گزارش خبری پانا/

تبعات افزایش آلاینده‌ها؛ کرونا بیشتر قربانی می‌گیرد

تهران (پانا) - هوای پایتخت و برخی کلانشهرهای کشور برای چند روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفته است، این در حالی است که در پی شیوع ویروس کرونا، کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند که آلودگی هوا موجب افزایش شیوع ویروس کرونا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تبعات افزایش آلاینده‌ها؛ کرونا بیشتر قربانی می‌گیرد

امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است. به گفته کارشناسان سلامت کشور، سالانه ۴۶۸ هزار و ۶۸۲ سال عمر هدر رفته از آلودگی هوا داریم و بررسی‌ها نشان داده است که علت مرگ‌ها در ۶.۵ درصد از سکته‌های قلبی، ۸ درصد از سکته‌های مغزی و ۱۱ درصد از سرطان‌های ریه، منتسب به آلودگی هوا است. همچنین سالانه ۱۱ هزار مرگ در کشور منتسب به آلودگی هوا ثبت می‌شود و ۸.۹ درصد از مرگ‌های طبیعی نیز به علت آلودگی هوا رخ می‌دهد.

هنوز یک ماه از فصل پاییز نگذشته است اما برخی کلانشهرهای کشور از جمله مشهد، البرز، تهران و اصفهان به استقبال زودهنگام آلودگی هوا رفته‌اند و آلودگی هوا بر اثر افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در این کلانشهرها درحالی آغاز شده است که نگرانی‌هایی از تاثیر آن بر شیوع بیشتر بیماری کرونا و افزایش تلفات این بیماری وجود دارد. در عین حال سازمان هواشناسی کشور نیز پیش‌بینی کرده است تا اواسط هفته جاری شرایط جوی پایدار و آلودگی هوا در تهران و برخی کلانشهرهای کشور کماکان تداوم داشته باشد. همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اواخر هفته گذشته، با صدور اطلاعیه‌ای از بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان خواست تا از فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنند.

اما تلاقی آلودگی هوا و گسترده‌تر شدن شیوع بیماری کرونا موجب نگرانی‌هایی شده است و این سوال وجود دارد که آیا آلودگی هوا موجب تشدید تلفات ناشی از بیماری کرونا می‌شود یا خیر؟ سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا سال سخت و پیچیده‌ای برای مدیریت آلودگی هوا است. محمد حیدری، کارشناس محیط زیست درباره تاثیر آلودگی هوا بر شیوع ویروس کرونا و افزایش تلفات این بیماری به پانا گفت: «هر ساله در نیمه دوم سال با وارونگی دما و افزایش آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روبرو هستیم اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل عمومی وجود دارد و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از خودروی شخصی که یکی از کانون‌های آلودگی هوا محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی وجود دارد.»

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوا به مرور به ایجاد مشکلات تنفسی و ضعف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود، گفت: «مواجهه با ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون موجب می‌شود، پیامدهای ناشی از بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کرونا و آنفلوآنزا به صورت حادتری ظاهر شوند چون حضور طولانی در مناطق آلوده، سیستم ایمنی و تنفسی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین مواجهه کوتاه مدت با این آلاینده می‌تواند منجر به تشدید علایم بیماری‌های قلبی و ریوی و علایم تنفسی شود همچنین مرگ و میر زودرس و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی از جمله اثرات سوء ذرات معلق است.»

این کارشناس محیط زیست گفت: «مکانیسم تاثیر آلودگی هوا به این شکل است که آلودگی هوا باعث آسیب به سلول‌های افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند می‌شود و پاسخ سیستم ایمنی به عفونت‌ها به شدت سرکوب می‌شود و باعث می‌شود افراد هنگام دچار شدن به یک عفونت تنفسی نتوانند مقاومت لازم را داشته باشند.»

وی تاکید کرد: «بنابراین امسال علاوه بر افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و هر ساله در این ایام حساسیت‌هایی درباره تردد آنها در شهر وجود داشت، افراد سالم نیز باید محتاط‌تر باشند و تمهیدات لازم را برای عبور و مرور خود در نظر بگیرند. بنابراین در شرایط همزمانی آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا بهتر است افراد تا جای ممکن در منزل بمانند و برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند همچنین لازم است افراد استفاده مداوم از ماسک در فضای خارج از منزل را در اولویت خود قرار دهند.»

حیدری درباره توصیه‌های لازم در ایام آلودگی هوا گفت: «خودروهای دیزلی از مهمترین منابع انتشار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون هستند که در نیمه دوم سال موجب تشدید آلودگی هوا می‌شوند که در این راستا توصیه می‌شود در روزهای آلوده از ورود این خودروها به کلانشهرهای آلوده از جمله تهران جلوگیری شود. علاوه بر این اخذ معاینه فنی یکی از راهکارهایی است که موجب کاهش آلودگی هوا خواهد شد. علاوه بر این نصب فیلتر جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های درون شهری نیز راهکار دیگری است که متولیان حوزه آلودگی هوا می‌توانند به آن توجه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار