عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

کاهش حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان پذیرفته نیست

اجماعی درباره طرح‌های انتخاباتی مجلس وجود ندارد/ طراحان تغییر قوانین انتخاباتی فاصله خیلی جدی با شرح وظایف‌شان دارند/ واگذاری حق انتخاب مردم به گروهی خاص، شیپور را از سر گشاد نواختن است/ گردانندگان مجلس اجازه ندهند بیشتر از این چهره مجلس مخدوش شود

تهران (پانا) - عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به شروع تغییر قوانین انتخاباتی در مجلس، تاکید کرد کسی که جایگاه رای، صندوق رای و مشروعیتی که مردم با رای‌شان به یک سازوکار سیاسی می‌دهند را بشناسد و بداند؛ این رویکردها را نمی‌پذیرد و نمی‌پسندد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان پذیرفته نیست

محمدجواد حق‌شناس درباره تلاش این روزهای برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برای تغییر قوانین انتخاباتی، به ویژه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به پانا گفت: «به اعتقاد من اینگونه است که به نظر می‌رسد طراحان این طرح‌ها، با مفهوم انتخابات و جمهوریت به عنوان یکی از دو ستون اصلی نظام جمهوری اسلامی، آشنایی لازم را ندارند و فهم دقیقی را نتواسته‌اند برقرار کنند. فلسفه انتخابات روشن است، طبیعتا کسی که این سازوکار را بشناسد و جایگاه رای، صندوق رای را هم همینطور و بداند نهایتا مردم هستند که باید با حضورشان در پای صندوق رای، حکم مشروعیت بر یک سازوکار سیاسی و نظام سیاسی را بدهند؛ این رویکرد را نمی‌پسندند و نمی‌پذیرند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:«من فکر می‌کنم یا طراحان تغییر قوانین انتخاباتی، فاصله جدی با این مفاهیم دارند یا به نوعی به فکر جبران هستند و این کارشان یک ادای دین است به لطفی که نهاد نظارتی به آن‌ها داشته‌ است و حضورشان در مجلس امروز را بدون آن نظارت ممکن نمی‌دانستند. امروز به نوعی شاید این طرح‌ها، جبران همان الطاف باشد.»

این استاد روابط بین‌الملل اظهار کرد: «هرچقدر که بخواهید محتوای امر حضور مردم و مشارکت مردم در یک سازوکار انتخاباتی را بگیرید، مثل درختی می‌ماند که پوسته آن باقی است و درون این درخت، خالی می‌شود و عملا دیگر آن استواری و صلابت را نباید از آن درخت انتظار داشته باشید. چون با کوچکترین وزش، شاخ و برگ‌ها هم باقی نمی‌ماند و درخت واژگون می‌شود. چون داخل آن درخت را خالی کرده‌اید و پوسته‌ای باقی گذاشته‌اید که تحمل ندارد.»

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات اضافه کرد: «انتخابات مهمترین سازوکاری است که نهادهای مشارکتی بر آن بنا نهاده می‌شوند، به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که مساله اصلی مردم در طول 120 سال اخیر، همیشه نقش و جایگاه مردم در تعیین سرنوشت‌شان بوده است. این هم در قیام مشروطه یک خواسته جدی بوده، هم در جریان نهضت ملی یکی از خواسته‌های اساسی مردم بوده و اتفاقا در انقلاب اسلامی هم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم همین است. مهمترین وجهه انقلاب جایگاه مردم است و به همین خاطر است که هنوز دو ماه از انقلاب نگذشته است، بحث رفراندوم مطرح می‌شود. بنابراین ماهیت مشارکت که تبلور آن نظام انتخاباتی است، مساله مهمی است که نمی‌توان از آن گذشت. اما اگر بخواهیم با این گونه طرح‌ها که موضوع آن برای مردم مهم است، ورودی داشته باشیم که نتیجه آن کاهش مشارکت مردم ،کاهش مشروعیت نظام، کاهش حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان باشد و واگذاری این حق مردم به گروهی مثلا 12 نفره که بخواهد به جای مردم تصمیم بگیرد، خیلی اتفاق عجیبی است و این به اعتقاد من شیپور را از سر گشاد نواختن است. بنابراین معلوم است دوستانی که امروز بر آن جایگاه نشسته‌اند، فاصله خیلی جدی با شرح وظایف‌شان و حقوق مردم دارند.»

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: «بعید می‌دانم اجماعی درباره این طرح‌ها وجود داشته باشد چون این مجلس تا تبدیل شدن به مجلس مطلوب به زمان نیاز دارد و هنوز تکلیفش را با خود و مردم روشن نکرده و اولویت‌هایش را برای مردم تشریح نکرده است. امیدوارم گردانندگان این مجلس مراقبت و دقت‌شان را بیشتر کنند چون تصویری که از مجلس منتشر می‌شود و انعکاس می‌یابد، تصویر قشنگی نیست. اجازه ندهند چهره مجلس بیشتر مخدوش شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار