آموزش خود مراقبتی؛ سپر ایمن دانش آموزان در برابر کرونا

زاهدان (پانا) – در این روزها که نگرانی از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا یکی از دغدغه های رایج است، آموزش خود مراقبتی می تواند جایگزین ترس و اضطراب شده و به عنوان سپری ایمن از سلامت دانش آموزان محافظت کند.

کد مطلب: ۱۱۲۱۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش خود مراقبتی؛ سپر ایمن دانش آموزان در برابر کرونا

سال تحصیلی جدید امسال نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای همه متفاوت است. از والدین گرفته تا راننده سرویس مدارس همه و همه شیوه ای جدید و متفاوت از زندگی و کار را تجربه می کنند.

آمد و رفت دانش آموزان از خانه به مدرسه و بالعکس دستورالعمل های خاص خود را دارد که برای برخی خانواده ها جدی تر و برای برخی معمولی تر است. هر چه میزان حساسیت والدین بیشتر باشد، این قواعد نیز سختگیرانه تر است. اما ادامه دادن به اضطراب و نگرانی در طولانی مدت بار روانی فراوانی هم برای دانش آموزان و هم برای خانواده ها خواهد داشت، به طوری که شاید منجر به خستگی زودرس از آموزش و رفتن به مدرسه شود به همین دلیل باید به دنبال راهی ایمن رفت که بتواند برای همه روزهای کرونایی پیش رو نسخه ای همیشگی بپیچد و خیال مادران و پدران از حضور فرزندشان در مدرسه را آسوده کند.

در حالی که هنوز واکسن کرونا به مرحله نهایی نرسیده و در دسترس عموم قرار ندارد، شاید بهترین سپر دفاعی دانش آموزان در برابر این بیماری خودمراقبتی باشد که آن هم باید توسط خانواده ها و معلمان به درستی و به دور از هرگونه اضطراب آموزش داده شود.

چگونه والدین با اضطراب کمتر فرزندان خود را به مدرسه بفرستند

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره معتقد است: باید با افزایش آگاهی و آموزش خود مراقبتی به فرزندانمان برای محافظت از خود، استرس و اضطراب فزرندانمان را برای رفتن به مدرسه کمتر کنیم.

فاطمه سرگزی افزود: احساس ترس هنگامی که در معرض خطر هستیم و هیچ راه حلی برای دفاع از خود نداریم شدید می شود در حدی که فرد احساس درماندگی می کند.

وی افزود: اگر بتوانیم آگاهی خود را برای محافظت از خود بیشتر کنیم و مطابق با این آگاهی عمل کنیم استرس ما کاهش خواهد یافت.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این نکته که هنوز هیچ واکسن و درمانی برای بیماری کرونا وجود ندارد، افزود: درست است که هنوز واکسن کرونا در حال ساخت است و درمان های بسیار موثر آماده نشده است، اما روش های موثری برای پیشگیری داریم و در صورت مبتلا شدن هم می توانیم به بهبود امیدوار باشیم.

سرگزی خود مراقبتی را مهمترین ابزار برای پیشگیری از بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: مهم ترین ابزار که باید به فرزندان مان آموزش دهیم و مرتب در موقعیت های مشابه با آنها تمرین کنیم خود مراقبتی است مثل شستن منظم و صحیح دستها، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی است.

اضطراب والدین قابل انتقال به بچه هاست

به گفته سرگزی، اضطراب والدین قابل انتقال به بچه ها است، پس والدین باید سعی کنند با رعایت خود مراقبتی و کنترل استرس خود، آرامش را به خود و اطرافیانتان منتقل کنند.

وی خطاب به والدین گفت: آگاهی دادن به دیگران نیز می تواند هم از گسترش همه گیری پیشگیری کند و هم استرس خودتان راکاهش دهد، بخصوص وقتی اصول ساده خود مراقبتی را به افراد خانواده خود آموزش دهید خطر آلودگی از طریق آنها را نیز کاهش می دهید و نگرش شما از سرنوشت عزیزانتان کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: والدین باید اهمیت رعایت اصول پیشگیری را در همه موقعیتها برای فرزندانشان توجیه و مرتب تمرین کنند و از رعایت این اصول در مدرسه و محل تحصیل آنها اطمینان حاصل کرده و فراموش نکنند بخش بزرگی از کنترل کرونا همین خود مراقبتی و آرام نگاه داشتن خود در شرایط استرس زاست.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: والدین در صورت عدم توانایی کنترل استرس واضطراب می توانند از خدمات رایگان روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار