ویتامین‌های مبارز...

تهران (پانا) - از روزی که کرونا، این ویروس جدید پایش به جوامع بشری باز شد، پژوهشگران و محققان در سراسر جهان روش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا و راه‌هایی برای غلبه بر این ویروس مرموز اعلام کردند، اما آنچه از ویژگی‌های این بیماری تاکنون به دست آمده، این است که برای پیروزی بر کرونا باید از یک سیستم ایمنی قوی برخوردار بود و با کمک چند ویتامین مهم می‌توان سیستم ایمنی را تقویت و سدی برای غلبه بر این ویروس در بدن ایجاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به‌گزارش ایسنا، محققان معتقدند چند ماده و ویتامین مغذی ممکن است به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به توانایی آن در مبارزه با ویروس کمک کند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های D، دوز بالای ویتامین C، روی و پتاسیم در صورت کمبود آهن است. البته رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه و پروتئین بدون چربی، پروبیوتیک‌ها، ورزش منظم و تکنیک‌های کنترل استرس مانند تمرینات تنفسی عمیق یا مدیتیشن نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.

در حالی که پزشکان می‌گویند هیچ غذایی وجود ندارد که از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری کند، اما همگی یک صدا معتقدند که رژیم غذایی مملو از ویتامین می‌تواند به التهاب و افزایش توان سیستم ایمنی بدن کمک و بدن را در جنگ با کرونا پیروز کند. یافته‌های جدید اثر مکمل‌‎های ویتامین‌های غذایی از جمله ویتامین C و D در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید ۱۹ را تأیید کرده است. بر این اساس سازمان بهداشت جهانی نیز در تازه ترین دستورالعمل‌های خود در خصوص بیماری کووید ۱۹، می‌گوید که هم‌اکنون هیچ راهنمایی در مورد مصرف مکمل‌های ریز مغذی برای پیشگیری از کووید ۱۹ در افراد سالم یا درمان این بیماری وجود ندارد، اما این سازمان تاکید دارد که ریز مغذی‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند و نقش کلیدی در ارتقا سلامت بدن ایفا می کنند.

در این دستورالعمل گفته شده که مصرف ریز مغذی‌ها باید از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع از جمله از غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات تازه و غذاهای حیوانی حاصل شود و در صورت کمبود بدن، به مکمل‌ها پناه برده شود.

در سراسر جهان، عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی سالانه بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در همین حال، داده‌های زیادی وجود دارد که نقش تغذیه خوب در حمایت از سیستم ایمنی بدن را اثبات می‌کند. اما در سوی دیگر مشکل این است که مردم به اندازه کافی از این مواد مغذی مصرف نمی‌کنند و این موضوع می تواند مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را کاهش دهد و در نتیجه، شاهد افزایش بیماری خواهیم بود.

از نظر علمی ویتامین C، از جنبه‌های مختلف ایمنی از جمله رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی و تولید آنتی بادی نقش دارد. گیرنده‌های ویتامین D روی سلول‌های ایمنی نیز بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد و این بدان معنی است که ویتامین D تأثیر عمیقی در پاسخ بدن به عفونت‌ها دارد.

تمرکز تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند در به حداقل رساندن تأثیر بسیاری از انواع عفونت‌ها کمک کند و به همین دلیل در این روزهای کرونایی محققان از مردم می‌خواهند که بسته به سن، روزانه یک مولتی ویتامین و همچنین دوزهای ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر ویتامین C و ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند.

هیچ چیز به جز سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند این بیماری را شکست دهد و برای داشتن پاسخ ایمنی قوی‌تر به مهاجمان (ذرات ویروسی که وارد ریه‌ها، سلول‌های خونی و اندام‌ها می‌شوند التهاب و ویرانی ایجاد می‌کنند)، باید رژیم غذایی متعادل داشته باشید. عناصر سازنده ایمنی بدن توسط ریز مغذی‌های موجود در مواد غذایی مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی به شما کمک می‌کند و هیچ چیز بهتر از میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و مغزها و دانه‌ها آن را تأمین نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده می‌تواند باعث التهاب شود و در مورد کووید ۱۹، التهاب دشمن شماره یک است.

در مورد مصرف ویتامین ها نکته مهم و حیاتی مصرف ویتامین D است

محسن صنیعی - پزشک داروساز اظهار کرد: آنچه مشخص است، اینکه نهایتا غلبه بر ویروس بر عهده سیستم ایمنی بدن است و داروها تنها می توانند بدن را در مبارزه با ویروس کمک کند.

به گفته این داروساز، دلیل اینکه کووید ۱۹ افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سن بالا را بیشتر دچار عوارض این بیماری و حتی مرگ می‌کند، به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن این افراد و کاهش توان مقابله سیستم ایمنی در مبارزه با این ویروس است، خصوصا اینکه بدن با حجم بالایی از این ویروس مواجه شود.

وی در مورد روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: نقش ویتامین‌های مختلف در مورد این بیماری مطرح شد و در این میان حرف‌های ضد و نقیض وجود دارد. عده‌ای مصرف زینک را در درمان و پیشگیری از این بیماری موثر می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند که زینک گیرنده ویروس را فعال می‌کنند و نقش منفی در ابتلا به بیماری دارد، همچنین در مورد مصرف ویتامین سی، عده‌ای معتقدند که نقش بازدارنده دارد و برخی دیگر می گویند ویتامین سی عوارض ریوی ایجاد می کند.

صنیعی تاکید کرد: آنچه مشخص است، اینکه تعداد پزشکانی که تاثیر ویتامین سی و زینک را در مورد این بیماری مفید می‌دانند، بیشتر است. در مورد مصرف ویتامین‌ها نکته مهم و حیاتی ویتامین دی است که کمبود آن در بدن می‌تواند باعث بروز فاجعه شود و با توجه به کمبود این ویتامین در اغلب افراد جامعه مصرف ویتامین D۳ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میزان مناسب ویتامین D در بدن بین ۵۰ تا ۷۰ است

سیدمرتضی صفوی- متخصص تغذیه و علوم غذایی گفت: میزان مناسب ویتامین D در بدن بین ۵۰ تا ۷۰ است، به این معنی که کمتر از ۵۰، نیاز به مصرف مکمل دارند و هرچه میزان ویتامین D بدن از ۵۰ کمتر باشد نیاز به مصرف بیشتر می‌شود که بر اساس تجویز پزشک انجام می‌شود.

به گفته وی، اصل ویتامین D در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن ساخته می‌شود و در خوراکی‌های دریایی مانند ماهی و میگو به وفور و برخی سبزیجات و لبنیات به میزان اندک یافت می‌شود. مکمل‌های ویتامین D به صورت قرص‌های خوراکی و داروی تزریقی در دسترس هستند و این مکمل در دوزهای مختلف تجویز می‌شود که امروزه به صورت یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی بنا به تشخیص پزشک، به صورت هفتگی، دو هفته یک بار و یا ماهی یک بار تجویز می‌شود.

این متخصص تغذیه و علوم غذایی در خصوص تفاوت قرص خوراکی با داروی تزریقی ویتامین D، گفت: قرص و آمپول این مکمل تفاوتی ندارند و تنها میزان جذب از طریق تزریق سریعتر است و برای کسانی که از کمبود شدید این ویتامین رنج می‌برند توصیه می‌شود، در حالی که تاثیر هر دو نمونه دارو یکسان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه ویتامین D برای بالابردن سیستم ایمنی بدن ضروری است، اما از مصرف خودسرانه این ویتامین باید اجتناب کرد، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد ویتامین D به دلیل اینکه محلول در چربی است، منجر به مسمومیت در کبد می‌شود و به قلب و کلیه آسیب می‌زند باید حتما بر اساس توصیه پزشک مصرف شود.

صفوی با اشاره به تحقیقات پزشکی اظهار کرد: کمبود ویتامین D ایمنی بدن را پایین می‌آورد و تحقیقات نشان داده اغلب کسانی که به‌دلیل کرونا فوت شده‌اند، میزان ویتامین D پایین‌تری داشته و این نشان دهنده این است که کمبود ویتامین D امکان بالقوه ابتلا به کروناویروس را تشدید می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار