مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی در پاسخ به پانا

29 درصد تماس‌ها با سامانه 1480 در حوزه اختلالات روانشناختی مربوط به کودکان و نوجوان است

تهران (پانا) - مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۴۷ درصد تماس‌ها با سامانه صدای مشاور در حوزه اختلالات مربوط به اختلالات اضطرابی بوده است، گفت ۲۹ درصد تماس‌ها در حوزه اختلالات روانشناختی مربوط به کودکان و نوجوان است که در آن بیشتر موضوعات بیش فعالی و ارتباطی مطرح می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۲۳۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
29 درصد تماس‌ها با سامانه 1480 در حوزه اختلالات روانشناختی مربوط به کودکان و نوجوان است

بهزاد وحیدنیا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ مورد مشاوره حضوری و غیرحضوری را در کشور پشتیبانی می‌کند که به دو بخش مشکلات و اختلالات مجزا شده‌اند و در حوزه مشکلات، بیشترین مشکلات معطوف به خانواده است و در حوزه اختلالات، اختلالات اضطرابی بیشترین میزان را دارد. از مجموع تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۴۸۰، ۱۴ درصد تماس ها مربوط به اختلالات و ۸۶ درصد مربوط به مشکلات است که بیشترین مشکلات نیز در حوزه خانواده قرار دارد از آن جمله مشکلات مربوط به کودک و خانواده و واکنش‌های افراد خانواده با یکدیگر است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه چند درصد تماس‌های گرفته شده در حوزه اختلالات روانشناختی مربوط به نوجوانان بوده است، گفت: ۲۹ درصد تماس‌ها در حوزه اختلالات نیز مربوط به کودکان و نوجوان است که در آن بیشتر موضوعات بیش فعالی و ارتباطی مطرح می‌شود.

به گفته وی، در همه استان‌های کشور ۳۱ مرکز مشاوره تلفنی تحت نظر مستقیم دولت به صورت رایگان فعالیت دارد اما با توجه به بحران کرونا و افزایش تقاضاها، این خدمات ساماندهی می‌طلبد.

وحیدنیا با بیان اینکه ساماندهی مشاوره مجازی در دستور کار است، گفت: در این بخش حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد که تمرکز ویژه می‌طلبد. و امیدواریم ظرف سه تا چهار ماه آینده این ساماندهی ها انجام و نهایی شود.

غربالگری اضطراب برای ۵۴ هزار کودک پنج تا 6 سال در مهدهای کودک

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در ادامه سخنان خود از غربالگری اضطراب برای ۵۴ هزار کودک پنج تا 6 سال در مهدهای کودک خبر داد و گفت: ۲۰ درصد این کودکان مشکوک به اختلال اضطراب شناخته شدند و نیازمند ارزیابی مجدد و ارجاع به متخصص بود. از این ۲۰ درصد برای ۳۰ درصد اختلال اضطراب تشخیص داده شد و هفت درصد آنان به صورت ویژه مورد مداخلات روانشناسی قرار گرفتند. دستاورد ارزشمندی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین درباره اقدامات مشاوره‌ای برای سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: به اقدامات مشاوره‌ای برای سالمندان نیز باید توجه شود و هرچند در حوزه روانشناسی تا حدودی به آنان توجه شده است اما باید بخشی از برنامه ها به صورت ویژه طراحی شود تا دوران پیش‌سالمندی را نیز شامل شود. در واقع ترجیح این است که به خدمات روانشناختی سالمندان در قالب نظام جامع خدمات، توجه شود چراکه دنبال موازی کاری نیستیم و یکی از مراکز تخصصی مشاوره مربوط به سالمندان است که توجه ویژه ای را می طلبد.

تاکید بر ضرورت توجه به اعتیادهای رفتاری در کشور

وحیدنیا در ادامه بر ضرورت توجه به اعتیادهای رفتاری در کشور تاکید کرد و گفت: این دست از اعتیادها، طیف وسیع‌تری از اعتیاد به مواد مخدر، دارو و روانگردان ها را به خود اختصاص می دهند و از سوی دیگر خیلی زودتر اتفاق می افتد و پیش زمینه اختلالات بعدی است. کنترل و مداخله اینگونه اعتیادها بسیار سخت است بنابراین تفاهم نامه ای با مرکز مطالعات اعتیاد داشتیم تا در دو گروه از موارد شامل اعتیاد به بازی و اعتیاد به فضای مجازی اقدام کنیم تا در این حوزه ها مدیریت رفتار داشته باشیم. می‌توانیم متخصصانی در این حوزه تربیت کنیم. برنامه های اعتیاد رفتاری حرکت اولیه خود را آغاز کرده و برنامه آموزشی ماه آینده برای ۲۰ نفر اجرا می شود که پیش بینی می شود تا موعد تشکیل کلاسها به ۳۰ نفر برسد. جدول عملیاتی تا پایان سال جاری برای آن طرح‌ریزی شده تا سوپروایزرها و استانداردهای مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری در این حوزه تعریف شوند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی تصریح کرد: پروتکل مداخلات روانشناسی در دوره کرونا برای کادر درمان طراحی شد؛ همچنین مشاوره برای دریانوردان در تعامل با انجمن دریانوردی در هفت استان کشور اجرایی شد. بحث محدودیت مراکز مشاوره و برنامه های آموزشی را داشتیم که تمام برنامه‌های آموزشی لغو و هماهنگ با ستاد پیشگیری کرونا شد. حجم گسترده ای برنامه های مشاوره ای را به فضای مجازی سوق دادیم و پروتکل های فضای مجازی تدوین شد. ۳۵۰ محتوای روانشناختی در فضای مجازی توزیع شد و با صدا و سیما و مخابرات برای اطلاع رسانی خدمات روانشناختی و سامانه ۱۴۸۰ همکاری‌هایی داشتیم.

به گفته وی، در دوران کرونا ۳۰۰ کلیپ آموزشی روانشناختی در سراسر کشور طراحی و ۹۳ موشن گرافی به صورت ملی و استانی تدوین شد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور اضافه کرد: همچنین تیم محب نیز در قالب ۴۷۰ تیم ورود پیدا کردند و اقلام بهداشتی را در همکاری با بهزیستی در محلات توزیع کردند و همزمان توصیه های پیشگیرانه در حوزه سلامت روان داشتند؛ ۳۹۹۱ خانوار از طریق مراکز سلامت روان محلی که عمدتا در مناطق کم برخوردار و حاشیه هستند بخشی از خدمات را دریافت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار