معاون وزیر تشریح کرد

چندمدرسه ویژه دانش‌آموزان معلول در کشور وجود دارد؟

تهران (پانا) - نشست بررسی عملکرد واحد برنامه ریزی آموزشی و درسی کودکان و دانش‌آموزان معلول جسمی حرکتی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
چندمدرسه ویژه دانش‌آموزان معلول در کشور وجود دارد؟

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تقدیر از تلاش های حوزه معاونت آموزشی سازمان گفت: داﻧﺶآﻣﻮز ﻣﻌﻠﻮل ﺟﺴﻤﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺧﻔﯿﻒ داﻧﺶآﻣﻮزی اﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﺒﻬﺮ ﻣﺮزی و ﺑﺎﻻﺗﺮﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ آﺳﯿﺐدﯾﺪﮔﯽ ﺧﻔﯿﻒ در اﻧﺪامﻫﺎیﻓﻮﻗﺎﻧﯽ، ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻫﺮ دو، ﺗﺎ ﺣﺪودی ﻗﺎدر ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻣﻮر ﺷﺨﺼﯽ ﺧﻮد اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺑﺮای ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی از اﻣﮑﺎﻧﺎت آﻣﻮزﺷﯽ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﻬﯿﻼت، اﺑﺰارﻫﺎ و ﺗﺠﻬﯿﺰات وﯾﮋه دارد.

وی افزود: داﻧﺶآﻣﻮز ﻣﻌﻠﻮل ﺟﺴﻤﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ شدید داﻧﺶآﻣﻮزی اﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﺒﻬﺮ ﻣﺮزی و ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ آﺳﯿﺐدﯾﺪﮔﯽ ﺷﺪﯾﺪ در اﻧﺪامﻫﺎی ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ، ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻫﺮدو ﻗﺎدر ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻣﻮر ﺷﺨﺼﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮریﮐﻪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﺗﺴﻬﯿﻼت، اﻧﻄﺒﺎق و ﺗﻌﺪﯾﻞ روشﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ، اﺑﺰارﻫﺎ و ﺗﺠﻬﯿﺰات وﯾﮋه، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﻣﮑﺎﻧﺎت آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﺷﻮد.

حسینی با بیان اینکه تعداد مدارس دانش آموزان معلول جسمی حرکتی از 2 مدرسه در سال 72 با رشد 1300 درصدی به 28 مدرسه در سال جاری رسیده است اظهار کرد: 28 مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور با 491 کلاس درس، تعلیم و تربیت 1954 دانش آموز جسمی حرکتی را بر عهده دارند و 5 هزار و 300 نفر از این دانش آموزان نیز در مدارس تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه دانش آموزان جسمی حرکتی اظهار کرد: تامین 8 نوع وسیله فن آورانه برای نوآموزان و دانش آموزان با مشکلات جسمی حرکتی 16 استان، ارائه آموزش های در منزل ویژه دانش آموز جسمی حرکتی شدید و برگزاری آزمون های تقویت بنیه علمی از جمله فعالیت های انجام شده در حوزه این دانش آموزان است.

وی افزود: کاهش میانگین نرم کلاسی دانش آموزان جسمی حرکتی از 8 نفر به 4 نفر، تهیه 141 عدد میز و صندلی ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در سال جاری، تهیه 56 عنوان مکمل راهنمای معلم، تهیه 68 محتوای الکترونیکی ویژه دانش آموزان ابتدایی و 48 محتوای الکترونیکی ویژه دانش آموزان متوسطه جسمی حرکتی و بارگذاری در شبکه شاد از دیگر فعالیت های ارزنده صورت گرفته شده در حوزه دانش آموزان جسمی حرکتی است.

حسینی با بیان اینکه آموزش های منزل محور در سال جاری برای دانش آموزان جسمی حرکتی تقویت و استمرار یافته است گفت: در سال جاری صد در صد دانش آموزان جسمی حرکتی که نیاز به آموزش های منزل محور داشته اند تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و سرانه اختصاص یافته به این دسته از دانش آموزان از 6.5 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه آموزش های منزل محور مختص دانش آموزان ابتدایی است این دسته از دانش آموزان که وارد دوره متوسطه می شوند در مدارس راه دور ثبت نام شده و وسایل مورد نیاز آنان نیز توسط حوزه مدارس راه دور سازمان مدارس غیر دولتی تامین می شود.

وی گفت: برای تمامی دانش آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک هزینه خدمات توانبخشی برون مدرسه ای 20 درصد افزایش یافته است اما برای دانش آموزان جسمی حرکتی میزان افزایش 40 درصد است.

حسینی در پایان با اشاره به طرح مادر یاری گفت: برای کمک به حرکت و رفت و آمد دانش آموزان جسمی حرکتی طرح مادر یاری نیز در مدارس استثنایی اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار