بیانیه حزب اتحاد ملت درباره نحوه مواجهه ایران با وضعیت پس از انتخابات آمریکا

تهران (پانا) - به دنبال برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه حزب اتحاد ملت درباره نحوه مواجهه ایران با وضعیت پس از انتخابات آمریکا

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بنام خدا

جمهوری اسلامی ایران با عنایت به آرمانهای انقلاب اسلامی و سیاستهای خود از ابتدای تاسیس بدون در نظر گرفتن عرف بین المللی و روابط جهانی پایه گذار نوعی خاص از سیاست ورزی بین المللی بوده است که ارزیابی کامیابی‌ها و ناکامیهای آن فراتر از این بیانیه است. اما آنچه روشن است این است که هرگاه جمهوری اسلامی با تکیه بر پشتوانه اصلی و قدرت نرم خود یعنی مردم و در سایه مشارکت فراگیر همه ایرانیان و در امتداد مردمسالاری داخلی وارد تعاملات بین المللی شده است موفقیتهای چشمگیری داشته است و هرگاه خواسته‌است با تکیه بر قدرت سخت، انقلاب را صادر و یا پایگاه بین المللی خود را توسعه دهد، توفیق چندانی نداشته است.

بر این اساس باید تاکید کرد اگر توسعه سیاسی داخلی اتفاق نیفتد و اگرحاکمیت در نحوه رابطه خود با مردم تغییر اساسی ایجاد نکند آمدن این رئیس جمهور یا رفتن آن رئیس جمهور در کشوری دیگر نمی‌تواند موجب بهبود وضع در ایران در مسیر دستیابی به توسعه همه جانبه شود.

اینک در آستانه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده آمریکا با در نظر گرفتن موضوع فوق الذکر لازم است نکاتی را متذکر شد.

روابط خصمانه و پر تنش میان ایران و آمریکا به پدیده ای مزمن تبدیل شده و هزینه های قابل توجهی را بر کشور و بخصوص مردم تحمیل کرده است.

در گذشته علیرغم بی اعتمادی میان طرفین، در مقاطعی شرایط و فرصت هایی برای دو طرف ایجاد شده بود تا در جهت تنش زدائی و کاهش بی اعتمادی متقابل گامهایی بردارند که آخرین آنها توافق چند جانبه برجام بود. متاسفانه این رویکرد تداوم نیافت و حاصل آن از دست رفتن دستاوردها و استمرار تنش متقابل و تداوم هزینه ها شد.

- با روی کار آمدن ترامپ که رئیس جمهوری غیر متعارف بود و در مسائل منطقه ای بخصوص سیاستهایش در قبال ایران به میزان زیادی تحت تاثیر زمامداران و لابی اسراییل قرارداشت آمریکا از توافق برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه بی سابقه ای را بر کشورمان تحمیل کرد که لطمات سنگینی بر کشور و فشار طاقت فرسایی را بر مردم وارد ساخت. لطمات و فشارهایی که کماکان ادامه دارد.

شرایط زندگی و معیشت مردم گواه روشنی است که ادامه مسیر گذشته تنها بر فشارها و سختی‌های تحمیل شده بر مردم می افزاید و باید در آن تجدید نظر کرد.

- اینک که دوران ترامپ به پایان رسیده، و با تجارب پر هزینه ای که بدست آمده، باید تدابیری اندیشیده شود که اینگونه تحریم ها و فشارها مرتفع گردد و در آینده نیز مجددا امکان تکرار نیابد.

سیاست نه جنگ نه مذاکره که شاید در زمان بدعهدی و دشمنی بی‌نظیر دولت ترامپ، که خواستار تحمیل شرایط ذلت‌بار برای شروع مذاکره بود قابل توجیه بود، اینک در زمان دولت جدید آمریکا کاربردی نخواهد داشت.

طبعا حل مشکلات و اختلافات مزمن فی‌مابین دو کشور امر ساده‌ای نیست که به راحتی و سرعت بتوان آن را به نتیجه رساند ولی تجربه دو دولت اوباما و ترامپ تفاوت آشکار رویکرد دولت‌های مستقر در آن کشور را به خوبی نشان می‌دهد.

با توجه به اظهار صریح و مکرر رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر بازگشت به توافق برجام این احتمال وجود دارد که با شروع به کار دولت جدید، دوره‌ای از کاهش تحریم‌ها و فشارها به وجود آید.

با نگاهی به تجارب گذشته، قابل پیش بینی است که عدم استفاده از فرصت پیش‌آمده و استمرار سیاست‌های تقابلی می‌تواند بار دیگر به تداوم تحریم‌ها و فشارها منجر شود، با این تفاوت که دولت جدید آمریکا، بر خلاف دولت ترامپ، قادر خواهد‌بود موافقت و همراهی اروپا را جلب و مجددا اجماعی بین المللی علیه کشورمان شکل دهد.

بدیهی است برای قرارگرفتن کشور در مسیر توسعه همه‌جانبه لازم است با تدبیر و روشن بینی و بر اساس سه اصل راهبردی حکمت، عزت و مصلحت همه راههای دیپلماتیک و از جمله مذاکره سازنده جهت تأمین منافع ملی در دستور کار قرار گیرد و چه مصلحت ملی بالاتر از آرامش و رفاه ملت ایران و امیدواری آنها به کفایت حکومت در تامین نیازهای مادی و معنوی آنها و چه منفعت ملی بالاتر از صلح و امنیت در منطقه آشوب زده خاورمیانه. بدیهی است که راه مذاکره راه آسانی نیست اما جز آن هم راهی متصور نیست.

اگر ترامپ رفته است هنوز "ترامپیسم" چه در ایالات متحده و چه در ایران زنده است و این جریان تمام تلاش خود برای به شکست کشاندن مفاهمه و تعامل سازنده بین دو کشور به کار خواهد گرفت.

این دوره می‌تواند با اتخاذ رویکردی در جهت تنش زدایی و تعامل از سوی طرفین استمرار یابد و به سمت حذف کامل محدودیت های اقتصادی سوق پیدا کند بطوری‌که حاصل آن امنیت، آرامش، رفاه و امیدواری مردم عزیز ایران باشد.

حزب اتحاد ملت بر این باوراست که اصلاح رویکردها در سیاست خارجی با هدف صلح جهانی و اعتماد به انتخاب آزاد مردم در سیاست داخلی با هدف مردمسالاری می‌تواند زمینه‌ساز جهش اقتصادی و ارتقاء سطح زندگى مردم در افق پیش‌روى کشور ما باشد.

امید آن است که مسئولان بلند پایه کشور بر مبنای منافع ملی که چیزی جز رفاه مردم و آبادانی کشور نیست از این فرصت استفاده کرده و با شفافیت و شجاعت، خیر کشور و صلاح ملت را سرلوحه تصمیمات خود قراردهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار