رییس اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی شهر تهران در گفت و گو با پانا:

حلقه گمشده فرهنگ کتابخوانی دانش آموزان در نشناختن پتانسیل کانون هاست

تهران (پانا) - رییس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی شهر تهران درباره فعالیت های کتابخوانی و انجمن های ادبی در 30 کانون شهر تهران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۹۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
حلقه گمشده فرهنگ کتابخوانی دانش آموزان در نشناختن پتانسیل کانون هاست

عباس زاده؛ رییس اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی شهر تهران با اشاره به اختتامیه جشنواره دانایی توانایی و آغاز پنجمین دوره این جشنواره به پانا گفت: این نوع جشنواره ها فرصتی است تا دانش آموزان کتابخوان انگیزه پیدا کنند و ارتباط خوب خودشان را با کتاب حفظ کنند. همین دانش آموزان الگوی سایر همکلاسی های شان در مدرسه می شوند و از این جهت حفظ و گسترش این جشنواره اهمیت دارد. در چهارمین دوره جشنواره دانایی توانایی، حدود 320 دانش آموز برتر و منتخب از میان 500هزار دانش آموز در سراسر کشور توانستند بصورت مجازی با نویسنده یا مترجم کتاب هایی که خوانده اند گفتگو کنند و این یکی از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره دانایی توانایی است.
عباس زاده با اشاره به حلقه گمشده اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان گفت: حلقه گمشده ای داریم از اینکه دانش آموزان بدانند توانمندی آموزش و پرورش در حوزه کتاب و کتابخوانی چیست؟ ما کانون های فرهنگی و تربیتی بسیار فعالی در سطح شهر تهران و کل کشور داریم که دانش آموزان مان باید با نوع فعالیت های ادبی این کانون ها بیشتر از قبل آشنا شوند.
وی افزود: در شهر تهران نزدیک به 30 کانون فرهنگی و تربیتی داریم و باید جمعیت میلیونی دانش آموزان تهرانی بطور کامل با فعالیت این کانون ها آشنا باشند. برای کاهش هزینه های مالی دانش آموزان و کم شدن فاصله ها این تعداد کانون در میان تمامی مناطق نوزده گانه شهر تهران گسترده شده است و در واقع هر دانش آموزی در منطقه ای که زندگی می کند به راحتی به یک کانون فرهنگی و تربیتی دسترسی دارد.
عباس زاده در رابطه با نحوه ارتباط انجمن های ادبی با کانون های فرهنگی و تربیتی شهر تهران گفت: انجمن های خاص ادب و فرهنگ ارتباط خوب و نزدیکی با کانون های فرهنگی و تربیتی شهر تهران دارند و در برخی کانون ها باید این ارتباط بیشتر تقویت شود. آشنایی دانش آموزان با انجمن های ادبی کانونها در یک بخش مربوط می شود به آموزش و پرورش که باید معرفی انجمن های ادبی فعال و سایر انجمن ها را به دانش آموزان داشته باشد و بخش دیگر این است که از همه مدیران و معلمین می خواهیم بچه ها را به این سمت و سو ارجاع دهند. در واقع شناسایی دانش آموزان علاقه مند به حوزه کتابخوانی و ارجاع آنها مهم است. کانون ها به دلیل ساختاری که دارند توانمندی بالایی دارند و می توانند دانش آموزان قوی را جذب کنند.
عباس زاده با اشاره به حضور نویسندگان مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان به عنوان داور در جشنواره دانایی توانایی، گفت: همین الان اساتید به نامی داوران این جشنواره هستند که نویسنده و مترجم و مولف حوزه ادبیات کودک و نوجوان اند و کانون ها پتانسیل این را دارند که دانش آموزان علاقه مند را به این نویسندگان وصل کنند. حتی دانش آموزانی که منبع مالی خوبی ندارند نیاز نیست هزینه خاصی بکنند و قطعا سعی شده با حداقل هزینه برای دانش آموز این ارتباط و آموزش شکل بگیرد. در این کانون ها دانش آموزان باید بدانند و یاد بگیرند که چطور کتاب بخوانند؟ چگونه کتاب را فهم کنند و در زندگی شان به کار ببرند؟ انشاله همه این ها تقویت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار