بازار جانبی گردشگری چگونه به مشتریان خارجی متصل شود؟

تنفس مجازی به صنایع‌دستی

تهران (پانا) - توقف جریان ورود توریست خارجی به کشور طی ۱۰ ماه گذشته سبب شده بازار جانبی گردشگری یعنی «کسب‌وکارهای صنایع‌دستی و آثار سنتی و هنری ایرانی» از این رکود گردشگری اثر بپذیرند. با توجه به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری از رونق افتاده است برخی از مشاغل وابسته به آن نیز از نفس افتاده‌اند و در شرایط بد درآمدی قرار گرفته‌اند. از همین رو فعالان صنف صنایع‌دستی که یکی از بخش‌های

کد مطلب: ۱۱۴۲۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تنفس مجازی به صنایع‌دستی

به‌گزارش دنیای اقتصاد، حوزه زنجیره گردشگری به شمار می‌روند که حتی قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ نیز کم‌رمق بوده این روزها در شرایط سخت‌تری نسبت به سایر بخش‌ها قرار گرفته‌اند. به‌طوری‌که برخی از فعالان این حوزه پرسنل را تعدیل و کارگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. زیرا توان پرداخت هزینه‌های ثابت مربوط به کارگاه تولید صنایع‌دستی را ندارند.

این کاهش فروش که بر میزان تولید اثرگذار بوده در برخی از کارگاه‌ها به ۱۰۰ درصد هم رسیده و میزان درآمد آنها صفر شده است. مهدی کسری یکی از تولید‌کنندگان صنایع‌دستی در حوزه خاتم و میناکاری در این باره گفت: میزان فروش ما در حال‌حاضر به صفر رسیده است به علت اینکه مشتری در بازار برای خرید این محصولات وجود ندارد بنابراین تولیدی هم صورت نمی‌گیرد. در بخش فروش خارجی و صادرات این محصولات نیز در حال‌حاضر متوقف شده‌ایم؛ در واقع این شرایط از اسفند ماه سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا بر تولیدکنندگان صنایع‌دستی حاکم شده است، این درحالی است که میزان فروش ماهانه ما در سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بوده است.

در بهمن ماه سال گذشته میزان فروش خاتم و میناکاری تولید شده در این کارگاه تولیدی ۷۰ میلیون تومان بوده که شیوع ویروس کووید-۱۹ موجب شد این مبلغ به صفر برسد. این کسادی کسب‌وکار فقط به توقف فروش خارجی مربوط نمی‌شود بلکه مشتریان داخلی که به‌صورت عمده محصولات ما را خریداری ‌کرده بودند نیز سفارش‌های خود را کنسل کردند.

با توجه به شرایطی که به علت شیوع ویروس کووید-۱۹ برای فعالان این حوزه ایجاد شده اغلب صاحبان کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی کارگاه خود را تعطیل و نیروی کاری خود را نیز تعدیل کرده‌اند. در واقع آسیبی که کرونا به این حوزه وارد کرده است گویا تاثیرگذارتر از سایر بخش‌ها بوده زیرا از گذشته این حوزه از نظر مالی توان بالایی نداشته و میزان درآمد آن نیز نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده است. بنابراین با هر اتفاق منفی (رکودزا) که در بازار گردشگری رخ می‌دهد این حوزه بیشترین آسیب را تجربه کرده و کسب‌وکار فعالان آن به راحتی از بین می‌رود.

با این حال تحقیقات میدانی نشان می‌دهد برخی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی آسیب چندان زیادی را تجربه نکرده‌اند زیرا افت فروش محصولات تولیدی آنها نسبت به سایرین کمتر بوده است. علت این امر در واقع وجود مشتریان داخلی ثابت است و بیشتر زیان آنها مربوط به مشتریان خارجی است که به‌دلیل بسته شدن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا است. در همین راستا علی سیف‌نیک یکی از تولیدکنندگان مصنوعات شیشه و بلور عنوان کرد: میزان فروش کارگاه تولیدی ما در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اغلب مشتریان داخلی محصولات ما را از فروشگاه‌ها و گالری‌های صنایع‌دستی که دارای سایت، اینستاگرام، کانال و... هستند به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند.

در حال‌حاضر حدود ۱۵۰ فروشگاه در کل کشور که ۲۸ فروشگاه آن در تهران است محصولات تولیدشده در کارگاه ما را خریداری کرده و به فروش می‌رسانند. معمولا فروشگاه‌هایی که دارای فروش آنلاین در فضای مجازی هستند هر ماه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان صنایع‌دستی را به فروش می‌رسانند. آمارها نشان می‌دهد حضور فروشندگان صنایع‌دستی در فضای مجازی و فروش آنلاین این محصولات می‌تواند موجب شود تا بازار صنایع‌دستی کشور در دوران کرونا از رکود مطلق نجات پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار