حسینی: دانش‌آموزان استثنایی از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مصاحبه با برنامه «روزنه گفتگو» مهارت آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد و گفت که در همین راستا برنامه آموزش همراه با تولید در مدارس متوسطه حرفه ای شروع شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۱۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: دانش‌آموزان استثنایی  از سازمان فنی و حرفه‌ای  گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این گفتگوی زنده با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی بعلاوه برخی ماموریت های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر دوره های تحصیلی آموزش و پرورش عادی دو دوره متوسطه پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای نیز برای ۶۰ درصد دانش آموزان استثنایی که کم توان ذهنی هستند، نیز وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۱۷ هزار دانش آموز در مدارس متوسطه پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای در ۳۶ رشته مهارتی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: علاوه بر این دانش آموزان استثنایی در ۴۲ رشته هنرستان های فنی حرفه ای و ۸۰ رشته کاردانش نیز می توانند تحصیل کنند.

وی گفت: مطالعات تطبیقی در حوزه آموزش های فنی حرفه ای به منظور تدوین سند توسعه مهارت های فنی و حرفه ای برای دانش آموزان استثنایی در حال انجام است.

حسینی تصریح کرد: شیوه نامه آموزش همراه با تولید نیز برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین شده است و این برنامه در حال اجرا است.

معاون وزیر با بیان اینکه کلیات آئین نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه ای در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است اظهار کرد: بر اساس این مصوبه دوره های متوسطه حرفه ای میتواند مانند هنرستان های کاردانش به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: طی تفاهم صورت گرفته با سازمان فنی و حرفه ای استاندارهای شغلی برای دانش آموزان متوسطه حرفه ای تدوین شده است و این دانش آموزان نیز می‌توانند گواهینامه مهارتی از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.

معاون وزیر در خصوص مناسب سازی های صورت گرفته برای دانش آموزان استثنایی گفت: تألیف و مناسب‌ سازی محتوای درسی، مناسب‌ سازی تجهیزات، مناسب‌سازی فضا، مناسب‌ سازی دانش‌آموزان عادی در مدارس پذیرا، مناسب‌ سازی منابع انسانی و مناسب‌ سازی فضای مجازی و آموزش از راه دور ازجمله اقداماتی است که در راستای مناسب‌سازی، دسترسی و تردد و تحرک دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام‌ گرفته است.

وی افزود: مناسب‌ سازی ۱۰۰۰ عنوان کتاب، مناسب‌ سازی ۳۶ رشته مهارتی دوره متوسطه، ۴۲ رشته فنی و حرفه‌ای، ۸۰ رشته کاردانش و جمعاً ۱۵۸ رشته در توسعه فنی و حرفه‌ای از اقدامات انجام‌شده در زمینه مناسب‌سازی محتواهاست.

حسینی از مناسب‌سازی برای گروه‌های کم‌توان ذهنی، آسیب بینایی، آسیب شنوایی و جسمی- حرکتی در راستای مناسب‌سازی تجهیزات خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص نهضت مشارکتی توان‌افزایی را ایجاد کردیم که به ۱۰۵ قلم شامل ۷۲ هزار مورد وسایل مورد نیاز آموزشی و توان‌ بخشی احتیاج دارد.

معاون وزیر با بیان اینک ه‌در ۱۷ آیتم خدمات توانبخشی نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه میشود اظهار کرد: هزینه های پرداختی این خدمات افزایش صد درصدی داشته است و تاکنون بیش از ۳۴ هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار گرفته اند.

وی افزود: بیش از ۸۵۰ مشاور و تعداد نیروی توانبخشی خدمات مشاوره ای و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه های سالانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است اظهار کرد: در سال جاری ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش برنامه سنجش قرار گرفتند و براساس سنجش انجام شده دانش آموزان نیازمند حمایت به مدارس استثنایی هدایت شده اند.

حسینی یکی از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی را بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی دانست و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی موظف به مداخله بهنگام از بدو تولد است و هر چه شناسایی به سن پایین تر گسترش پیدا کند، مداخلات بهنگام نیز بهتر صورت میگیرد و مانع از برخی معلولیت ها خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار