انتقاد یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از اشتیاق مجلس برای تغییر قوانین انتخاباتی در گفت‌وگو با پانا؛

تغییر قوانین انتخاباتی با تفکر سیاسی برای بقای طیف خاص پسندیده نیست

داود محمدی: تغییر قوانین انتخاباتی برای بقای یک طیف خاص نباشد/ نباید مانع حضور افراد توانمند در انتخابات شد/ نباید جمهوریت نظام را تضعیف کرد/ ساختار سیاسی باید به سمت مردمی‌شدن بیشتر حرکت کند

تهران (پانا) - دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور با بیان اینکه تغییر قوانین انتخاباتی با تفکر سیاسی کار پسندیده‌ای نیست، تاکید کرد مجلس باید با ارائه راهکارهایی زمینه حضور مردم در انتخابات را بیشتر کند و از هر حرکتی که باعث تضعیف جمهوریت می‌شود، جلوگیری شود.

کد مطلب: ۱۱۲۲۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تغییر قوانین انتخاباتی با تفکر سیاسی برای بقای طیف خاص پسندیده نیست

داود محمدی در گفت‌وگو با پانا درباره تلاش این روزهای برخی از نمایندگان برای تغییر قوانین انتخاباتی، گفت: در موضوع انتخابات ابتدا باید دو وجه را در نظر بگیریم، اول اینکه امکان حضور افرادی که توانمندی و شایستگی دارند و می‌توانند مسائل کشور را حل کنند فراهم شود بدون اینکه مشکلات و مسائلی حاشیه‌ای را ایجاد کنیم. اینکه ابعادی را به قانون اضافه کنیم تا مانع از حضور افراد توانمند شود، این کار درستی نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه موضوع انتخابات، ریاست‌جمهوری است، هر کسی توان حضور در این صحنه را ندارد. بنابراین نامزد این انتخابات باید گذشته سیاسی روشن داشته باشد، گذشته اجرایی پرباری را ارائه دهد. باید در مسئولیت‌های اجرایی فعال بوده باشد. با فرآیند سیاسی و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... آشنا باشد و به ویژه در حوزه اجرا. بنابراین شخص باید شاخص‌هایی داشته باشد، قبل از اینکه وارد این حوزه شویم که افراد برای انتخابات نامزد شوند، باید این موارد احراز شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قانون انتخابات باید با توجه به تجارب کشورهای دیگر هم ارزیابی شود. موضوع حضور مردم و اصل جمهوریت سوابقی در کشورهای اروپایی و ... در گذشته دارد، این‌ها به تجاربی رسیده‌اند که ما هم باید از آن‌ها استفاده کنیم. بنابراین باید 2 مساله را در کنار هم ببینیم، اول اینکه افرادی وارد این فضا شوند از توانمندی و شایستگی لازم برخوردار باشد و جامعه و متولیان امر قبل از ورود این افراد، این شایستگی را احراز کنند. مساله دوم این است که ما با تمهیدات دیگری، کار را مشکل‌دار نکنیم که مانع حضور رقبا شویم.

مجلس رفتار منفی از خود بروز ندهد و قوانین را دچار مشکل نکند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کاری که مجلس شورای اسلامی برای تغییر در قانون انتخابات شروع کرده است و بلافاصله وارد موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند، انشالله که خیر است و با این جهت که انتخابات 1400 مناسب برگزار شود و اشکالات آن برطرف شود، باشد. اما این نباشد که این مجلس با توجه به اینکه به لحاظ سیاسی یکدست است، رفتار منفی از خود بروز ندهند و قانون را دچار مشکل نکنند.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور گفت: نهادهایی در کشور داریم که باید توسط مردم انتخاب شود و به نظر می‌رسد که ما از ابتدای انقلاب ضمن اینکه هم در مورد قانون اساسی و هم قوانینی که در مجلس تصویب شده است، توجه داشته‌ایم، اما اشکالاتی هنوز هم در قانون انتخابات وجود دارد و وارد است. اشکالاتی هم در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، هم شوراهای اسلامی شهر و روستا و هم انتخابات مجلس. این قوانین که گاهی به بحث گذاشته می‌شود شاید از باب ایراداتی باشد که در باب اجرا با آن برخورد می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

تغییر قوانین انتخاباتی با تفکر سیاسی کار پسندیده‌ای نیست

وی اظهار کرد: یک بخش این بررسی‌ها و تغییر در قوانین انتخابات درست است اما یک بخش آن هم احساس می‌شود، سیاسی است. چون انتخابات امر مهمی به شمار می‌رود و ما هم درگیر نگرانی‌ها و مسائل سیاسی و جناحی هستیم، هر جناحی اگر بتواند در انتخابات و در قانونش تغییری ایجاد شود، به نفع آن جناح است. اما اگر به تفکر سیاسی این کار انجام شود عملا کار پسندیده‌ای نیست.

مجلس باید با ارائه راهکارهایی زمینه حضور مردم در انتخابات را بیشتر کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در شرایط فعلی وارد این موضوع شدن، با توجه به زمان کمی که تا انتخابات وجود دارد و مجلس زمان کافی برای این تغییر ندارد، کار درستی نیست، گفت: امیدواریم کاری که مجلس شروع کرده است براساس خواست مردم باشد نه برای بقای خودشان. واقعا به اعتقاد من صلاح نیست که اکنون وارد این موضوع شویم، ما باید التهابی که در جامعه وجود دارد را کاهش دهیم و فضا را برای حضور مردم در انتخابات آماده کنیم. وارد شدن مجلس به موضوع انتخابات، نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. ما مشکل اقتصادی و سیاسی داریم و از طرفی حضور مردم هم بسیار مهم است. ما در شرایط جهانی خاصی به سر می‌بریم، تحریم‌ها، شرایط اقتصادی و نگرانی‌ها و ... لازم است که زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مردم در انتخابات حضور پیدا کنند.

داود محمدی در ادامه با بیان اینکه در انتخابات گذشته حضور موثری نداشته‌ایم و رای مردم کم بود، افزود: بنابراین باید راهی را دنبال کنیم تا حضور مردم افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد مجلس نباید وارد این موضوع شود و زمان کافی هم وجود ندارد، بلکه مجلس باید راهکار‌هایی را پیدا کند که بر حضور مردم در انتخابات و در پای صندوق‌های رای بیافزاید.

نباید جمهوریت نظام را تضعیف کرد

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور با بیان اینکه انتظار داریم مجلس معقول‌تر و منطقی‌تر برخورد کند، گفت: باید ساختار سیاسی ما به سمت مردمی‌شدن بیشتر حرکت کند. جمهوریت نظام را نباید تضعیف کنیم. هر حرکتی که باعث شود جمهوریت نظام ما دچار مشکل شود، کل نظام دچار مشکل می‌شود و آن حرکت باطل است. بنابراین باید تمهیداتی در نظر بگیریم که مردم احساس کنند که آن مردم‌سالاری دینی که تعریف شده است، در آن حضور دارند، در حوزه سیاسی و اجرایی کشور موثر هستند. نباید حرکتی انجام دهیم که مردم از این بابت دچار نگرانی شوند.

بررسی طرح‌های انتخاباتی از سوی این مجلس جای نگرانی ندارد

وی تاکید کرد: باید نظام و دولت فعالیت احزاب را جدی‌تر بگیرند و زمینه فعالیت بیشتر احزاب را فراهم کنند. نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و اصل آن مردم‌سالاری است که باید همه جانبه آن را تقویت کنیم به طوری که هر روز به ثبات مناسبی برسیم. از هر حرکتی که به این ثبات آسیب می‌رساند باید جلوگیری شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان یادآور شد: این مجلس ساختار و سازوکارش این است که تعدادی از نمایندگان طرحی را می‌نویسند، باید در کمیسیون بررسی شود به هیات رئیسه ارائه شود، مجدد بررسی شود و نهایتا وارد صحن شود، بنابراین این موضوع جای نگرانی ندارد. اعتقاد من این است که بررسی این طرح‌ها از سوی این مجلس جای نگرانی نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار