امروز: جمعه 3 بهمن 1399 - 01:12 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران:

شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد

شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد

12/3/2020 11:05:00 AM
12/3/2020 11:05:00 AM
پنج‌شنبه 13 آذر 1399 - 11:05
نشست خبری مدیرکل امور شاهد و ایثارگران

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل امور شاهد و ایثارگران شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می‌دهد و آنها را برای اصلاح و تقویت امور مدرسه آماده می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، دومین جلسه کارگاه مجازی بررسی روند اجرایی شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد به میزبانی دبیرستان دخترانه شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج و با حضور مدیرکل امور شاهد و ایثارگران، کارشناسان، مدیران، دبیران، نمایندگان معلمان مدارس شاهد استان کردستان و روسای ادارات شاهد سراسر کشور برگزار شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت شهادت دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری زاده ، کردستانی ها را انسان هایی شریف و با فرهنگ خواند که همواره آزاد اندیشانه به مسائل می نگرند.

محمدرضا رزاقی بحث را با این سؤال که آیا شناسنامه مدارس شاهد منجر به تغییر می شود یا خیر؟ آغاز نمود وگفت: قبل از هر چیز باید درباره این سؤال ها اندیشید و پاسخ داد: اساس شکل گیری مدارس شاهد چه بوده است؟ آیا مدارس شاهد قرار بوده کار خاصی انجام دهند؟ آیا مدارس شاهد در سرتاسر کشور با توجه خواستگاه تاسیس، مأموریت ها و وظایف در همگرایی با همدیگر عمل می کنند یا این که هر کدام از الگویی متفاوتی تبعیت می کنند؟ آیا می توان مدارس شاهد را در یک پوسته ی ظاهری خلاصه نمود و از مغز و محتوای آن غفلت نمود و یا این که اساس کار به «مغز و محتوای فعالیت» مدارس شاهد بر می گردد؟

پاسخ به سؤالاتی از این دست در وهله اول مشخص خواهد کرد که مدارس شاهد دارای مأموریت و خاستگاهی در ایجاد و شکل گیری بوده اند که الزام به هماهنگی در بالاترین سطح در کلیه مدارس را قطعی می سازد. مگر می شود مدرسه شاهد در یک شهر با مدرسه ی شاهد در شهری دیگر تفاوت معنا داری در ساختار، مأموریت، فعالیت ها و شیوه ها داشته باشد؟ به هر صورت آنچه لازم است ابتدا به آن پرداخته شود این که مدارس شاهد مجموعه ی مدارسی هستند که مأموریتی برایشان تعریف شده است که متناسب با آن مأموریت، انتظاراتی در نقطه ی خروجی آن ها می رود که لازم است محقق شود.

لذا لازم است ببینیم چه راهبردهایی باید فراروی ما قرار گیرد. اولین گام ایجاد انسجام در بین مدارس شاهد سرتاسر کشور نه فقط در شکل که این اتفاق، باید در محتوای این مدارس، ایجاد شود. دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران در ادامه افزود، واقعیت این است که مدارس شاهد اصلی ترین مأموریتی که دارند، رسیدگی به کیفیت تربیتی و تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر است و همچنین ارایه الگویی از یک مدرسه در تراز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران می باشد و این بخش شاید در هیچ سندی به این شکل نیامده باشد اما همین قدر که علیرغم کاهش چشمگیر دانش آموزان طرح شاهد در کشور، امکان جمع کردن این مدارس وجود ندارد، می تواند مبین این نکته باشد که مشخصاً از این مدارس انتظاری فراتر از آن چه گفته شد می رود و اینجا بود که با مشارکت مدیران وکارشناسان مدارس شاهد اقداماتی صورت گرفت از جمله طراحی چک لیستی در برگیرنده فعالیت های الزامی و فعالیت های کیفیت بخش در مدارس شاهد، تدوین چشم انداز «ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد» و محور قرار دادن آن در کلیه فعالیت ها و برنامه ها، تدوین شعار «مدرسه ی صاحب سبک» برای مدارس شاهد در راستای تمرکز زدایی، واقع گرایی و مدیریت اقتضایی در مدارس، برگزاری کارگاه های قطبی و استانی با حضور مدیران مدارس شاهد و کارشناسان، شورای مدارس و معلمان، تغییر و اصلاح محتوا و چارچوب چک لیست پیشنهادی در کارگاه های اجرا شده توسط مدیران، برگزاری کارگاه با حضور شورای مدارس شاهد در تعدادی از استان های داوطلب برای نهایی کردن چک لیست پیشنهادی که نهایتا عنوان «شناسنامه ی فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» نام گرفت.

محمد رضا رزاقی در توصیف شناسنامه مدارس شاهد اظهارکرد: شناسنامه مدارس شاهد آسیب های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی مدرسه نشان می دهد و آنها را برای اصلاح و تقویت امور مدرسه آماده می نماید.

رزاقی امکان تحقق شناسنامه فعالیت مدارس شاهد را در «چارچوب اندیشه ورزانه ی فعالیت ها در راستای تحقق اهداف» امکان پذیر دانست و گفت: شناسنامه مدارس شاهد «یک سرمشق نیست که صرفاً مدیر به تکمیل آن اقدام نماید، بلکه کلیه ی جداول چارچوب است و محتوای درون آن بر اساس مدل اندیشه ورزانه مدرسه و ساختار و موقعیت مدرسه توسط مدیر و همکاران تکمیل می گردد.

مدیر کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش لازمه استفاده و بهره برداری از شناسنامه ی فعالیت مدارس شاهد را داشتن مهارت های حرفه ای و تخصصی مدیریتی دانست و گفت: در غیر این صورت استفاده ی از آن در کنار برنامه تدبیر و تعالی ممکن است برای مدیران سخت و طاقت فرسا باشد.

رزاقی در پایان سخنان خود با اشاره به سؤالی که در ابتدای جلسه مطرح شد مبنی بر این که : آیا شناسنامه منجر به تغییر می شود یا خیر؟ را به عهده ی مدیران محترم قرار داد و گفت: مدیران پرتلاش مدارس شاهد ضمنا می توانندبه سؤال دیگری نیز پاسخ دهند و آن این که اگر منجر به تغییر می شود در کدام بخش ها ؟ و با چه رویکردی ؟

در ابتدای این کارگاه، رئیس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت در جلسه اول و دوم کارگاه مجازی، ابراز امیدواری کرد با مناسب شدن شرایط، این کارگاه ها در آینده ای نزدیک به صورت حضوری در کردستان برگزار گردد. صلاح الدین مفیدی با اشار به آمادگی مجموعه ستاد اجرایی شاهد استان و مدیران مدارس شاهد برای اجرای شناسنامه فعالیت های آموزشی و پرورشی، آن را ابزار بسیارخوبی برای ارتقاء کیفی مدارس شاهد ورفع نیازهای مخاطبان و دانش آموزان برشمرد.

مفیدی با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا و یادآوری این نکته که تحقق شناسنامه در رفتار دانش آموزان نمود پیدا می کند، افزود: متاسفانه اجرای شناسنامه به معنای واقعی تحقق نیافته است در عین حال که همه مدیران مدارس، مقتضیات را در نظر گرفته و آماده اجرای کامل آن به محض حضور دانش آموزان در مدرسه هستند.

گفتنی است در این کارگاه مدیران مدارس شاهد استان بر اساس برنامه ریزی قبلی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون شناسنامه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس شاهد پرداختند و مدیرکل امور شاهد و ایثارگران نیز توضیحات و پاسخ های لازم در خصوص خواسته ها و انتظارات مدیران مدارس شاهد استان را ارائه کرد.

محمدرضا رزاقی شناسنامه مدارس شاهد مدیرکل امور شاهد و ایثارگران
اخبار مرتبط
  • پیام محمدرضا رزاقی به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

  • به دنبال حرکت در مسیر کیفیت بخشی آموزشی پرورشی دانش‌آموزان مدارس شاهد باشیم

  • نام‌های عجیب و غریبی که تا به حال نشنیده‌اید

  • رزاقی: باید بر انتصاب نیروهای کار آمد در سطوح مختلف توجه شود

  • تلاش‌های حجت‌الاسلام شهیدی در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت هیچگاه فراموش نمی‌شود

  • رزاقی: مدارس شاهد و ایثارگران منطبق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۰ از روز یکشنبه + جزئیات ثبت‌نام

  • ازدواج به خاطر زیبـــایی

  • افزایش مبتلایان به کرونا در کشور؛ آمار قربانیان از ۵۷ هزار نفر گذشت

  • افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور

  • آتـــش زدن همسر به خاطر 2 دانگ خانه

  • آخرین وضعیت مهرداد میناوند در بیمارستان؛ برای مرد تاریخ‌ساز فوتبال ایران دعا کنید

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی دوم بهمن

  • فوری؛ وضعیت مهرداد میناوند وخیم‌تر شد

  • وزیر آموزش و پرورش وارد استان خوزستان شد

  • نحوه ارزشیابی آزمون‌های پایانی غیرحضوری

  • جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • بارش برف و باران در جاده‌های ۱۵ استان

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی سوم بهمن

  • فرمان‌های جو بایدن در اولین روز ریاست‌جمهوری

  • نشانه گیری کرونا روی کودکان و نوجوانان!

  • واکسیناسیون کرونا تا قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود

  • جلسه مراقبین سلامت شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دلوار و خارگ

  • بیانیه شبکه چهار در پی سخنان احمد جهان بزرگی

  • ایران پس از پیروزی بر ترامپ تسلیم نمی‌شود

  • الهام فخاری: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران نویدبخش تداوم زندگی است

  • سام درخشانی به «خائن کشی» پیوست

  • واکنش ابتکار به اهانت به رییس جمهوری در رسانه ملی

  • سرلشکر موسوی: نیروی هوایی ارتش در عرصه پهپادها به قدرتی کم نظیر تبدیل شده است

  • واکنش قالیباف به اظهارات دولت به دنبال اصلاحات بودجه در مجلس

  • قالیباف اقدام تروریستی در بغداد را محکوم کرد

  • تعمیر و بازسازی فرهنگسرای بعثت در صفادشت ملارد

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شوراها در شهرستان قدس

  • چه تراکنش‌هایی از ۵ بهمن پذیرش نمی‌شود؟

  • معاونت حقوقی ریاست جمهوری از صدا و سیما شکایت خواهد کرد 

  • نمایندگان قوه مجریه خواستار برخورد حقوقی با برنامه رسانه ملی شدند 

  • درخواست سخنگوی دولت برای مراقبت از معتادان‌ متجاهر در شب‌های زمستان

  • انتقاد صالحی از سخنان یک روحانی علیه رییس‌جمهوری در رسانه ملی

  • دادستان کل کشور: اتهام وزیر ارتباطات فقط نبستن اینستاگرام نیست

  • جهانگیری درگذشت استاندار پیشین فارس را تسلیت گفت

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم