارشناسان، مدیران، دبیران، نمایندگان معلمان مدارس شاهد استان کردستان و روسای ادارات شاهد سراسر کشور برگزار شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت شهادت دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری زاده ، کردستانی ها را انسان هایی شریف و با فرهنگ خواند که همواره آزاد اندیشانه به مسائل می نگرند.

محمدرضا رزاقی بحث را با این سؤال که آیا شناسنامه مدارس شاهد منجر به تغییر می شود یا خیر؟ آغاز نمود وگفت: قبل از هر چیز باید درباره این سؤال ها اندیشید و پاسخ داد: اساس شکل گیری مدارس شاهد چه بوده است؟ آیا مدارس شاهد قرار بوده کار خاصی انجام دهند؟ آیا مدارس شاهد در سرتاسر کشور با توجه خواستگاه تاسیس، مأموریت ها و وظایف در همگرایی با همدیگر عمل می کنند یا این که هر کدام از الگویی متفاوتی تبعیت می کنند؟ آیا می توان مدارس شاهد را در یک پوسته ی ظاهری خلاصه نمود و از مغز و محتوای آن غفلت نمود و یا این که اساس کار به «مغز و محتوای فعالیت» مدارس شاهد بر می گردد؟

پاسخ به سؤالاتی از این دست در وهله اول مشخص خواهد کرد که مدارس شاهد دارای مأموریت و خاستگاهی در ایجاد و شکل گیری بوده اند که الزام به هماهنگی در بالاترین سطح در کلیه مدارس را قطعی می سازد. مگر می شود مدرسه شاهد در یک شهر با مدرسه ی شاهد در شهری دیگر تفاوت معنا داری در ساختار، مأموریت، فعالیت ها و شیوه ها داشته باشد؟ به هر صورت آنچه لازم است ابتدا به آن پرداخته شود این که مدارس شاهد مجموعه ی مدارسی هستند که مأموریتی برایشان تعریف شده است که متناسب با آن مأموریت، انتظاراتی در نقطه ی خروجی آن ها می رود که لازم است محقق شود.

لذا لازم است ببینیم چه راهبردهایی باید فراروی ما قرار گیرد. اولین گام ایجاد انسجام در بین مدارس شاهد سرتاسر کشور نه فقط در شکل که این اتفاق، باید در محتوای این مدارس، ایجاد شود. دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران در ادامه افزود، واقعیت این است که مدارس شاهد اصلی ترین مأموریتی که دارند، رسیدگی به کیفیت تربیتی و تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر است و همچنین ارایه الگویی از یک مدرسه در تراز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران می باشد و این بخش شاید در هیچ سندی به این شکل نیامده باشد اما همین قدر که علیرغم کاهش چشمگیر دانش آموزان طرح شاهد در کشور، امکان جمع کردن این مدارس وجود ندارد، می تواند مبین این نکته باشد که مشخصاً از این مدارس انتظاری فراتر از آن چه گفته شد می رود و اینجا بود که با مشارکت مدیران وکارشناسان مدارس شاهد اقداماتی صورت گرفت از جمله طراحی چک لیستی در برگیرنده فعالیت های الزامی و فعالیت های کیفیت بخش در مدارس شاهد، تدوین چشم انداز «ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد» و محور قرار دادن آن در کلیه فعالیت ها و برنامه ها، تدوین شعار «مدرسه ی صاحب سبک» برای مدارس شاهد در راستای تمرکز زدایی، واقع گرایی و مدیریت اقتضایی در مدارس، برگزاری کارگاه های قطبی و استانی با حضور مدیران مدارس شاهد و کارشناسان، شورای مدارس و معلمان، تغییر و اصلاح محتوا و چارچوب چک لیست پیشنهادی در کارگاه های اجرا شده توسط مدیران، برگزاری کارگاه با حضور شورای مدارس شاهد در تعدادی از استان های داوطلب برای نهایی کردن چک لیست پیشنهادی که نهایتا عنوان «شناسنامه ی فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» نام گرفت.

محمد رضا رزاقی در توصیف شناسنامه مدارس شاهد اظهارکرد: شناسنامه مدارس شاهد آسیب های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می دهد و آنها را برای اصلاح و تقویت امور مدرسه آماده می نماید.

رزاقی امکان تحقق شناسنامه فعالیت مدارس شاهد را در «چارچوب اندیشه ورزانه ی فعالیت ها در راستای تحقق اهداف» امکان پذیر دانست و گفت: شناسنامه مدارس شاهد «یک سرمشق نیست که صرفاً مدیر به تکمیل آن اقدام نماید، بلکه کلیه ی جداول چارچوب است و محتوای درون آن بر اساس مدل اندیشه ورزانه مدرسه و ساختار و موقعیت مدرسه توسط مدیر و همکاران تکمیل می گردد.

مدیر کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش لازمه استفاده و بهره برداری از شناسنامه ی فعالیت مدارس شاهد را داشتن مهارت های حرفه ای و تخصصی مدیریتی دانست و گفت: در غیر این صورت استفاده ی از آن در کنار برنامه تدبیر و تعالی ممکن است برای مدیران سخت و طاقت فرسا باشد.

رزاقی در پایان سخنان خود با اشاره به سؤالی که در ابتدای جلسه مطرح شد مبنی بر این که : آیا شناسنامه منجر به تغییر می شود یا خیر؟ را به عهده ی مدیران محترم قرار داد و گفت: مدیران پرتلاش مدارس شاهد ضمنا می توانندبه سؤال دیگری نیز پاسخ دهند و آن این که اگر منجر به تغییر می شود در کدام بخش ها ؟ و با چه رویکردی ؟

در ابتدای این کارگاه، رئیس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت در جلسه اول و دوم کارگاه مجازی، ابراز امیدواری کرد با مناسب شدن شرایط، این کارگاه ها در آینده ای نزدیک به صورت حضوری در کردستان برگزار گردد. صلاح الدین مفیدی با اشار به آمادگی مجموعه ستاد اجرایی شاهد استان و مدیران مدارس شاهد برای اجرای شناسنامه فعالیت های آموزشی و پرورشی، آن را ابزار بسیارخوبی برای ارتقاء کیفی مدارس شاهد ورفع نیازهای مخاطبان و دانش آموزان برشمرد.

مفیدی با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا و یادآوری این نکته که تحقق شناسنامه در رفتار دانش آموزان نمود پیدا می کند، افزود: متاسفانه اجرای شناسنامه به معنای واقعی تحقق نیافته است در عین حال که همه مدیران مدارس، مقتضیات را در نظر گرفته و آماده اجرای کامل آن به محض حضور دانش آموزان در مدرسه هستند.

گفتنی است در این کارگاه مدیران مدارس شاهد استان بر اساس برنامه ریزی قبلی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون شناسنامه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس شاهد پرداختند و مدیرکل امور شاهد و ایثارگران نیز توضیحات و پاسخ های لازم در خصوص خواسته ها و انتظارات مدیران مدارس شاهد استان را ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار