در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

روحانی: مبارزه با قاچاق دارو تشدید شود

مراعات اصول بهداشتی مردم به ۶۲ درصد کاهش یافته است/ باید دوگانگی‌ها را کنار بگذاریم/ رعایت اصول بهداشتی حتی با وجود واکسن، ضروری است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید دوگانه‌انگاری‌ها را کنار گذاشت، گفت اگر فاصله را رعایت کنیم ویروس به ما نمی‌رسد، این خطر بالقوه زمانی بالفعل می‌شود که ما اصول بهداشتی را کنار بگذاریم. 

کد مطلب: ۱۱۲۳۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: مبارزه با قاچاق دارو تشدید شود

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به فصل سختی نزدیک می‌شویم، گفت: بالای 30 میلیون نفر در دنیا به کوید 19 مبتلا شده‌اند و نزدیک یک میلیون نفر فوت شده‌اند. این تازه یکی از آثار خطرناک کوید 19 است که جان مردم را در خطر قرار می‌دهد و همچنین مشکلات دیگری هم برای جامعه ایجاد می‌کند، از جمله در علم، فرهنگ، آموزش، اقتصاد و روحیات جامعه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در کرونا و پساکرونا شکل جدیدی به خود گرفته است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش‌بنیان و ... را همگی را باید تشدید کنیم. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند شرایط اقتصادی ما را دچار تحول کند.

روحانی با بیان اینکه مردم باید به سبک زندگی دقت کنند افزود:‌ باید بی‌حوصلگی را کنار بگذاریم، باید این نوع سبک زندگی را میان‌مدت و بلندمدت ببینیم. باید زندگی خود را با سبک جدید بنیان‌گذاری کنیم حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد. طبق آماری که امروز در جلسه بیان شد در برخی از استان‌ها، افرادی بستری هستند که برای دومین بار است که مبتلا شده‌اند. نمی‌دانیم ایمنی واکسن چقدر است و تا کی محافظت می‌کند؛ بنابراین باید اصول بهداشتی علی رغم رسیدن واکسن هم ادامه دهیم. باید از ترددهای غیرضرور پرهیز کنیم، ماسک بزنیم، فاصله‌ها را رعایت کنیم.

رئیس‌جمهوری به دوگانه‌انگاری‌هایی که گاهی در جامعه مطرح می‌شود، اشاره و تاکید کرد: باید این دوگانه‌انگاری‌ها را کنار بگذاریم، آیا سلامت یا دیانت؟ هر دو. آیا سلامت یا فعالیت اجتماعی، یا مهارت و ... . هر دو باید مد نظر باشد. یعنی ما فکر نکنیم اگر بچه‌ای به مدرسه رفت مبتلا می‌شود اما اگر در کوچه بازی کند، مبتلا نمی‌شود، یا در مهمانی خانوادگی مبتلا نمی‌شود. وقتی ما تمام اصول بهداشتی را رعایت کردیم، کوید 19 هم باشد. اگر فاصله را رعایت کنیم ویروس به ما نمی‌رسد. این خطر بالقوه زمانی بالفعل می‌شود که ما اصول بهداشتی را کنار بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه هیات‌های پرجمعیت در ایام محرم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کردند، گفت: اتفاقا برخی هیات‌های کوچک رعایت نکردند و مشکل درست کردند. برخی برای من نامه نوشتند که از کنکور نگرانیم، آن را رها کنید، یکسال عقب بیاندازید، شما می‌دانید که چه بار سنگین افسردگی و ... برای جوانان ما درست می‌شد. همه دیدیم که نزدیک یک میلیون نفر شرکت کردند و هیچ ابتلایی نداشت.

وی اظهار کرد: امروز آماری داده شد که نگران کننده است. مردم در کشور مراعات‌شان از 87 درصد در هفته‌های گذشته به 62 درصد در حال حاضر رسیده است. اگر مردم بخواهند مساله مراقبت را کنار بگذارند و هشدارها را توجه نکنند، ما با یک مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. هرجا مراعات مردم پایین آمده افزایش بیماری داشته‌ایم، بستری بیشتر شده است، مرگ و میر بیشتر شده است. بنابراین تاکید و خواهش می‌کنیم که در همه حالت اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم باید هر علامتی داشتند در نظر بگیرند که کوید 19 است، دنبال تشخیص بروند و بعد مطمان شوند، گفت: مردم هر علامتی را فکر نکنند سرماخوردگی است. خواهش می‌کنم صداوسیما و وزارت بهداشت آموزش‌های ملموس‌تری به مردم بدهند.

وی با بیان اینکه همه ما در مقابل قاچاق کالا مسئول هستیم، گفت:‌ در این شرایط بر روی قاچاق دارو و واکسن مراقبت بیشتری کنند. خبرهایی رسیده است که برخی قاچاقچیان دارو را به کشورهای اطارف می‌برند و با سود بیشتری می‌فروشند. مبارزه در این زمان باید تشدید شود.

روحانی به مساله گردشگری هم اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت امروز اظهار نگرانی کرد نسبت به کسانی که به عنوان زائر وارد قم و دیگر شهرها می‌شوند. این باید رسیدگی شود باید پروتکل‌های بهداشتی سختی در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهوری گفت:‌ هرآنچه که از لحاظ خدمات به مردم از طریق الکترونیکی امکان‌پذیر است، نباید از طرق حضوری انجام شود. در این زمینه هم باید مراعات کنیم تا در این ایام سخت پاییز و زمستان با مشکلات کمتری عبور کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار