بیگدلی، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

آینده روابط ایران و آمریکا پس از دوئل ترامپ - بایدن

باید تعیین کنیم با آمدن «ترامپ» یا «بایدن»، چه استراتژی برای رفع اختلافات و پایان مشکلات مردم خواهیم داشت؟/ آیا برجام بایدن با برجام اوباما تفاوت خواهد داشت؟

تهران (پانا) - بیگدلی، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه نتایج انتخابات آمریکا قابل پیش‌بینی نیست، تاکید کرد که باید ایران با توجه به وضع موجود کشور، استراتژی متفاوت و متناسب با هر کدام از دو شخص ترامپ و بایدن را برای رفع مشکلات کشور تدوین و اجرا کند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آینده روابط ایران و آمریکا پس از دوئل ترامپ - بایدن

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر اینکه نشانه ضعف سیستم سیاسی ماست که سرنوشت 85 میلیون جمعیت را به آینده آمریکا گره می‌زنیم، گفت: «این نهایت اهمال است که در سیاست ما وجود دارد و نشانه این است که ما نه استراتژی مناسبی داریم و نه از ساختار سیاسی و اقتصادی منظمی برخورداریم.»

وی با بیان اینکه نتیجه انتخابات آمریکا به دلیل نحوه برگزاری آن قابل پیش‌بینی نیست، ادامه داد: «حتی براساس نظرسنجی‌هایی هم که انجام شده است، هرچند زیاد قابل اتکا نیستند، ولی براساس همین آمارها هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی در ایالات متحده آمریکا رئیس‌جمهور خواهد شد. اما در هر صورت در مناظره اخیر خانم هریس معاون بایدن در مایک پنس معاون ترامپ، هریس اقدام آمریکا را در لغو برجام سرزنش و تاکید کرد این اقدام دولت ترامپ باعث شده است تا آمریکا امنیت خود را از دست بدهد.»

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی گفت: «همانطور که جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم پیش از این اعلام کرده بود، نظر دموکرات‌ها بر حفظ برجام است اما نحوه حفظ برجام از سوی دموکرات‌ها متفاوت خواهد بود. برجام بایدن با برجام اوباما خیلی تفاوت خواهد داشت. در گذشته ایران و آمریکا اصرار داشتند که برجام متمرکز بر مسائل هسته‌ای باشد ولی یک‌مرتبه برجام به همه مسائل ما پرداخت، از جمله رعایت حقوق بشر در داخل، عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه، کنترل موشک‌ها و ... به کل موضوعاتی که غرب مدعی است رفتار ایران گریبانگیر منطقه و جهان کرده است، همه این‌ها را در برگرفت. مساله دیگر این است که آن محدوده زمانی که در برجام برای ایران در نظر گرفتند (سال 2025) بایدن گفت که این زمان را باید به 2030 تا 2050 تغییر بدهیم. بنابراین برای ایران هم خیلی سخت خواهد بود که به همه انتظارات دموکرات‌ها پاسخ مثبت بدهد. اما با توجه به این شرایط سخت اقتصادی که با کرونا هم همراه شده است، بانک‌ها هم که راه ارتباطی ما با خارج بودند مسدود شدند، وضعیت اقتصادی ما بسیار سخت خواهد شد و ناچاریم استراتژی مناسبی برای حل مشکلات کشور در پیش بگیریم.»

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: «اگر بایدن پیروز شود، راه نزدیک‌تری برای رفع اختلافات‌مان با آمریکا خواهیم داشت ولی ایران باید به این نتیجه برسد که با آمدن ترامپ چه برنامه‌ای خواهیم داشت؟ حال که اینقدر سرنوشت کشور ما با انتخابات آمریکا گره خورده است، باید بر روی هر دو گزینه متمرکز شده و استراتژی‌های متفاومتی را طراحی کنیم که با آمدن ترامپ یا بایدن، چه استراتژی برای رفع اختلافات و پایان مشکلات مردم خواهیم داشت؟ باید برای هر دوی این آدم‌ها استراتژی متفاوت داشته باشیم. اینکه ما با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم، اظهارنظری است که مبنای سیاسی قطعی نداشته است. شرایط کاملا تغییر یافته و وضعیت معیشتی مردم به شدت تحت فشار است و پیشنهاد من این است که باید ما دو استراتژی متفاوت را برای هر دو نامزد که قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا شوند، داشته باشیم و دلبستگی به این نداشته باشیم که دموکرات‌ها می‌آیند و همه مشکلات ما حل خواهد شد. بایدن گفت اگر رئیس‌جمهوری آمریکا شوم حتی در روابط‌مان با عربستان سعودی هم تجدیدنظر خواهیم کرد. برخلاف ترامپ که شیفته عربستان شده و سعی کرده که رابطه این شیخ‌نشین‌ها را با اسرائیل عادی کند اما بایدن می‌خواهد در این نوع رابطه تجدیدنظر کند، اما بایدن جرات نمی‌کند به خاطر ترس از محافل یهودی دست به چنین اقدامی بزند و این روابط را به هم بزند.»

علت تحریم ایران چه بود؟

این تاریخدان و پژوهشگر معاصر تاکید کرد: «با توجه به شرایط داخلی کشور و شرایط منطقه که هر روز آشفته‌تر می‌شود، به اعتقاد من باید استراتژی‌های خود را تعیین کنیم. ما باید به این موضوع بپردازیم که چرا تحریم شدیم؟ ما مدام می‌گوییم تحریم شدیم بدون اینکه علت آن را بیان کنیم. به هر حال ما در شرایطی هستیم که اگر ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شود، راه پس و پیش نداریم و باید با ترامپ وارد مذاکره شویم. یکی از امتیازات ترامپ این است که وی اهل جنگ نیست، او این را ثابت کرده است وگرنه بهانه جنگ زیاد بود. شاید اگر بوش پسر بود که به عراق و افغانستان حمله کرد می‌توانست با ایران هم وارد جنگ شود. اما چون ترامپ تفکر سوداگرانه‌ای دارد، خیلی اهل جنگ نیست. من قبلا هم اعلام کردم که اگر قرار است مذاکره کنیم با ترامپ مذاکره کنیم، چون در مذاکره، انعطاف‌پذیری وی بیشتر است، اهل معامله است. شاید اگر 6 ماه پیش این کار را می‌کردیم از امتیازات بیشتری برخوردار می‌شدیم، مناطق نفوذمان بیشتر بود.»

این استاد دانشگاه افزود: «این وضع قابل تداوم نیست، تنگی معیشتی، وضعیت اقتصادی که جامعه ما را گرفته است ناشی از تحریم‌ها است. با این وضعیت کرونا هم امکان تداومی وجود ندارد و با این وضعیت زمینه را برای خیزش‌های اجتماعی فراهم می‌کنیم، شاید مردم فقیر از ترس کرونا دست به تحرکی نمی‌زنند. بنابراین تا زمانی که به آنجا نرسیدیم و این گسل به وجود آمده بین دولت و مردم بیشتر از این نشده است، ما هیچ راهی نداریم جز اینکه با آمریکا مذاکره کنیم و حتی با ترامپ.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار