فولادوند: در پژوهشسراها تولد استعداد دانش آموزی رخ می دهد

تهران (پانا) - نشست هم اندیشی پژوهشسرای دانش آموزی منطقه 15 که درحوزه نانو قطب کشوری است با حضور عبدالرضا فولادوند، مدیرکل شهر تهران، داوود اصلانی، رئیس گروه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور و پانته آ دری، معاون متوسطه شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: در پژوهشسراها تولد استعداد دانش آموزی رخ می دهد

فولادوند، مدیرکل شهر تهران در این نشست گفت: سیاستی که در این هفت سال اجرایی شد، واگذاری محفوظات محوری و بها دادن به مهارت هاست و پژوهش خود یک مهارت است و امیدواریم به ازای هر مدرسه یک پژوهشسرا داشته باشیم.
وی افزود: پژوهش در جامعه منتهی به زمان و هفته پژوهش است و پژوهشسراها با مشکلات زیاد در حال اداره شدن هستند. عملا در جامعه کار مشارکتی را آموزش نداده ایم و انتظار داریم برنامه ریزی ها در کوتاه مدت نتیجه بدهند. آموزش و پرورش یک سازمان دیربازده است و این برنامه سالها بعد نتیجه می دهد و این با روحیه مدیران جامعه ما تناقض دارد و بیشتر می‌‌خواهیم فعالیتهای روزانه را نشان دهیم.
فولادوند گفت: جامعه هم فعالیتهای کوتاه مدت را بیشتر می پسندد و کوتاه مدت هم تکلیفش روشن است و در نتیجه کیفیت پایین است.
مدیرکل شهر تهران افزود: تجربه پژوهشسراها خوب است و در این فضاها دانش آموزان به کسب مهارت می پردازند و تولدی از باب استعداد دانش آموزی رخ می دهد. در شهر تهران مدیریت سه قطب را داریم پس اول باید نیازهای اولیه شان برآورده شود. از لحاظ فضا و تجهیزات تامین شود و بعد وارد خواسته های تخصصی شود و خواسته های تخصصی با مشورت با یک مشاور مشکلاتش حل شود. اما مساله این است که باید ببینیم از همین 80درصد امکانات بخوبی استفاده می شود یا خیر. باید چالش ها و درخواست ها ارایه شود تا رسیدگی و انجام شود. درارتباط با سیاستهای قطب ها با متخصصین گفتگو شود. باید کشور تغذیه شود و الگوی عملیاتی را با زیرمجموعه مان به اشتراک بگذاریم.


دری: اختیارات پژوهشسراها محدودیتی ندارد

دری در این نشست گفت: اساسنامه جامع و کاملی برای پژوهشسراها داریم اما هنوز شیوه نامه نداریم. البته ماهیت هیئت امنایی اداره کردن پژوهشسراها برای این است که پژوهشسراها محدودیتی نداشته باشند و اختیار دارند هرچه می‌خواهند انجام دهند.
در شهرستان های کوچک فرماندار عضو است و در شهر تهران و مناطق نوزده گانه فرماندار تهران هم قول معرفی نماینده داده اند. البته خوشبختانه معمولا در جلسات پژوهشسراها معاون فرهنگی شهرداری هر منطقه حتما حضور دارند و چه بهتر شهردار منطقه حاضر باشد چون پژوهشسراها بسیار اهمیت دارند.
وی با اشاره به اینکه شهر تهران سه قطب کشوری دارد، گفت: قطب کشوری زیست فناوری منطقه 10 و قطب کشوری دریا و حمل و نقل منطقه 3 و قطب کشوری نانو در منطقه 15هستند که این موارد زیادند و ما سه قطب را در کشور میزبانی می کنیم.


شهریاری: اولویت انتخاب نیرو در پژوهشسراها توانمندی آنها باشد

در ادامه نشست سعید شهریاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه15 با معرفی فعالیت های انجام شده در پژوهشسرای منطقه15 که قطب نانو است، گفت: تاکنون دو سری کارگاه غیر حضوری در اسفند و طراحی سایتی برای تولید محتوای نانو و تولید فیلم آموزشی و ترجمه و زیرنویس فیلم های نانو را داشتیم و 634 دانش آموز در این دوره شرکت کردند.
وی افزود: تاکنون پژوهشسرا برگزاری وبینارهای آموزشی برای2200 دانش آموز داشته و ارزیابی استان ها و تجهیز آزمایشگاهی استان ها و ایران ساخت و جلسه های متعدد با ستاد نانو داشته است.
شهریاری با اشاره به اینکه قطب از سال گذشته به منطقه15واگذار شده، گفت:با وجود فراز و نشیب هایی که داشتیم و از جمله مشکلات شیوع کرونا در همین زمان کوتاه موفق بوده و استقبال خوبی از سوی دانش آموز وجود دارد. ما عموما به نیروی انسانی نگاه درون مجموعه ای داریم اما انتظار داریم فرد انتخابی برای پژوهشسراها فرامنطقه ای دیده شود. نیروهای آزاد توانمندی داریم که در نانو به ما کمک می کنند و درخواست دارم اداره کل در جذب نیروی آزاد همراهی کند. ما همین فعالیت ها را می توانیم در شاد هم فعال کنیم. متاسفانه جای پژوهشسرا در صدا و سیما بسیار خالی است که این مهم باید رسیدگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار