اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از شکسته شدن رکورد کرونا تا اعمال محدودیت شدید در 43 شهر بحرانی

تهران (پانا) - رکوردزنی کرونا در کشور، روند صعودی بیماری کرونا در ۱۵ استان، اعمال محدودیت‌های کرونایی در 43 شهرستان بحرانی، آخرین خبرها از تولید واکسن ایرانی کرونا، برگزاری جلسات دادگاه «محمد امامی»، ماجرای مرگ «مهرداد سپهری» و شناسنامه‌دار شدن اراذل و اوباش بخشی از اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
از شکسته شدن رکورد کرونا تا اعمال محدودیت شدید در 43 شهر بحرانی

در اولین هفته از آبان ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

رکورد کرونا در 8 ماه گذشته شکسته شد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 588 هزار و 648 نفر به بیماری کرونا در کشور مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر جان خود را از دست دادند. تا کنون ۴۶۷ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۵۰۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بر این اساس در هفته‌ای که گذشت رکورد بیماری کرونا در 8 ماه گذشته شکسته شد به طوری که فقط در یک شبانه‌روز ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد و 415 نفر فوتی نیز ثبت شد.

بر این اساس، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

روند صعودی بیماری کرونا در ۱۵ استان

همچنین طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، در هفته اول آبان ماه موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور بالا و روند نیز مختصری صعودی شده است که بر این اساس روند بیماری در 15 استان صعودی گزارش شده است. در ۱۵ استان یزد، خراسان جنوبی، قم، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، البرز، مرکزی، خراسان رضوی، اردبیل، قزوین، مازندران، گیلان، گلستان و هرمزگان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در هشت استان لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، زنجان، اصفهان، فارس و سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در چهار استان خراسان شمالی، بوشهر، خوزستان و تهران روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

اعمال محدودیت‌های کرونایی در 43 شهرستان بحرانی

در هفته‌ای که سپری شد بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در 43 شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. همچنین تا پایان آبان ماه، حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

اجرای محدودیت‌های کرونایی برای مشاغل

در هفته‌ای که سپری شد در پی افزایش آمار مرگ و میر و تعداد ابتلا به بیماری کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله کرونا تصمیم گرفت تا محدودیت‌هایی را برای مشاغل در نظر بگیرد. این محدودیت‌‌ها در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می‌برند، اعمال می‌شود. محدودیت‌ها فقط در یک گروه شغلی اجرا نمی‌شود و آن هم مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و داروخانه ها است که طی این مدت باز هستند و می‌‌توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

واکسن ایرانی کرونا وارد فاز انسانی می‌شود

هنوز بیماری کرونا درمان مشخصی ندارد و بسیاری از کشورها از جمله ایران در تلاش برای ساخت واکسن هستند، هر چند برخی کشورها موفق به ساخت واکسنی برای این بیماری شده‌اند اما هنوز به مرحله فراگیر نرسیده است. در ایران نیز محققان کشور در تلاش هستند تا واکسن ایرانی بیماری کرونا را تولید کنند تا امیدی باشد برای کمتر شدن این بیماری و بنا به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن ایرانی کرونا از هفته‌های آینده وارد فاز انسانی می‌شود. به گفته او، این واکسن در 3 مورد از حدود ۱۲ موردی که بر روی آنها کار می‌شد به نتیجه خوبی رسیده است.

واکنش به برگزاری یک مراسم در مشهد

در پی اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممنوعیت برگزاری تجمعات و همایش‌ها، در هفته‌ای که گذشت جشنی با موضوع اعیاد ماه ربیع‌الاول با حضور چند هزار شرکت‌کننده در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد در روزهای بحرانی کرونا خبرساز شد که واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان و مردم در پی داشت. در پی برگزاری این مراسم، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد که هیچ مجوزی از سوی آنها یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع داده نشده است. او در توییتی نوشت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت عنوان بیعت یا... (آن هم تنها 48 ساعت بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا )برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.

پشت پرده کمبود «انسولین» در کشور

کمبود انسولین‌های‌ قلمی در کشور باعث سرگردانی بیماران دیابتی شده است و بنا به گفته محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبود این دارو با پیگیری متولیان حوزه سلامت تا حدودی مرتفع شده است. به گفته او، کمبود داروی انسولین مربوط به نوع قلمی است و نمونه ویال آن به وفور در بازار موجود است اما غالب بیماران از نوع قلمی آن استفاده می‌کنند. در پیگیری‌هایی که با مسئولان سازمان غذا و دارو داشتیم تلاش شده است تا کمبودها در این بخش رفع شود و طی هفته‌ گذشته نیز محموله‌ای حاوی داروی انسولین از گمرک آزاد شد.

برگزاری جلسات دادگاه تهیه کننده سریال شهرزاد

پرونده «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و تعدادی از اعضای شبکه همکار با وی، به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان در حال رسیدگی است و در هفته‌ای که گذشت دو جلسه دیگر از جلسات دادگاه این متهم و سایر متهمان پرونده برگزار شد و تا کنون 7 جلسه دادگاه برگزار شده است. قهرمانی، نماینده دادستان اعلام کرده که محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر متهم به بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان بدهی بانکی هستند. براساس گفته رسول قهرمانی این افراد، بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، خارج کرده‌اند.

ماجرای مرگ «مهرداد سپهری»

در هفته‌ای که سپری شد، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن فردی به یک میله در خیابان بسته شده بود و فرد دیگری که به نظر می‌رسید مامور موتورسوار نیروی انتظامی باشد، دستگاه شوکر را به او می‌زد. این فیلم در حالی دست به دست می‌شد که خبر‌هایی مبنی بر مرگ فرد دستگیر شده که «مهرداد» نام داشت آن هم پیش از رسیدن به بیمارستان شنیده شد. پس از انتشار این ویدیو سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی از انجام تحقیقات پیرامون مرگ مردی جوان در شهرک حجت مشهد خبر داد و گفت: موضوع به صورت ویژه بررسی و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد. پس از این ماجرا، دادستان نظامی خراسان شمالی از بازداشت مأمور متخلف در ماجرای مشهد با قرار بازپرس دادسرای نظامی خبر داد.

وقوع دو زلزله بزرگ در کشور

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، دو زمین‌لرزه‌ای بزرگ در استان‌های یزد و آوج در مرز استان‌های همدان و قزوین رخ داد. زلزله 5.2 ریشتری حوالی بهاباد در استان یزد را لرزاند که مختصات این زمین لرزه در طول جغرافیایی 55.93، عرض جغرافیایی 32.25 و عمق 8 کیلومتری زمین ثبت شده است. همچنین زمین‌لرزه‌ 5.4 ریشتری مرز استان‌های قزوین و همدان در حوالی آوج را لرزاند که مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 48.97، عرض جغرافیایی 35.69 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسید.

پاییز و زمستان امسال پربارش نیست

طبق آمارها مهر و آبان همیشه جزو ماه‌های پربارش محسوب می‌شود اما احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی کشور خبر دیگری می دهد؛ امسال نه تنها پاییز کم بارش است بلکه زمستان هم کم بارش خواهد بود. او درباره وضع بارش در نیمه دوم امسال گفت: پیش‌بینی فصل‌ها از نظر بارش، شاخص‌های مختلفی دارد و بر اساس خروجی مدل‌های عددی اقلیمی محاسبه می‌شود که امسال این مدل‌ها پاییز و هم زمستان کم‌بارشی را در نظر می‌گیرند یعنی احتمال کم‌بارشی بیش از این است که بارش در حد نرمال یا بیش از نرمال داشته باشیم. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین درباره آلودگی هوا نیز گفت: امسال شهرهای بزرگی همچون تهران، تبریز و اصفهان و مشهد در نیمه دوم سال همانند سال‌های قبل آلودگی خواهند داشت و با توجه به کم بارشی که خواهیم داشت، روزهای آلوده افزایش می‌یابد.

اعلام نتایج کنکور دکتری و ارشد سال 99

همچنین در هفته‌ای که گذشت نتایج نهایی دو کنکور مهم دکتری و کارشناسی ارشد سال 99 دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

اراذل و اوباش شناسنامه‌دار می‌شوند

طرح مبارزه با اراذل و اوباش همواره در دستور کار متولیان امر قرار دارد اما برخورد با اراذل و اوباش به عنوان یک مطالبه عمومی تلقی می‌شود و اخیرا نیز نیروی انتظامی این طرح را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است. غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران با تشریح طرح مبارزه با اراذل و اوباش می‌گوید شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش توسط پلیس و با نظارت دادستان‌های مربوطه اجرا می‌شود. او شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش را یکی دیگر از اصول مهم اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: لازمه اجرای این طرح، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن مستند و دقیق افرادی است که در زمینه مزاحمت برای مردم، نوامیس، شرارت، زورگیری و قدرت نمایی سابقه داشته‌اند؛ این افراد باید شناسنامه‌دار شوند تا به قول معروف، تر و خشک با یکدیگر نسوزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار