به مناسبت روز جهانی عصای سفید

حکایت چشم های بینایی که نیاز دل های روشن را نمی بینند

زاهدان (پانا) - ​​​​​​​صف صبحگاهی، تخته کلاس، چهره معلم و هم کلاسی ها از جمله صحنه هایی است که یک دانش آموز روشندل از دیدن آن محروم است اما نه با چشم سر بلکه با چشم دل و جان، خود را برای حضور در فضای مدرسه و بهره بردن از تعلیم و تربیت آماده می کند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
حکایت چشم های بینایی که نیاز دل های روشن را نمی بینند

آمادگی دانش آموزان روشن دل فقط به حضور در مدرسه ختم نمی شود بلکه بستری است برای تحمل 12 ساله مشکلات در طول دوران تحصیل. درک مشکلات دانش آموزان روشن دل توسط معلمان و سایر دانش آموزان یکی از مهمترین دغدغه های آنان و والدینشان است، چرا که براساس طرح آموزش تلفیقی و فراگیر دانش دانش آموزان نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی با مشکلات کمتر بهتر است در مدارس عادی و در کنار سایر دانش آموزان تحصیل کنند تا از هم اکنون برای حضور در جامعه آماده شوند اما این در حالی است که در بسیاری از مدارس یا تمایلی برای پذیرش این دانش آموزان وجود ندارد و یا اینکه امکانات مدرسه متناسب با نیازهای این دانش آموزان مناسب سازی نشده است. از طرفی برخی معلمان نیز از نحوه رفتار با این دانش آموازن و یا روش صحیح آموزش به آنان آگاهی ندارند و در نتیجه نمی توانند تعامل خوبی با این دانش آموزان داشته باشند.

به گفته معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا، 7 هزار و 577 نفر دارای معلولیت بینایی در این استان وجود دارند که اکثر آنان به صورت مادرزادی و ژنتیکی دچار این معلولیت هستند.

از این تعداد اکنون 402 نفر در زمره جمعیت دانش آموزان استثنایی سیستان وبلوچستان در حال تحصیل هستند که به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

مریم حجتی نسب در گفت و گو با پانا در این باره اظهار کرد: از مجموع 402 دانش آموز روشن دل، 202 نفر در قالب سیستم جداسازی در مدارس استثنایی و 200 نفر نیز در قالب طرح تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: سیاست آموزش و پرورش مبنی براین است که دانش‌ آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌ آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارند. از طرفی از آنجایی که این دانش آموزان بعد از اتمام دوران تحصیل باید وارد جامعه شوند و مانند دیگر دانش آموزان به دانشگاه بروند بنابراین بهتر است از همین دوران تحصیل در میان افراد عادی جامعه زندگی کنند و با آنان تعامل داشته باشند.

از متهم شدن به کندذهنی تا کسب رتبه های برتر کنکور

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم اکنون مشکل اصلی تحصیل دانش آموزان نابینا و کم بینا در مدارس عادی فضای آموزشی است چرا که فیزیک مدارس مناسب حضور این دانش‌ آموزان نیست.

حجتی نسب ادامه داد: برای رفع این مشکل با کمک اداره کل نوسازی مدارس استان در 2 سال گذشته اقدام به بهسازی و مناسب سازی 15 مدرسه عادی در استان کردیم اما با توجه به تعداد دانش آموزان معلول به مناسب سازی بیشتر مدارس نیاز داریم.

وی عدم تمایل مدارس نسبت به پذیرش دانش آموزان نابینا را یکی دیگر از مهمترین مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: نحوه تعامل معلم با دانش آموزان نابینا بسیار مهم است این در حالی است که برخی معلمان به دلیل اینکه نحوه برقراری ارتباط با این دانش آموزان را نمی دانند و یا خودشان توانایی خواندن خط بریل را ندارند به این دانش آموزان برچسب نادان، کندذهن و تنبل را می زنند که این موضوع در روحیه این دانش آموزان اثرات بسیاری مخربی دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از طرفی به دلیل اینکه این دانش آموزان باید به زندگی در جامعه در کنار سایر مردم عادت کنند توصیه ما حضور این دانش آموزان در مدارس عادی و درس خواندن در کنار سایر دانش آموزان است.

دغدغه دانش آموزان روشن دل برای آینده شغلی

وی همچنین به بهره هوشی بالای دانش آموزان نابینا اشاره کرد و گفت: همه ساله این دانش آموزان موفق به کسب رتبه های خوب در کنکور سراسری می شوند که این موضوع نشان دهنده ظرفیت و بهره هوشی بالای این دانش آموزان است اما متاسفانه مشکل اشتغال برای همه این دانش آموزان بعد از فراغت از تحصیل وجود دارد.

حجتی نسب افزود: با وجود سهمیه 3 درصدی در آزمون های استخدامی بر اساس قانون حمایت از معلولان بسیاری از دستگاه های اجرایی این سهمیه را در استخدامی های خود لحاظ نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در کنکور سراسری امسال دو نفر از دانش آموزان نابینای استان با رتبه های 2 هزار و 8 هزار رشته علوم انسانی موفق به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نشدند چرا که براساس ضوابط و مقررات این دانشگاه این افراد نمی توانند پذیرفته شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که در دوران کرونا دانش آموزان نابینای استان چگونه از آموزش غیرحضوری بهره مند می شوند؟ گفت: برای تمامی مقاطع و دروس کتاب های صوتی تهیه شده تا دانش آموزان نابینا و کم بینا بتوانند از آن استفاده کنند.

حجتی نسب خاطرنشان کرد: البته قرار بود آموزش خط بریل نیز در بستر شبکه شاد برای آموزش این دانش آموزان فراهم شود اما این امر محقق نشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار